زمان مطالعه: 5 دقیقه

عادت‌های بد نظیر جویدن ناخن ، صدای بلند هدفون ، پرخوری و …. چه تاثیری بر سلامتی دارد؟ برای نمونه جویدن ناخن می‌تواند به دندان‌ها و همچنین پوست اطراف آن آسیب بزند و در نهایت منجر به عفونت شود.

 

شکستن انگشتان

این صدا تنها دوستان و همکاران شما را آزار نمی‌دهد، ممکن است برای شما نیز خیلی خوب نباشد. ماده‌ای به نام مایع سینوویال باعث می‌شود که مفاصل شما به‌راحتی حرکت کنند. زمانی‌که انگشتان خود را می‌شکنید، صدایی که شنیده می‌شود، صدای ترک خوردن حباب‌های ریز موجود در آن مایع است. اگر به‌طور مداوم این کار را انجام دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که به مرور زمان دستان متورم و ضعف در مشت کردن و انگشتان داشته باشید. هر چند به نظر نمی‌رسد این عمل احتمال بروز آرتروز را افزایش دهد.

 

جویدن ناخن

این کار می‌تواند به دندان‌ها و همچنین پوست اطراف ناخن آسیب رسانده و در نتیجه منجر به عفونت شود. همچنین زمانی‌که انگشتان خود را که اغلب میکروب دارند، وارد دهان می‌کنید، ممکن است بیشتر سرما بخورید و به بیماری‌های دیگری نیز مبتلا شوید. اصلاح و مرتب نگه داشتن ناخن می‌تواند از جویدن آن پیشگیری کند. اگر استرس دلیل این عادت شما است، سعی کنید مواردی مانند ورزش را برای کنترل آن امتحان کنید. اگر می‌خواهید این کار را متوقف کنید، با پزشک مشورت کنید.

 

کمبود خواب

کمبود خواب، تنها باعث خواب‌آلودگی و خستگی در روز نمی‌شود، بلکه ممکن است منجر به فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و افسردگی نیز شود؛ و شاید یادگیری و یادآوری مطالب برای شما دشوار‌تر شود. برنامهٔ خواب منظمی برای خود تنظیم کنید و به آن پایبند باشید. تمام تلاش خود را بکنید تا حدود 7 الی 8 ساعت در شب بخوابید.

 

صدای بلند هدفون

صدا بر حسب دسی‌بل اندازه‌گیری می‌شود. مکالمهٔ طبیعی حدود 60 دسی‌بل است. بهتر است میزان صدا در هدفون خود را زیر 75 (تقریباً به اندازهٔ صدای جاروبرقی) حفظ کنید تا ایمن باشد. و هر بار بیش از دو ساعت از هدفون استفاده نکنید. زیاد در معرض و اطراف صدای بلند بودن باعث می‌شود با افزایش سن احتمال کاهش سطح شنوایی افزایش یابد. این مورد در بیش از نیمی از افراد بعد از سن 75 سالگی اتفاق می‌افتد. کاهش شنوایی در بزرگسالان مسن با مشکلات تفکر و حتی از دست دادن بافت مغز مرتبط است.

 

جست‌وجو در اینترنت قبل از خواب

نور آبی که از ابزار‌های الکترونیکی مانند تلفن‌ها، رایانه‌ها و تلویزیون ساطع شده و به ما می‌رسد، می‌تواند خواب را آشفته نماید. برخی مطالعات نشان می‌دهد که دریافت هر نوع نور شبانه ممکن است با سرطان (به‌ویژه پروستات و سینه)، دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی مرتبط باشد. قبل از خواب آرامش داشته باشید. اگر می‌خواهید چیزی بخوانید، کتابی باز کنید. اتاق خواب خود را برای خواب بهتر، تاریک و ساکت نگه دارید.

 

نشستن برای ساعت‌های طولانی

بیشتر افراد زمان‌های زیادی را روی صندلی می‌گذرانند. بخشی از این مورد، مشکل محل کار مدرن است، که شما ممکن است ساعت‌ها پشت کامپیوتر خود باشید. این حالت باعث کاهش سرعت متابولیسم می‌شود، به این معنا که ممکن است وزن اضافه کنید. همچنین با سایر مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی مرتبط است. گرچه یک راه حل آسان برای آن وجود دارد: همین حالا بلند شوید و حرکت کنید. 10 دقیقه پیاده‌روی روزانه نیز می‌تواند کمک کند.

 

نوشیدنی‌های الکلی

مردانی که بیش از 14 نوشیدنی الکلی در هفته مصرف می‌کنند، و زنانی که بیش از 7 نوشیدنی الکلی دریافت می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری‌های کلیوی، کبدی، مشکلات گوارشی، مشکلات قلبی، آسیب استخوان و حتی برخی از انواع سرطان‌ها هستند.

 

پرخوری

اگر به پرخوری عادت کنید، حتی اگر غذا‌های سالم بخورید، احتمالاً اضافه وزن خواهید داشت، که می‌تواند منجر به بیماری قلبی، دیابت و فشار خون شود و احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد. قبل از صرف غذا، میزان وعدهٔ خود را بررسی و برآورد نمایید و تنقلات و میان‌وعده‌هایی را که جلوی تلویزیون داشته‌اید نیز مد نظر داشته باشید تا بدانید دقیقا چه مقدار خورده و می‌بایست بخورید.

 

سریع غذا خوردن

سریع غذا خوردن می‌تواند شما را کمتر راضی کرده و باعث شود در طول روز بیش‌ازحد غذا بخورید. اگر سرعت خود را کم کنید، می‌توانید با میزان کمتری از غذا، احساس سیری کنید، چرا که بدن شما این فرصت را دارد که دریابد به اندازهٔ کافی غذا خورده‌اید. این می‌تواند کمک کند تا در هنگام خوردن تمرکز داشته باشید، لقمه‌های کوچک بردارید و آن را خوب و باحوصله بجوید.

 

عدم استفاده از نخ دندان

تنها مسواک زدن کافی نیست. اگر می‌خواهید تمام تلاش‌های خود را برای از بین بردن پلاک‌ها، بسته‌هایی که مملو از باکتری هستند و باعث ایجاد حفره می‌شوند، انجام دهید، می‌بایست میان دندان‌های خود را نیز تمیز کنید. پلاک بیش‌ازحد می‌تواند منجر به بیماری لثه شود که یک بیماری جدی است و با سایر موارد و مشکلات سلامتی مانند سکتهٔ مغزی، بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

 

خوردن هله ‌هوله

نوشابه، آب‌نبات و شیرینی‌ها کالری زیاد و ارزش غذایی کمی دارند و تمام قند آن‌ها خیلی زود وارد خون می‌شود. این موارد با مشکلات جدی بهداشتی و سلامتی از جمله چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی مرتبط هستند. هضم کربوهیدرات‌های پیچیده با فیبر و مواد مغذی بیشتر – غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات – مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد، گرسنگی شما را برطرف ساخته و به شما انرژی پایدار می‌دهد. چربی‌های خوب مانند آجیل و دانه‌ها نیز می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.

 

زمان زیادی را در تنهایی به سر بردن

تعداد افرادی که می‌شناسید و یا اینکه چند بار آن‌ها را می‌بینید، مهم نیست. مهم این است که با افراد در ارتباط باشید. اگر این کار را نکنید، احتمالاً فشار خون بالا، افسردگی، مشکلات مغزی مانند آلزایمر و التهاب خواهید داشت. اگر احساس تنهایی می‌کنید، به یک باشگاه اجتماعی و یا ورزشی بپیوندید، با خانواده و یا دوستانتان ارتباط برقرار کنید یا انجام فعالیت جدیدی را که در آن با افراد دیگری در ارتباط هستید، شروع کنید و یا بازی تنیس و یا انجام ورزشی را یاد بگیرید.

 

سیگار کشیدن

این عادت بد تقریباً روی تمام اعضای بدن تأثیر می‌گذارد. سیگار می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت، سکتهٔ مغزی، برونشیت، آمفیزم و سایر مشکلات سلامتی شود. همچنین خطر ابتلا به سل، مشکلات چشمی و اختلالات ایمنی مانند آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد. اگر وقت زیادی را در کنار فردی که سیگار می‌کشد، بگذرانید، به احتمال زیاد به آسم، بیماری قلبی، سرطان ریه یا سکتهٔ مغزی مبتلا خواهید شد. در مورد ترک سیگار با پزشک خود مشورت کنید.

 

استفاده از تخت‌ها و یا دستگاه‌های برنزه‌کننده

این ایدهٔ خوبی نیست. زنان با مو و پوست روشن‌تر که احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان پوست بیشتر از سایر افراد است، بیشتر از دیگران از دستگاه‌ها و تخت‌های برنزه‌کننده استفاده می‌کنند که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. هرچه زود‌تر استفاده از این دستگاه‌ها و برنزه شدن را شروع کنید، احتمال ابتلای به سرطان بیشتر می‌شود. محصولات برنزه‌کنندهٔ موضعی بدون نیاز به آفتاب، به شرطی که طبق دستورالعمل استفاده شوند، معمولاً جایگزین ایمنی برای آفتاب گرفتن محسوب می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که این پماد‌ها و کرم‌ها را استنشاق نکرده و از استفاده از آن‌ها در مناطقی مانند لب، بینی و دهان خودداری کنید.

 


منبع:

عادت‌های بد چه تاثیری بر سلامتی دارد؟ / عادت‌های بد چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟