زمان مطالعه: 4 دقیقه

سبک زندگی صحیح با فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی اختلال شایع ریتم قلب است که در آن حفره‌های فوقانی قلب (دهلیز‌ها) سریع و نامنظم می‌زنند. فیبریلاسیون دهلیزی اغلب باعث علائم مکرر، معمولاً تپش قلب و تنگی نفس می‌شود و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می‌گذارد. فیبریلاسیون دهلیزی همچنین به‌طور قابل‌توجهی خطر سکتهٔ مغزی را افزایش می‌دهد و با نارسایی قلبی، فشارخون بالا و دیابت نیز مرتبط است. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی به‌طور معمول نیاز به درمان مادام‌العمر با رقیق‌کننده‌های خون دارند تا از لخته شدن خون که ممکن است منجر به سکته شود، جلوگیری شود.

پزشکان اخیراً اهمیت عوامل سبک زندگی را در درمان فیبریلاسیون دهلیزی درک کرده‌اند. عوامل سبک زندگیِ قابل‌تغییر آن‌قدر مهم و کمتر شناخته‌شده‌اند که انجمن قلب آمریکا اخیراً بیانیه‌ای علمی را منتشر کرده‌است که آخرین تحقیقات در این زمینه را به‌طور خلاصه بیان می‌کند. این انجمن می‌خواهد که هم پزشکان و هم بیماران رابطهٔ میان سبک زندگی و فیبریلاسیون دهلیزی را درک کرده و برای اجرای این عوامل سبک زندگی به‌عنوان یک تیم همکاری کنند. در ادامه به بحث در مورد عوامل مهم سبک زندگی، چگونگی تأثیر آن‌ها بر روی فیبریلاسیون دهلیزی و کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید، می‌پردازیم.

 

 

چاقی

یکی از قوی‌ترین عوامل مرتبط با فیبریلاسیون دهلیزی، وزن بدن است. در مطالعات متعدد نشان داده شده‌است چاقی که به عنوان شاخص تودهٔ بدنی بیشتر از  30 تعریف می‌شود، با ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است. چاقی با تغییراتی در سیگنال‌های الکتریکی در دهلیز‌ها و همچنین تغییرات ساختاری در حفره‌های فوقانی قلب همراه است. پرخوری همچنین از طریق تغییرات هورمونی و مسیر‌های سیگنال‌دهیِ سلولی در دهلیز باعث التهاب ‌می‌شود. چندین مطالعه نشان داده‌است که با افزایش وزن، چربی در قلب و همچنین سایر نقاط بدن رسوب می‌کند و این باعث ایجاد آریتمی‌هایی می‌شود که معمولاً فیبریلاسیون دهلیزی است.

چاقی همچنین ممکن است دلیلی برای ایجاد فشارخون و یا بدتر شدن فشارخون (فشارخون بالا) باشد که باعث تغییرات ساختاریِ بیشتر در قلب می‌شود. چاقی همچنین ممکن است باعث آپنهٔ انسدادی خواب و دیابت شود، که هر دو به‌طور مستقل خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهند.

خبر خوب این است که به‌نظر می‌رسد کاهش 10 درصدی وزن در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، باعث بهبود علائم مربوط به فیبریلاسیون دهلیزی می‌شود.

 

ورزش

برای چندین دهه متخصصان قلب، افراد را به ورزش تشویق می‌کنند، چراکه ورزش خطر مرگ ناشی از علل قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. نه تنها ورزش خوب است، بلکه نداشتن فعالیت بدنی در واقع مضر است. سبک زندگیِ بی‌تحرک به ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی کمک می‌کند و ممکن است در واقع پیش‌بینی‌کننده‌ای مستقل برای این وضعیت باشد. انجمن قلب آمریکا 150 دقیقه ورزش هوازی در هفته را با شدت متوسط و یا 75 دقیقه با شدت شدید را برای بهبود سلامت قلب و عروق توصیه می‌کند. ورزش منظم به جلوگیری از فیبریلاسیون دهلیزی کمک می‌کند و اگر دچار فیبریلاسیون دهلیزی هستید، علائم را کاهش می‌دهد و کیفیت زندگی مرتبط با فیبریلاسیون را بهبود می‌بخشد.

اگر در حال حاضر ورزش نمی‌کنید، با پزشک در مورد شروع برنامه‌ای ورزشی با شدت کم مشورت کنید. پیاده‌روی تند شکلی عالی از ورزش متوسط است. با 20 دقیقه در روز شروع کنید و به‌تدریج سرعت و مدت زمان خود را افزایش دهید تا حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت با شدت متوسط داشته باشید.

 

اختلالات خواب

آپنهٔ انسدادی خواب (OSA) یک اختلال خواب است که در آن تنفس افراد هنگام خواب برای مدت کوتاهی متوقف می‌شود. این شایع‌ترین شکل اختلال تنفس در خواب است و به شدت با بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. همچنین شیوع این آپنه در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بسیار است و بازگشت علائم فیبریلاسیون دهلیزی در افراد مبتلا به آپنهٔ انسدادی خواب، شدیدتر و بیشتر است.

متخصصان قلب به‌طور منظم افرادی را که علائم مکرر فیبریلاسیون دهلیزی دارند از نظر آپنهٔ انسدادی خواب غربالگری می‌کنند. به‌نظر می‌رسد درمان آپنهٔ انسدادی با فشار مثبت و مداوم در راه هوایی (CPAP) باعث بهبود علائم فیبریلاسیون دهلیزی می‌شود.

اگر علائم فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه کرده‌اید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید از نظر ابتلا به آپنه بررسی شوید یا خیر.

 

الکل

الکل عامل خطری شناخته‌شده برای فیبریلاسیون دهلیزی است و شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که عبارت «کمتر، بیشتر است» ممکن است برای نوشیدن الکل در صورت ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی صادق باشد. مطالعه‌ای که اخیراً در مجلهٔ پزشکی نیوانگلند انجام شد، نشان داد زمانی که بیماران مصرف الکل را کاهش می‌دهند یا از مصرف آن خودداری می‌کنند، فیبریلاسیون دهلیزی کمتر رخ می‌دهد.

اگر به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستید، سعی کنید مصرف الکل را کاهش دهید یا حتی اصلاً ننوشید. اگر در کاهش مصرف الکل خود مشکل دارید، از پزشک کمک بخواهید.

 

دیابت

خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر است. درحالی‌که مکانیسم آن به‌خوبی شناخته نشده‌است، این احتمال وجود دارد که قند خون بالا به‌طور مستقیم به قلب آسیب می‌رساند و تغییرات ساختاری، الکتریکی و خودبه‌خودی را در بافت قلب ایجاد می‌کند.

خبر خوب این است که کنترل بهتر قند خون هم شدت و هم دفعات بروز علائم فیبریلاسیون دهلیزی را بهبود می‌بخشد. تغییرات سبک زندگی که ورزش را افزایش می‌دهد و تحرک نداشتن را محدود می‌کند نیز به کاهش وزن و کنترل قند خون کمک می‌کند.

 

رژیم

تغیرات رژیم غذایی ممکن است منجر به کاهش وزن شود و همچنین در صورت ابتلا به دیابت به کنترل قند خون کمک می‌کند. تغییر رژیم غذایی ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما خوردن غذاهای فراوری‌شدهٔ کمتر و سبزیجات و میوه‌های تازهٔ بیشتر، نقطهٔ شروع خوبی است. عادت‌های بد مانند خوردن میان‌وعده و یا غذا از روی کسالت و بیکاری را هدف قرار دهید و رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای را درنظر بگیرید که به کنترل وزن، قند خون و فشارخون کمک می‌کند.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟