زمان مطالعه: 4 دقیقه

در دوران همه‌گیری کرونا کلاس‌های مجازی جای کلاس‌های حضوری را گرفته است. یکی از معایب این اتفاق خستگی چشمان است. برای رفع خستگی چشم می‌توانید از موارد گفته‌شده در این مقاله استفاده کنید.

 

حوله و یا دستمال گرم بر روی چشمانتان بگذارید

یک حوله و یا دستمال آغشته به آب گرم را روی چشم‌های خسته و دردناک قرار دهید. کمپرس گرم می‌تواند:

  • رطوبت اضافی ایجاد کند.
  • درد را تسکین دهد.
  • جریان خون را افزایش دهد.
  • اسپاسم عضلات را آرام کند.

قبل از انجام این کار، دست‌های خود را بشویید تا باکتری به چشم شما وارد نشود. حوله یا دستمال مورد نظر را در آبِ جوشیده‌شده بخیسانید (برای استریل شدن) و آن را خنک کنید تا ولرم شود. سپس آن را به مدت 5 الی 10 دقیقه و یا با شرایطی که پزشک برای شما تجویز نموده، روی چشمان خود قرار دهید.

 

نور و صفحهٔ نمایش دستگاه‌ها را تنظیم کنید

کار‌های مختلف، انواع و میزان نور متفاوتی را می‌طلبند. سعی کنید در زمان تماشای تلویزیون، از نور نرم در اتاق استفاده نمایید. هنگام مطالعه، نور را در جایی پشت سرتان قرار دهید و به سمت صفحه آن را بتابانید. در صفحه‌های دیجیتال، روشنایی را متناسب با سطح نور اطراف خود تنظیم کنید، و به کنتراست صفحه نیز توجه داشته باشید تا چشمانتان برای دیدن خسته نشوند.

 

از عینک کامپیوتر استفاده نمایید

با استفاده از این عینک‌های تجویزی، چشمان شما می‌توانند در فاصلهٔ مناسبی، به صفحهٔ نمایش تسلط داشته باشند و متمرکز شوند، که این فاصله حدود 50 تا 66 سانتی‌متر از صورت شماست. برخی عینک‌ها لنز‌های ویژه‌ای دارند که به شما کمک می‌کند تا فاصلهٔ کانونی و مرکز توجه خود را بین فواصل نزدیک، میانی و دور تغییر دهید. قبل از خرید این‌گونه عینک‌ها، این را بدانید که عینک‌های کامپیوتر مانند عینک‌هایی که نور آبی را فیلتر می‌کنند، نیستند. عینک‌های دارای فیلتر نور آبی ممکن است باعث راحتی بیشتر شما شوند، اما همیشه مانع از خستگی چشم نمی‌شوند.

 

کف دستان را بر روی چشمانتان قرار دهید

متخصصان چشم‌پزشکی این روش را با روش درمانی جایگزین به نام روش بیتس که از روی نام چشم‌پزشک “دکتر ویلیام بیتس” نامگذاری شده است، مرتبط می‌دانند. وی این سؤال را مطرح نمود که آیا عینک تنها راه اصلاح بینایی فرد است؟ تحقیقات نشان می‌دهد که روش پیشنهادی او، بینایی را اصلاح نمی‌کند، اما کف دست می‌تواند به کاهش خستگی چشم کمک نماید. کف دست خود را بر روی چشمان بستهٔ خود قرار دهید، هیچ فشاری بر چشمان خود وارد نکنید. این تکنیک می‌تواند به آرامش چشم شما کمک کند.

 

تنظیمات رایانهٔ خود را تغییر دهید

به کار بردن ترفند‌های کوچک می‌تواند تفاوت چشمگیری در چشمان شما ایجاد نماید. مطمئن شوید صفحهٔ نمایش شما از صورتتان به اندازهٔ یک طول بازو که حدود 50 تا 66 سانتی‌متر است، فاصله داشته باشد. مرکز صفحهٔ نمایش می‌بایست کمی پایین‌تر از چشمان شما باشد. داشتن صندلی‌ای که بتوان بالا و پایین برد و سطح خود را نسبت به صفحهٔ نمایش تنظیم کرد نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. اندازهٔ متن را تنظیم کنید تا برای دیدن مشکل نداشته باشید. برای نگهداری کاغذ‌هایی که نیاز به تایپ دارند، از نگهدارندهٔ کاغذ در کنار مانیتور خود استفاده نمایید. این نگهدارنده، از حرکت چشمان شما به عقب و جلو خودداری می‌کند.

 

از چای کیسه‌ای استفاده کنید

چای کیسه‌ای چیزی بیشتر از یک نوشیدنی گرم است. از آن‌ می‌توان به عنوان کمپرس سرد بر روی چشمان برای آرامش استفاده نمود. بعد از اینکه چای بابونه و یا معمولی را دم کردید، کیسهٔ چای را در یک ظرف تمیز در داخل یخچال قرار دهید. بعد از خنک شدن، آن را روی پلک چشمان خود قرار دهید تا به آرامش چشم و کاهش تورم آن کمک کند. مطمئن شوید که صورت و دستان خود را به‌خوبی شسته‌اید و اگر از لنز استفاده می‌کنید، آن‌ها را خارج کنید. سعی کنید تفالهٔ چای به داخل چشمان شما نرود.

 

ورزش‌های چشمی انجام دهید

چشمان شما عضله دارد و می‌توانید از تمرین ورزشی نیز برای بهبود عملکرد آن استفاده نمایید. این ورزش را امتحان کنید: انگشت خود را در فاصلهٔ چند سانتی‌متری از چشمان خود گرفته و روی آن تمرکز کنید. سپس، تمرکز خود را به نقطهٔ دوری تغییر داده و پس از چند ثانیه، دوباره بر روی انگشت خود متمرکز شوید. این کار را چند بار تکرار کنید. یا می‌توانید چشمان خود را بسته، آن را به سمت سقف بچرخانید و سپس به سمت پایین و به زمین برگردانید. یا اینکه به سمت راست نگاه کنید، سپس نگاه خود را به سمت چپ بگردانید. این تمرین‌ها ممکن است به کاهش خستگی چشم کمک کنند، اما در واقع باعث تقویت عضلات چشم شما نمی‌شوند.

 

نگاه خود را از صفحهٔ نمایش بردارید

کارشناسان می‌گویند زمانی‌که از صفحه‌های نمایشگر استفاده می‌کنید، باید به‌طور مرتب چشم خود را از روی صفحه برداشته و برای چند ثانیه به جایی دورتر نگاه کنید. کارشناسان قانون 20-20-20 را توصیه می‌کنند که به معنای این است که هر 20 دقیقه نیاز است تا چشمان خود را برای مدت 20 ثانیه به جایی دورتر در حدود 20 فوت (6 متر) متمرکز نمایید. نکتهٔ دیگر اینکه: به ازای هر 2 ساعت زمان که با کامپیوتر کار می‌کنید، به مدت 15 دقیقه به چشمان خود استراحت بدهید.

 

کیفیت هوا را بهبود بخشید

زمانی‌که چشمان شما خشک است، احساس خستگی بیشتری می‌کنید. از رطوبت‌ساز برای افزودن رطوبت به هوا و چشمان خود استفاده کنید. سطح رطوبت حداقل 45%، بهترین است. اگر سیگار می‌کشید، حتما در مورد ترک‌کردن آن به‌صورت جدی فکر کنید.

 

اشک مصنوعی یا واقعی را امتحان کنید

قطره‌های چشم بدون نسخه یا با نسخهٔ پزشک، چشمان خشک و خسته را تسکین می‌دهند. حتی هنگامی‌که چشمانتان مشکلی ندارد، برای مرطوب نگه داشتن و جلوگیری از بازگشت علائم خود از آن‌ها استفاده کنید. یا اگر ترجیح می‌دهید که اشک طبیعی ایجاد کنید، باید بیشتر پلک بزنید، به‌خصوص وقتی که از وسایل دیجیتال استفاده می‌کنید. ما معمولاً در یک دقیقه 15 بار پلک می‌زنیم. اما وقتی در حال کار با رایانه هستیم، این میزان ۵ تا ۷ بار می‌شود.


منبع:

رفع خستگی چشم / رفع خستگی چشم

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟