زمان مطالعه: 4 دقیقه

بدن زنان نیاز‌های متفاوتی دارد

تغذیهٔ سالم برای همه مهم است، اما برخی از غذا‌ها به‌ویژه برای مشکلات و مسائلی که زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند مانند استخوان‌های شکننده، بارداری و سرطان سینه، مفیداند. این غذا‌های عالی و فوق‌العاده سرشار از یک و یا چند مادهٔ مغذی‌ای هستند که به محافظت از بدن و حفظ عملکرد خوب آن حتی با وجود افزایش سن کمک می‌کند.

 

ادامامه (سویای نارس)

این غلاف‌های خوش‌طعم سویا سرشار از فیبر، چربی‌های خوب و ترکیبات استروژن‌مانندی به نام ایزوفلاون‌اند. ایزوفلاون‌ها در دوران یائسگی برای شما مفید هستند. برای نمونه به خنک کردن بدن هنگام گرگرفتگی کمک می‌کنند. در صورت ابتلا به سرطان سینه، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

 

 

کلم برگ یا کِیل

در این برگ‌های سبز مقدار زیادی ویتامین کا (K) وجود دارد که با کمک کلیسم و ویتامین دی (D) در قوی و سالم نگه داشتن استخوان‌ها کاربرد دارد. یک وعده کلم برگ بیش از 20 درصد از مقادیر توصیه‌شده برای ویتامین آ (A) و سی (C) را دربر دارد.

 

مارچوبه

آیا راه دیگری برای دریافت ویتامین کا (K) استخوان‌ساز می‌خواهید؟ مارچوبه را انتخاب کنید. مارچوبه همچنین سرشار از فولات است که به جلوگیری از نقایص مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا کمک می‌کند.

 

لوبیا

لوبیا پروتئین زیادی دارد، بدون وجود چربی‌ای که همراه با گوشت است، و فیبر بالایی را نیز تأمین می‌کند. لوبیا فشارخون، قندخون و ضربان قلب را کاهش می‌دهد، تمام مواردی که منجر به بیماری‌های قلبی می‎‌شوند.

 

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت سرشار از فلاونوئید‌ها است که به کاهش احتمال بروز انواع خاصی از سکته در زنان کمک می‌کند و همچنین ممکن است به قلب نیز کمک کند. پرتقال نیز در این مورد مؤثر است اما گریپ‌فروت میزان قند کمتری دارد. گریپ‌فروت در برخی موارد ممکن است با دارو‌های مصرفی شما تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از اقدام به مصرف، با پزشک خود مشورت کنید.

 

انواع توت و گیلاس

این میوه‌ها نه تنها در رنگ‌های صورتی، بنفش، قرمز و آبیِ زیبا هستند، بلکه دارای فلاونوئید‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی‌اند که از سلول‌های سالم در برابر آسیب محافظت می‌کنند. توت‌ها با افزایش سن، مغز شما را هوشیارتر نگه می‌دارند. همچنین برای ساخت کلاژن، پروتئینی که پوست شما را محکم و صاف نگه می‌دارد، به ویتامین سیِ (C) آن نیاز دارید.

 

پاپایا

رنگ قرمز-نارنجی پاپایا از بتاکاروتن ( که در هویج نیز موجود است) و لیکوپن (مادهٔ موجود در گوجه‌فرنگی و هندوانه) می‌آید. لیکوپن احتمال ابتلا به سرطان دهانهٔ رحم و سینه را کاهش می‌دهد. همچنین یک آنتی‌اکسیدان است و کلسترول و فشارخون را در سطوح سالم نگه می‌دارد تا به جلوگیری از بیماری قلبی کمک کند.

 

ماست ساده و کم‌چرب

اگر بالای 50 سال سن دارید، به میزان کلسیم بیشتری نیاز دارید. میزان 200 گرم ماست، تنها یک‌سوم از نیاز کلسیم روزانهٔ شما را تأمین می‌کند. در زمان تهیهٔ ماست، نوع غنی‌شدهٔ آن با ویتامین دی (D) را انتخاب کنید تا به بدن شما در استفادهٔ بهتر از این مادهٔ معدنی کمک کند.

 

ساردین

این ماهی‌های کوچک دارای اسید‌های چرب سالم، ویتامین دی و کلسیم‌اند. چربی‌های امگا 3 موجود در ساردین کیفیت شیر مادر را بهبود می‌بخشد و برای نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری ساردین مصرف کرده‌اند، مفید است. ساردین همچنین جیوهٔ کمتری نسبت به سایر ماهی‌ها دارد.

 

تخم کتان

تخم کتانِ آسیاب‌شده سرشار از فیبر و همچنین لیگنان است، ترکیبات گیاهی‌ای که مانند استروژن عمل می‌کنند. این‌ها به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه کمک می‌کنند. روغن تخم کتان راهی عالی برای دریافت امگا 3 است، اما فواید دیگری را که برای مبارزه با سرطان بیان کردیم ندارد. پیش از اینکه تخم کتان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، با پزشک مشورت نمایید، چرا که ممکن است تخم کتان بر عملکرد برخی داروها تأثیر بگذارد.

 

گردو

گردو مملو از اسید‌های چرب سالم است و ممکن است به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل از سرطان جلوگیری کند. گردو و یا تخم کتان آسیاب‌شده را روی ماست خود بریزید و با این کار با یک تیر دو نشان بزنید.

 

آووکادو

بله، آووکادو سرشار از چربی است و این چربی، از نوع خوب است. در واقع، مطالعات نشان داده‌است رژیم‌های غذایی غنی از آووکادو به خلاصی از شر چربی‌های شکم و محافظت از چشم و پوست کمک می‌کند. آن‌ها حتی ممکن است به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک کنند.

 

سیب‌زمینی شیرین

مس، فیبر، ویتامین ب‌۶ (B6)، پتاسیم، آهن و مواردی دیگر در سیب‌زمینی شیرین جمع شده‌اند. بهتر از همه، باید گفت سیب‌زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن، منبع عالی ویتامین آ است. در دوران بارداری و شیردهی، این اطمینان را حاصل می‌کند که ریه‌های کوچک کودکتان سالم و قوی‌اند.

 

اسفناج

فولات دوست شما است. افزون‌بر مزایای دوران بارداری، احتمال ابتلا به زوال عقل، بیماری قلبی و سرطان رودهٔ بزرگ را کاهش می‌دهد. اسفناج لوتئین نیز دارد. این آنتی‌اکسیدان از عدسی و شبکیهٔ چشم محافظت می‌کند و حتی ممکن است برخی از چین‌وچروک‌ها را نیز از بین ببرد.

 

جگر گاو

ممکن است جگر گاو در بالای فهرست غذایی شما نباشد، اما منبع عالی‌ فولات و اسید فولیک است که با اختلاف زیادی از رقبای گیاهی مانند اسفناج و لوبیا چشم بلبلی برتری دارد.

 

گوشت گاو لخم

وقتی صحبت از گوشت گاو می‌شود، میزان آهن آن بسیار چشم‌گیر است. بعد از 18 سالگی شما به مقدار زیادی آهن نیاز دارید، که این میزان در بین خانم‌ها بیشتر از مردان است. گوشت گاو غنی از آهن است و همچنین روی و ویتامین ب را نیز تقویت می‌کند. اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. این احتمال وجود دارد که مصرف زیاد گوشت قرمز منجر به فیبروم رحمی شود.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟