زمان مطالعه: 3 دقیقه

استرس شما آرام خواهد شد

بدن شما طوری طراحی شده‌است که در صورت احساس خطر، هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و اپی‌نفرین را آزاد کند. اما فشار‌های زندگی روزمره نیز می‌تواند همین واکنش را ایجاد کند. با گذشت زمان این فشار‌ها احتمال افسردگی، افزایش وزن، بدخوابی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد. گاهی مرخصی، دور شدن از زندگی روزمره و مسافرت به بدن شما فرصتی می‌دهد تا برخی از آسیب‌های واردشده ترمیم شود.

 

شادتر خواهید بود

این احتمال وجود دارد که خلق‌وخوی شما در طول مرخصی و تعطیلات بهتر از خلق شما در زندگی روزمره باشد. این احساس ممکن است حتی تا چند هفته پیش از برنامه‌ریزی برای رفتن نیز وجود داشته باشد. اما هنوز کامل مشخص نیست که آیا این احساس بعد از بازگشت از تعطیلات هم تداوم داشته باشد یا خیر. به‌نظر می‌رسد که شادی به این بستگی دارد که چند وقت یک بار به تعطیلات می‌روید نه اینکه برای چه مدت به تعطیلات می‌روید.

 

 

قلب شما را تقویت می‌کند 

مرخصی ممکن است احتمال مرگ بر اثر بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد. شواهد را می‌توان در آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داد، که از کاهش سطح قندخون تا افزایش در میزان کلسترول خوب HDL است. مطالعه‌ای نشان داده‌است که این مزایا ممکن است تنها در صورتی ایجاد شود که تعطیلات خود را در خانه بگذرانید و در زمان مرخصی برنامه‌ای برای دور شدن و رفتن به شهری دیگر نداشته باشید.

 

خواب بهتری خواهید داشت

کار روزانه بر کمیت و کیفیت خواب شما تأثیر می گذارد. کار بیش‌ازحد ممکن است ساعاتی را که نیاز دارید تا در رختخواب بگذرانید، از بین ببرد. تعهدات خانوادگی و یا استرس ممکن است شما را از به خواب رفتن و یا خوب خوابیدن باز دارد. این حالت شما را خسته، گیج، بدخلق و حتی بیمار می‌کند. مرخصی برای خوابیدن و استراحت کردن عالی است. اگر از قبل برای سفر خود برنامه‌ریزی کرده باشید، هم قبل و هم بعد از تعطیلات بهتر می‌توانید بخوابید.

 

تمرکز حواس بیشتری دارید

کار بی‌پایان با وقفه‌های استراحتی بسیار کم مغز شما را دچار اختلال می‌کند. ممکن است تمرکز و به خاطر سپردن چیز‌ها برای شما سخت شود. با مرخصی گرفتن از نظر ذهنی و جسمی تجدید قوا می‌شوید، بنابراین با تمرکز و انرژی بیشتری برمی‌گردید. در مورد بازده، ممکن است هم در محل کار و هم در خانه بازدهی بیشتری داشته باشید.

 

کمتر بیمار می‌شوید

کار بیش‌از حد سخت سیستم آدرنال شما را به حالت بیش‌فعالی سوق می‌دهد و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که ممکن است ایمنی شما را تضعیف کند. در نتیجه ممکن است احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا و یا حتی بیماری‌هایی حادتر مانند سندرم رودهٔ تحریک‌پذیر بیشتر شود. مرخصی و تعطیلات به شما این امکان را می‌دهد که کمی استراحت کنید و به سیستم ایمنی خود اجازه دهید خود را بازیابی کند.

 

روابط بهتری خواهید داشت

زوج‌هایی که به سفر می‌روند، می‌گویند که از روابط خود شادتر و راضی‌تر از کسانی‌اند که مرخصی و سفر نمی‌روند. این پیوند‌های قوی عاشقانه و سایر پیوند‌های اجتماعی به‌ویژه با افزایش سن به تناسب اندام جسمی و روحی کمک می‌کند.

 

بیشتر زندگی خواهید کرد

منطقی است که رفتن به مرخصی و تعطیلات استرس را کاهش می‌دهد، که به نوبهٔ خود به معنای فرسایش کمتر بدن، سلامتی بهتر و اضافه شدن سال‌های بیشتر به زندگی شما است. دانشمندان نمی‌توانند دقیقاً توضیح دهند که چگونه این اتفاق می‌افتد. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 

برای استفاده از تعطیلات خود برنامه‌ریزی کنید

گذراندن اوقات فراغت و مرخصی خود به تماشای تلویزیون یا معاشرت با اعضای خانواده که به شما استرس می‌دهند، شما را سرحال و باانرژی نگه نمی‌دارد. برای برنامه‌ریزی دقیق تعطیلات خود وقت بگذارید و اقدامات لازم مانند رزرو هتل و یا بلیط هواپیما را انجام دهید. مقصدی را انتخاب کنید که در آن احساس امنیت می‌کنید و زمان زیادی را برای معاشرت و ارتباط با عزیزانتان صرف کنید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟