زمان مطالعه: 3 دقیقه

دو مشکل پوستی رایج برای ورزشکاران

زمانی که در تیم بسکتبال دبیرستان بودم، وقتی دچار خارش و پوسته‌پوسته شدنِ پا شدم، تعجب نکردم. از این گذشته، من یک «ورزشکار» بودم، بنابراین تصور می‌کردم این نشانه‌ای از تعهد و سخت‌کوشی است.

هنگامی که مادرم حقیقت را به من گفت، شوکه شدم: این حالتِ خارش و پوست‌پوست شدن به علت بهداشتِ نامناسبِ پا است، نه مهارت در دریبل زدن.

تقریباً چهار دهه گذشته است و من در مورد مراقبت از پوست بسیار وسواس دارم. با این حال برخی از مشکلات پوستی گاهی مرا آزار می‌دهد. در اینجا نگاهی به دو مشکل و راه حل رایج آن می‌اندازیم.

 

 

پوست خشک

علائم خشکی پوست شامل نقاط پوسته‌پوسته (با یا بدون قرمزی)، خارش و خشکی کلی است. ممکن است در تمام طول سال، از زمان گرمای شدید تابستان تا سرمای تلخ زمستان، پوستتان خشک باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به پوست آسیب می‌رساند، آن را نازک‌تر می‌کند و به مرور زمان کمتر رطوبت را حفظ می‌کند. همچنین پوست پیر، روغن طبیعی کمتری تولید می‌کند تا پوست را نرم و روان نگه دارد.

 

درمان

اولین راه دفاعی برای داشتن پوستی مناسب، مرطوب‌کننده‌ای است که با آب و لیپید‌ها (چربی‌ها) پوست را نرم و صاف می‌کند. برخی از مرطوب‌کننده‌ها آب را جذب پوست می‌کنند و آن را حبس می‌کنند. برخی دیگر با پوشاندن پوست با لایه‌ای ضخیم و غیرقابل نفوذ از هدر رفتن و از دست دادن رطوبت جلوگیری می‌کنند.

  • وازلین: این مادهٔ مومی شکل و چرب، اتلاف آب را بدون مسدود کردن منافذ متوقف می‌کند. می‌توان آن را به‌تنهایی استفاده کرد، اما در بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها و پماد‌ها نیز وجود دارد. ازآنجاکه وازلین آب نیست، بهتر است زمانی که پوست هنوز مرطوب است و بعد از حمام کردن از آن استفاده کرد تا رطوبت روی پوست مسدود شود.
  • روغن معدنی: روغن معدنی همان اثر وازلین را بدون احساس چربی ایجاد می‌کند. این روغن باید زمانی که پوست مرطوب است مصرف شود.
  • لوسیون‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده: این محصولات حاوی آب و روغن‌اند. آن‌ها نسبت به روغن‌ها و وازلین‌، چربی کمتری دارند و از نظر آرایشی جذاب‌تر هستند. به دنبال مرطوب‌کننده‌هایی با حداقل یکی از ترکیبات گلیسیرین، اوره، اسید پیروگلوتامیک، سوربیتول، اسید لاکتیک و نمک‌های لاکتات یا آلفاهیدروکسی اسید باشید.

 

پیشگیری

برای کمک به جلوگیری از خشکی پوست، چند تغییر را امتحان کنید:

  • با دستگاه رطوبت‌ساز و یا ظرف آبی که بر روی رادیاتور یا بخاری قرار می‌دهید، رطوبت را به هوا اضافه کنید.
  • در زمان حمام کردن، از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ پوست را با شستن و پاک کردن روغن‌های طبیعی آن، خشک می‌کند.
  • صابون‌هایی را انتخاب کنید که بدون مواد ساینده و محرک‌اند و ایجاد خشکی نمی‌کنند. صابون‌ها و پاک‌کننده‌های پرچرب نسبت به صابون‌های معمولی، مایع یا آنتی‌باکتریال، خشکی کمتری دارند.
  • برای حفظ آبی که پوست شما هنگام دوش گرفتن و یا حمام جذب می‌کند، بلافاصله بعد از استحمام، از لوسیون، روغن و یا مرطوب‌کننده استفاده کنید.

 

پای ورزشکاران

پای ورزشکاران توسط درماتوفیت‌ها، گروهی از قارچ‌ها در سطح پوست ایجاد می‌شود. علائم آن شامل خارش شدید، نواحی ترک‌خورده، تاول‌دار و یا پوسته‌پوسته‌شدهٔ پوست، به‌ویژه بین انگشتان پا و قرمزی و پوسته‌پوسته شدن کف پا است. درماتوفیت‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب مانند استخر‌ها، دوش‌ها و اتاق‌های رختکن که افراد با پا‌های برهنه راه می‌روند، رشد می‌کنند. محیط گرم و مرطوب جوراب‌ها و کفش‌های عرق‌کرده مکانی مناسب برای رشد آن‌ها ایجاد می‌کند.

 

درمان

ابتدا پماد، کرم و یا پودر قارچ بدون نیاز به نسخه مانند کلوتریمازول، تربینافین و یا میکونازول را امتحان کنید. ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا عفونت بهبود یابد. به‌خاطر داشته باشید که بازگشت آن شایع است. اگر علائم پس از چند هفته بهبود نیافت، با پزشک مشورت کنید چراکه ممکن است تجویز قرص‌های ضدقارچ نیاز باشد.

 

پیشگیری

تمیز و خشک نگه داشتن پا‌ها بهترین راه برای جلوگیری از این حالت در ورزشکاران است. همچنین موارد زیر را انجام دهید:

  • هر روز پاهای خود را به‌خوبی بشویید و بعد از استحمام یک جفت جوراب تمیز بپوشید.
  • پس از استحمام و شنا کردن، زمانی را برای خشک کردن کامل پا‌های خود (از جمله هر انگشت و به‌ویژه فضای بین انگشتان پا) اختصاص دهید.
  • در اطراف استخر‌های عمومی، در رختکن و در زمان دوش گرفتن در باشگاه‌های ورزشی دمپایی و یا صندل بپوشید.
  • جوراب‌های ضدرطوبتی بپوشید که عرق را جذب می‌کنند.
  • دو روز پشت سر هم یک کفش را نپوشید. بین زمان پوشیدن کفش‌ها 24 ساعت استراحت بدهید تا هوای موجود خارج شده و داخل کفش خشک شود.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟