زمان مطالعه: 3 دقیقه

ترس و نگرانی شما را ناامید کرده‌است؟ در این مقاله نحوهٔ کنترل و آرام کردن این احساسات آورده شده‌است.

آیا در طول این سال‌ها بیشتر نگران شده‌اید؟ شما تنها نیستید، تحقیقات نشان داده‌است که احساس ترس، اضطراب عمومی و عصبی بودن با افزایش سن بیشتر می‌شود.

این احساسات منفی به طرق مختلف ظاهر می‌شوند. شما ممکن است بیشتر نگران آیندهٔ مالی خود، احتمال بروز مشکل یا آسیب سلامتی و یا همان‌طور که همه‌گیری اخیر کووید-19 نشان داده‌است، تغییرات در رویداد‌های جهان باشید.

دکتر ایپسیت واهیا، مدیر گروه پزشکی خدمات سرپایی روان‌پزشکی سالمندان در بیمارستان مکلین وابسته به هاروارد، می‌گوید: «مردم نسبت به زندگی روزمره بیشتر ترسیده‌اند، چرا که نگران‌اند که هر لحظه بدبیاری‌ای رخ دهد و این چیزی است که نمی‌توانند کنترل کنند.»

 

به نگرانی بگو: قدم بزن

آیا نیاز به استراحت ذهنی از ترس و یا نگرانی دارید؟ پیاده‌روی آگاهانه داشته باشید که در طی آن بر آگاهی بدن، حرکت، تنفس و محیط اطراف خود تمرکز کنید. این راهی ساده برای تازه کردن ذهن و توجه و حضور بیشتر است. مطالعه‌ای نشان داده‌است افرادی که دو بار در هفته به مدت چهار هفته، 30 دقیقه پیاده‌روی آگاهانه انجام می‌دهند، استرس کمتر و کیفیت زندگی بهتری دارند.

 

اثر تجمعی

معلوم نیست چه چیزی باعث این طرز فکر می‌شود. محققان حدس می‌زنند که این حالت ممکن است ترکیبی از تغییرات بیولوژیکی در مغز فرد سالخورده همراه با اثرات تجمعیِ تجربیاتِ ناخوشایند زندگی باشد، چه تجربیات زندگی شما یا افراد نزدیکتان.

این احساساتِ مداومِ ترس و نگرانی می‌تواند تأثیر عمیقی بر سلامت شما داشته باشد. ممکن است شما کمتر فعال و اجتماعی شوید، که هر دو در ضعف، بیماری قلبی و افسردگی نقش دارند.

اگر توجه نشود، ترس و نگرانی دائمی ممکن است به اختلالی خاص مانند اختلال اضطراب اجتماعی، آگورا فوبیا (ترس از مکان‌های عمومی) یا اختلال اضطراب فراگیر (نگرانی مزمن که ممکن است منجر به مشکلات فیزیکی مانند درد قفسهٔ سینه و خستگی عضلانی شود) تبدیل شود.

 

 

چه باید کرد

راه‌های زیادی برای رفع ترس و نگرانی دائمی وجود دارد تا زندگی شما را از بین نبرد. اولین قدم این است که منبع ترس خود را شناسایی کنید. دکتر واهیا می‌گوید: «درمان درست با شناخت شروع می‌شود. اغلب مردم نمی‌توانند بیان کنند که چرا بیش‌ازحد می‌ترسند و یا نگران‌اند و چرا این اتفاق می‌افتد.»

او توصیه می‌کند با یک روان‌پزشک یا درمانگر ملاقات کنید. دکتر واهیا می‌گوید: «تحلیل حرفه‌ای به تعیین دقیق نگرانی‌ها و ترس‌های شما کمک می‌کند.»

پس از آن، شما با درمان‌گر خود کار می‌کنید تا استراتژی‌هایی ایجاد کنید که این ترس‌ها را برطرف کند. این استراتژی‌ها شامل جلسات درمانی انفرادی یا گروهی، تمرینات تمدد اعصاب یا درمانِ شناختی رفتاری (که در آن یاد می‌گیرید پاسخ خود را به افکار ترسناکتان قالب‌بندی مجدد کنید) می‌شود.

هنگامی که از ترس‌های خاص خود آگاه شدید و زمانی که این ترس‌ها ایجاد می‌شوند، می‌توانید از راه‌های دیگری برای مدیریت آن‌ها استفاده کنید. برای نمونه:

 

ذهن‌آگاهی را تمرین کنید:

ذهن‌آگاهی، توجه ذهن شما را طوری پرورش می‌دهد که بدون اینکه نگران گذشته یا آینده باشد، بیشتر در حال حاضر باشد. این طرز فکر به شما کمک می‌کند تا نسبت به افکار ترسناک بیش‌ازحد واکنش نشان ندهید و هرگونه استرس، افسردگی یا اضطرابی را که با آن‌ها همراه است، کاهش دهید.

مدیتیشن راهی محبوب برای یادگیری ذهن‌آگاهی است. هدف از مدیتیشن، کنار زدن یا جلوگیری از تفکر ترسناک نیست، بلکه توجه به افکار و احساسات خود و درک این موضوع است که لازم نیست براساس آن‌ها عمل کنید. این می‌تواند به سادگیِ بستن چشم‌ها و تکرار یک عبارت یا کلمه یا شمردن نفس‌ها باشد.

 

با یک کارشناس مالی مشورت کنید:

اگر مسائل مالی شما را نگران می‌کند، با یک برنامه‌ریز مالی یا مشاور ملاقات کنید. او می‌تواند بررسی کاملی از وضعیت مالی شما انجام دهد، بودجهٔ شما را ایجاد یا تنظیم کند، بر نگرانی‌های خاص تمرکز و به تعیین اهداف کمک کند. دکتر واهیا می‌گوید: «این جلسات به شما کمک می‌کند تا نسبت به وضعیت خود اطمینان بیشتری داشته باشید و به مشکلاتی که ممکن است باعث نگرانی شود، رسیدگی کنید.»

 

مربی شخصی استخدام کنید:

اگر به دلیل ترس از آسیب، از فعالیت یا ورزش دوری می‌کنید، یک مربی شخصی که در زمینهٔ آمادگی جسمیِ افراد مسن متخصص است، استخدام کنید. مربی می‌تواند تناسب اندام فعلی شما را ارزیابی کرده، نقاط قوت و ضعف شما را شناسایی کند و برنامه‌ای برای کمک به بهبود شما ایجاد نماید.

دکتر واهیا می‌گوید: «ازآنجاکه با گذشت زمان پیشرفت‌های جسمانی خود را خواهید دید و احساس خواهید کرد، این به شما کمک می‌کند بر ترس از آسیب و نگرانی از اینکه نمی‌توانید ورزش کنید یا تحرک بیشتری داشته باشید، غلبه کنید. شما متوجه می‌شوید که بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید توانایی فعال بودن دارید. به دنبال مربی‌هایی باشید که دارای گواهینامهٔ تخصصی از سازمان‌های ورزشی و ذیربط هستند.»

 


منبع:

چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟ / چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟ / چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟