زمان مطالعه: 3 دقیقه

فواید ویتامین سی موضعی برای پوست

ویتامین سی (C) موضعی ماده‌ای با پشتوانهٔ علمی و مورد علاقهٔ متخصصان پوست است که ممکن است به کند شدن پیری زودرس پوست، جلوگیری از آسیب آفتاب و بهبود ظاهر چین‌وچروک، لکه‌های تیره و آکنه کمک کند. ویتامین سی آنتی‌اکسیدان است، به این معنی که با رادیکال‌های آزاد مضر (سموم) که از طریق منابع خارجی مانند آلودگی هوا در تماس با پوست قرار می‌گیرند یا از داخل بدن در نتیجه فرایند‌های عادی مانند متابولیسم به وجود می‌آیند، مبارزه می‌کند. رادیکال‌های آزاد به پوست آسیب می‌رسانند. می‌توان با استفاده از ویتامین سی موضعی با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرد و ظاهر کلی پوست را بهبود بخشید. برای آشنایی با فواید ویتامین سی موضعی برای پوست با ما همراه باشید.

 

 

فواید ویتامین سی برای پوست

چندین مطالعهٔ بالینی نشان داده‌است که ویتامین سی چین‌وچروک را بهبود می‌بخشد. مطالعه‌ای نشان داد که استفادهٔ روزانه از فرمولاسیون ویتامین سی برای حداقل سه ماه باعث بهبود ظاهر چین‌وچروک‌های ریز و درشت صورت و گردن و همچنین بهبود بافت و ظاهر کلی پوست می‌شود.

همچنین استفاده از ویتامین سی همراه با ضدآفتاب طیف گسترده ممکن است به محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر ماوراءبنفش کمک کند. مطالعات بالینی نشان داده‌است که ترکیب ویتامین سی با سایر مواد موضعی، یعنی اسید فرولیک و ویتامین ای (E)، قرمزی را کاهش می‌دهد و به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های طولانی‌مدت ناشی از اشعه‌های مضر خورشید کمک می‌کند.

افزون‌بر این ویتامین سی با جلوگیری از تولید رنگدانه در پوست، لکه‌های تیره را کمرنگ می‌کند. در کارآزمایی‌های بالینی، لکه‌های تیره در بیشتر شرکت‌کنندگانی که از ویتامین سی موضعی استفاده می‌کردند، با تحریک یا عوارض جانبی بسیار کمی بهبود یافت، اما مطالعات بیشتری برای تأیید اثرات روشن‌کنندگی ویتامین سی مورد نیاز است.

به علاوه، ویتامین سی موضعی از طریق خواص ضدالتهابی که به کنترل تولید سبوم (روغن) در پوست کمک می‌کند، برای آکنه سودمند است. در کارآزمایی‌های بالینی، مصرف ویتامین سی روی صورت، دو بار در روز، باعث کاهش ضایعات آکنه در مقایسه با دارونما شد. در حالی که هیچ عارضهٔ جانبی جدی‌ای هنگام استفاده از ویتامین سی در هیچ یک از این مطالعات گزارش نشده‌است، توجه به این نکته مهم است که تنها تعداد کمی از کارآزمایی‌های بالینی وجود دارند که اثرات ویتامین سی را مورد مطالعه قرار داده‌اند و برای تأیید یافته‌های ارائه‌شده در اینجا به مطالعات بیشتری نیاز است.

 

ویتامین سی موضعی را از کجا پیدا کنیم و چه چیزی را بر روی برچسب آن باید بررسی کنیم

ویتامین سی را می‌توان در سرم‌ها یا سایر محصولات مراقبتی پوست یافت. فرمولاسیون مختلف ویتامین سی، قدرت و اثرات آن را در پوست تغییر می‌دهد. محصولات ویتامین سی را از مطب متخصصان پوست و یا داروخانه‌های معتبر تهیه کنید. محصولات با فرمولاسیون بالینی حاوی فرم فعال ویتامین سی (برای نمونه اسید ال‌اسکوربیک)، با غلظت 10% تا 20% و PH کمتر از 3.5، ترکیبی که در آزمایش‌های بالینی مورد مطالعه قرار گرفته است، را خریداری کنید. این اطلاعات را می‌توان از وب‌سایت سازنده در بخش مواد تشکیل‌دهنده دریافت کرد.

 

چه کسانی نباید از محصولات ویتامین سی استفاده کنند؟

ویتامین سی فقط در بزرگسالان مورد مطالعه قرار گرفته است و برای کودکان توصیه نمی‌شود. همیشه پیش از خرید محصول ویتامین سی، فهرست مواد تشکیل‌دهنده را بخوانید. اگر حساسیت یا آلرژی شناخته‌شده‌ای به هر یک از مواد تشکیل‌دهنده دارید، قبل از استفاده، آن را روی پوست گردن یا بازوی خود تست کنید (patch test) یا با پزشک خود مشورت کنید. اگر پوست مستعد آکنه یا چربی دارید، از فرمولاسیونی استفاده کنید که با چربی‌ها نیز مبارزه می‌کند یا حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک است که با جوش‌ها مقابله می‌کند.

 

نحوهٔ استفادهٔ موضعی از ویتامین سی

در طول برنامهٔ صبحگاهی مراقبت از پوست خود:

  • از پاک‌کننده‌ای ملایم استفاده کنید.
  • چند قطره از سرم ویتامین سی را به صورت و گردن بمالید.
  • مرطوب‌کننده و ضدآفتاب بزنید.

ممکن است با استفاده از ویتامین سی احساس سوزن‌سوزن شدن خفیفی را تجربه کنید. ممکن است استفاده از آن را در ابتدا یک روز در میان شروع کنید و در صورت تحمل، می‌توانید برنامهٔ مصرف را تغییر دهید و آن را روزانه مصرف کنید. ممکن است تا سه ماه استفادهٔ مداوم طول بکشد تا شاهد بهبودی محسوس باشید. اگر احساس ناراحتی یا سوزش شدید داشتید، مصرف ویتامین سی را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین سی جایگزین استفاده از ضدآفتاب یا پوشیدن لباس‌های محافظ مانند کلاه در برابر آفتاب نمی‌شود. حتماً از کرم ضدآفتاب طیف گسترده استفاده کنید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را در ساعت‌های اوج میزان اشعات مضر، محدود کنید.

 


منبع:

فواید ویتامین سی موضعی برای پوست / فواید ویتامین سی موضعی برای پوست

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟