زمان مطالعه: 5 دقیقه

علل و درمان ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی جای زخم‌ یا اسکار هستند 

اگر پوست شما در مدت زمان کوتاهی بیشتر از حد معمول کشیده شود، مثلاً در دوران بارداری یا جهش رشد در دوران کودکی، الیاف الاستیک پوست شما ممکن است پاره شوند. این نواحیِ آسیب‌دیده، زخم‌های بلند و نازکی به نام ترک‌های پوستی ایجاد می‌کنند. این زخم‌ها به صورت رگه‌های صورتی، قرمز یا بنفش ظاهر می‌شوند.

 

در چه مناطقی از بدن دچار ترک‌های پوستی می‌شویم؟

ترک‌های پوستی روی صورت، دست‌ها یا پاهایتان ایجاد نمی‌شوند، اما امکان ظهور این علائم تقریباً در هر جای دیگری از بدن وجود دارد. آن‌ها به احتمال زیاد در نواحی‌ای که بدن شما چربی را ذخیره می‌کند، مانند شکم، ران‌ها، سینه‌ها و باسن ایجاد می‌شوند. همچنین ممکن است آن‌ها را در قسمت پایین کمر یا پشت بازو‌های خود مشاهده کنید. ژنتیک ممکن است در ایجاد این ترک‌ها نقش داشته باشد. برای نمونه اگر مادر شما در دوران بارداری این ترک‌ها را روی ران‌های خود تجربه کرده باشد، ممکن است احتمال بیشتری وجود داشته باشد که شما نیز در این نواحی شاهد این ترک‌ها باشید.

 

 

هر فردی ممکن است ترک‌های پوستی را تجربه کند

تخمین زده می‌شود که 50 تا 90 درصد زنان به آن مبتلا هستند، اما مردان نیز ممکن است دچار ترک‌های پوستی شوند. همچنین در دختران نوجوان (سینه‌ها، ران‌ها یا باسن) و پسران (پایین کمر یا باسن) ظهور علائم ترک‌های پوستی در طول جهش رشد رایج است.

 

ترک‌های پوستی از بین نمی‌روند

مانند هر جای زخم دیگری، ترک‌های پوستی دائمی‌اند. اما با گذشت زمان، آن‌ها معمولاً کمرنگ‌تر و کمی روشن‌تر از سایر قسمت‌های پوست می‌شوند، ممکن است سفید یا نقره‌ای به‌نظر برسند. اگر نسبت به آن‌ها حساس هستید، به یاد داشته باشید که بیش از نیمی از بزرگسالان این ترک‌ها را بر روی پوست خود دارند.

 

علل ایجاد ترک‌های پوستی

افزایش وزن

هنگامی که جوان هستید و بدن شما به‌سرعت در حال تغییر است، ممکن است ترک‌های پوستی ایجاد شوند. هرچه وزن بیشتری اضافه کنید و این افزایش وزن سریع‌تر باشد، احتمال بروز ترک‌های پوستی بیشتر می‌شود. ایجاد تودهٔ عضلانی در مدت زمان کم، همان‌طور که بدنسازان گاهی اوقات انجام می‌دهند نیز ممکن است باعث ایجاد آن‌ها شود.

 

بارداری

ظهور ترک‌های پوستی در بارداری در طول ماه ششم و بعد از آن شایع است. بدن شما با رشد جنین منبسط می‌شود، اما ممکن است این تنها دلیل ترک‌های پوستی نباشد. تغییرات در هورمون‌های شما در دوران بارداری می‌تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد و احتمال «پارگی» آن را افزایش دهد.

 

مصرف برخی داروها

برخی از داروها باعث افزایش وزن، تورم، نفخ یا سایر تغییرات فیزیکی می‌شوند که منجر به کشیدگی پوست و ایجاد ترک‌های پوستی می‌شود. هورمون‌ها (مانند قرص‌های ضدبارداری) و کورتیکواستروئید‌ها (که نواحی ملتهب بدن شما را تسکین می‌دهند) دو موردی‌اند که می‌توانند این حالت را ایجاد کنند. اگر دارویی مصرف می‌کنید و نگران ترک‌های پوستی هستید، با پزشک خود در مورد کار‌هایی که می‌توانید در مورد آن‌ها انجام دهید صحبت کنید.

 

بروز برخی شرایط پزشکی و بیماری‌ها

هرگونه بیماری‌ای که منجر به افزایش وزن، رشد ناگهانی یا مشکلات پوستی شود، ممکن است باعث ایجاد ترک‌های پوستی شود. برخی از شرایط پزشکی منجر به تغییرات فیزیکی می‌شود که می‌تواند این ترک‌ها را ایجاد کند. برای نمونه مشکلات مربوط به غدد آدرنال، مانند بیماری کوشینگ و بیماری‌های نادر مانند سندرم‌های مارفان و اهلرز-دانلوس (که بر بافت‌هایی که اعضای بدن را به هم متصل می‌کنند تأثیر می‌گذارد)، احتمال ابتلا به این ترک‌ها را افزایش می‌دهند.

 

آیا می‌توان از بروز ترک‌های پوستی جلوگیری کرد؟

کارشناسان بر این گمان‌اند که ژنتیک در ایجاد ترک‌های پوستی نقش دارد، اما اگر والدین شما این علائم را داشته‌اند، به این معنی نیست که شما نیز چنین خواهید بود. یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بروز ترک‌های پوستی، ثابت نگه داشتن وزن است. نوشیدن آب زیاد ممکن است به جلوگیری از آسیب و ایجاد پارگی در هنگام کشیدگی پوست کمک کند. همچنین غذاهایی که پوست شما را سالم نگه می‌دارند نیز ممکن است احتمال ایجاد ترک‌ها را کاهش دهند. غذا‌های غنی از روی مانند مغزیجات و ماهی و غذا‌های حاوی ویتامین سی، آ و دی مانند مرکبات، شیر و سیب‌زمینی شیرین را مصرف کنید.

 

به متخصص پوست مراجعه کنید

یک متخصص پوست بهترین فردی است که می‌توانید با او در مورد مسائل پوستی از جمله ترک‌های پوستی مشورت کنید. متخصصان پوست می‌توانند به شما در مورد بهترین روش‌های درمانی با توجه به نوع پوست شما و راه‌هایی برای کاهش احتمال ابتلا به ترک‌های پوستی مشورت بدهند. مطمئن شوید که تمام دارو‌هایی را که مصرف می‌کنید (از جمله ویتامین‌ها و دارو‌های بدون نسخه) و سایر مشکلات سلامتی‌ای را که دارید با پزشک خود در میان بگذارید.

 

مواردی که ممکن است کمک کنند

مصرف محصولات حاوی رتینوئید

رتینوئید که از ویتامین آ به‌دست می‌آید، ممکن است به کاهش ترک‌های پوستی کمک کند. این ماده باعث می‌شود سلول‌های پوست شما سریع‌تر بریزند و ممکن است باعث رشد سریع‌تر پوست جدید نیز شود.

نکته: شما باید بلافاصله پس از ظاهر شدن علائم ترک پوستی شروع به استفاده از آن کنید و سپس به‌طور مرتب از آن استفاده کنید تا اثر کند. نوع رتینوئیدی که نشان داده شده در این زمینه مفید و مؤثر است، ترتینوئین، تنها با نسخهٔ پزشک در دسترس است. در مورد اینکه آیا می‌توانید ترتینوئین مصرف نمایید یا خیر، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

 

لیزر‌درمانی

انجمن جراحی پوست آمریکا می‌گوید لیزر یا نور درمانی می‌تواند علائم ترک پوستی را کمتر کند، چرا که نور باعث ایجاد تغییرات پوستی می‌شود که به محوتر شدن ترک‌ها کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که لیزر‌درمانی برای پوست‌هایی با رنگ متوسط مؤثرتر خواهد بود. درمان با لیزر ممکن است گران باشد و 20 جلسه طول بکشد تا نتایج را ببینید. اگر درمان لیزر را انتخاب کردید، به متخصص پوست یا جراح پلاستیکی مراجعه کنید که تجربهٔ کار با رنگ پوست شما را داشته باشد.

 

محصولات برنزه‌کننده

این نوع لوسیون‌ها و اسپری‌ها ترک‌های پوستی را تیره‌تر می‌کنند و رنگ پوست را یکدست‌تر نشان می‌دهند. این محصولات پوستی می‌تواند به کمتر دیده شدن ترک‌های پوستی، به‌ویژه اگر رنگ آن‌ها سفید یا بسیار روشن باشد، کمک کنند. ممکن است برای انتخاب بهترین گزینه برای خود مجبور شوید محصولات و رنگ‌های مختلف را امتحان کنید.

 

مواردی که به احتمال زیاد مفید نخواهند بود

لایه‌برداری

تبلیغات برای درمان‌هایی از نوع لایه‌برداری ممکن است ادعا کنند که علائم ترک‌های پوستی را رفع و یا کم‌رنگ‌تر می‌کنند. اسکراب‌ها و میکرودرم ابریژن (این کار لایهٔ بالایی پوست را با ابزاری از بین می‌برد) می‌توانند پوست شما را صاف‌تر کنند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند هر یک از این درمان‌ها واقعاً کمک‌کننده و مفیداند و برخی از متخصصان پوست بر این باور هستند که میکرودرم ابریژن ممکن است ترک‌های پوستی را بدتر کند.

 

بیشتر لوسیون‌ها و کرم‌ها

بسیاری از محصولات پوستی ادعا دارند که ترک‌های پوستی را محو می‌کنند. اما شواهد کمی وجود دارد مبنی بر اینکه محصولات بدون نسخه می‌توانند الیاف الاستیک پاره‌شده را که باعث ایجاد ترک‌ها می‌شوند، ترمیم کنند. متخصصان نیز نمی‌دانند که آیا مالیدن روغن‌ها یا کرهٔ کاکائو از ایجاد علائم ترک‌های پوستی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند یا خیر. این نوع محصولات ممکن است باعث کاهش خارش پوست و احساس راحتی در شما شوند.

 


منبع:

چگونه ترک پوستی را درمان کنیم؟ / چگونه ترک پوستی را درمان کنیم؟ / چگونه ترک پوستی را درمان کنیم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟