زمان مطالعه: 4 دقیقه

وقتی برای اولین بار از لنز استفاده می‌کنیم، مانند معجزه‌ای کوچک به نظر می‌رسد، از این بابت که برای بهتر دیدن در زمان رانندگی، ورزش و زندگی روزمره، مجبور به عینک زدن نیستیم. اما با وجود گزارش‌هایی از عفونت‌های تهدیدکنندهٔ بینایی و سایر مشکلات مربوط به استفاده از لنز‌های تماسی، ممکن است نگران شویم، تا حدی که تصمیم به استفاده نکردن از لنز بگیریم. اما آیا استفاده از لنز به بینایی شما آسیب می‌رساند؟

 

خطرات استفاده از لنز‌های تماسی چیست؟

انواع مختلفی از لنز‌های تماسی از جمله لنز‌های سخت، نرم، روزانه و یا طولانی‌مدت وجود دارد، که تمام آن‌ها کاملاً ایمن محسوب می‌شوند. اما لنز‌ها ممکن است به‌ندرت مشکلاتی جدی را ایجاد کنند و ازآنجاکه حدود 45 میلیون نفر تنها در ایالات متحده از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنند، خطری که حتی درصد کمی از کاربران را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است به معنای تأثیر در هزاران نفر باشد.

 

 

شایع‌ترین نگرانی‌ها و مشکلات مربوط به استفاده از لنز‌های تماسی، عبارت‌اند از:

  • سوزش و یا درد چشم
  • تورم اطراف چشم
  • تاری دید و یا حساسیت به نور
  • ورم ملتحمه (قرمزی چشم)
  • زخم قرنیه (آسیب به قسمت صاف و شفاف جلویی چشم)
  • کراتیت عفونی (التهاب قرنیه به دلیل عفونت)

اگرچه تحریک جزئی ممکن است خودبه‌خود ظرف یک یا دو روز از بین برود، اما اگر علائم شدید یا مداوم دارید، از زدن و استفاده از لنز‌های تماسی خودداری کنید و با چشم‌پزشک مشورت کنید. این موارد معمولاً نیاز به بررسی توسط چشم‌پزشک دارند.

 

خوابیدن در زمانی که لنز دارید، ممکن است باعث آسیب جدی شود

قرنیه، لایهٔ بیرونی شفاف چشم است، که از چشم محافظت می‌کند، به متمرکز کردن نور در پشت چشم کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که واضح ببینید. در حالی که لنز‌های تماسی به‌ندرت به قرنیه آسیب می‌رسانند، اما خوابیدن با لنز‌هایی که از نوع استفاده برای طولانی‌مدت نیستند، ممکن است احتمال عفونت قرنیه و یا حتی زخم را بیشتر کند.

در گزارشی در سال 2018، پزشکان شش مورد مبتلا به عفونت جدی چشم را که پس از استفاده از لنز‌های تماسی نرم در هنگام خواب ایجاده شده بود، بررسی کردند. تعدادی از این موارد این‌طور بود:

  • مردی گزارش داده بود که در سفر شکاری در حالی که لنز‌های تماسی به چشم داشته‌است، می‌خوابد. بلافاصله پس از آن، این فرد دچار عفونت قرنیه و زخم می‌شود.
  • خانمی که بیشتر اوقات با لنز‌های تماسی به چشم می‌خوابید، از لنز‌های خود بیش‌از حدِ توصیه‌شده استفاده می‌کرد و سال‌ها به چشم‌پزشک مراجعه نکرده بود، پس از درد شدید در چشم راست، به پزشک مراجعه کرد و تشخیص کراتیت عفونی برای او داده شد.
  • مردی که به مدت دو هفتهٔ متوالی از لنز‌های تماسی استفاده کرده بود، دچار عفونت قرنیه در هر دو چشم شد.

درمان این مشکلات شامل دوره‌های مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک بود. علاوه‌بر این، دو نفر از این موارد نیاز به پیوند قرنیه داشتند. حتی با وجود این درمان‌ها، برخی از این افراد بینایی خود را از دست دادند.

مشکلات حاد مانند مواردی که در بالا آورده شد، نادر است. برآورد‌ها نشان می‌دهد که کراتیت در دو تا بیست نفر از میان هر 10 هزار استفاده‌کننده از لنز‌های تماسی رخ می‌دهد. با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده تخمین می‌زند که برای پیگیری مشکلات مربوط به لنز‌های تماسی سالانه بیش از یک میلیون مراجعه به اورژانس و سایر مراکز ارائه‌دهندهٔ مراقبت‌های بهداشتی سرپایی انجام می‌شود.

 

اگر از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنید، به این موارد توجه داشته باشید

همان‌طور که این نمونه‌ها نشان می‌دهند، نباید با لنز‌های تماسی بخوابید، مگر اینکه از لنز‌هایی استفاده کنید که برای مصارف طولانی‌مدت‌اند و یا انواعی از لنز‌ها که برای استفاده در طول شب تأیید شده‌اند. حتی در این صورت، درآوردن لنز قبل از خواب، امن‌ترین کار است.

 

توصیه‌های دیگر برای استفادهٔ ایمن از لنز‌های تماسی عبارت‌اند از:

  • از چشم‌پزشک در مورد محلول‌هایی که باید استفاده کنید، مشورت بگیرید. این محلول‌ها را در جای خنک نگهداری کنید.
  • قبل از دست زدن به لنز، دست‌های خود را خوب بشویید.
  • لنز‌ها را در دهان قرار ندهید و روی آن‌ها آب دهان نریزید (افرادی هستند که با لنزهای خود، به‌ویژه لنز‌های نوع سخت، این‌گونه رفتار می‌کنند.)
  • اجازه ندهید کرم و یا سایر لوازم آرایشی با لنز‌ها تماس پیدا کنند. قبل از آرایش کردن، لنز‌های خود را بزنید و قبل از پاک کردن آرایش، آن‌ها را از چشم خارج کنید.
  • جالنزی خود را در فواصل زمانی استفاده، تمیز و خشک نگه دارید و حداقل هر چند ماه یک بار، جالنزی جدیدی تهیه کنید.
  • از لنز‌های خود بیش‌از حد مجاز استفاده نکنید. لنز‌ها را طبق توصیه‌های پزشکی به صورت روزانه، هفتگی و یا سایر موارد توصیه‌شده، عوض کنید.
  • حداقل سالی یک بار معاینهٔ چشم را نزد چشم‌پزشک انجام دهید.

اگر متوجه مشکلاتی مانند قرمزی، درد در چشم و یا تغییر در بینایی شدید، فوراً لنز‌های خود را خارج کنید و به چشم‌پزشک مراجعه نمایید.

 

سخن پایانی

خوشبختانه مشکلات حاد مربوط به استفاده از لنز‌های تماسی بسیار نادراند، احتمالاً به این دلیل که مراقبت‌های توصیه‌شده از لنزها از این مشکلات جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین در مورد مراقبت از لنز‌های تماسی خود وسواس داشته باشید و بادقت این کار را انجام دهید. اگر رعایت روال توصیه‌شده برای شما بیش‌ازحد آزاردهنده است، در مورد گزینه‌های دیگر مانند عینک با پزشک خود صحبت کنید. شاید به این نتیجه برسید که عینک زدن هم چندان بد نیست.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟