زمان مطالعه: 3 دقیقه

توت و هندوانه در تابستان، کلم‌پیچ و چغندر در زمستان. دستور تهیهٔ غذا‌های ضدالتهابی در فصول مختلف تغییر می‌کند. قلب، مغز و حتی مفاصل از این غذا‌های مغذی بهره‌مند می‌شوند و دانشمندان فکر می‌کنند که تأثیر آن‌ها بر التهاب ممکن است یکی از دلایل آن باشد.

 

التهاب چگونه به بدن کمک می‌کند و چگونه به آن آسیب می‌رساند

التهاب بخشی از مکانیسم التیام بدن است، به همین دلیل است که زانوی شما در زمان آسیب، متورم و قرمز می‌شود. اما این روندِ ترمیمِ التهابی گاهی اوقات ممکن است دچار مشکل شود، زمان زیادی طول بکشد و به جای کمک آسیب برساند. هنگامی که التهابِ ناشی از یک مشکل مداوم باشد، مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد می‌کند. با گذشت زمان التهاب ناشی از استرس مزمن، چاقی و یا یک اختلال خودایمنی ممکن است به‌طور بالقوه باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند آرتریت، بیماری قلبی و یا سرطان شود. همچنین ممکن است به مغز آسیب برساند. محققان ارتباطی میان سطوح بالاتر التهاب در داخل مغز و افزایش خطر زوال و اختلال شناختی یافته‌اند. افزودن منظم غذا‌های ضدالتهابی به رژیم غذایی ممکن است به متوقف کردن این روند کمک کند.

 

 

سه رژیم غذایی که بر الگو‌های ضدالتهابی تأکید دارند

تحقیقات به‌طور خاص به فواید ضدالتهابیِ خوردنِ غذا‌هایی که در هر فصل است، توجه نکرده‌اند. ناتالی مک کورمیک، محقق پزشکی در دانشکدهٔ پزشکی هاروارد می‌گوید: «اما به‌طور کلی پذیرفته شده‌است که غذاهای فصلی تازه‌تراند و بدیهی است که مصرف آن‌ها فواید دیگری نیز دارد از جمله مزایای آن برای محیط زیست.» خوردن غذا‌هایی که در هر فصل موجود است ممکن است به اقتصاد خانواده نیز کمک کند.

او می‌گوید این سه رژیم غذایی به‌ویژه حاوی ترکیب مناسبی از عناصر هستند: رژیم مدیترانه‌ای، رژیم DASH و شاخص تغذیهٔ سالم جایگزین. این رژیم‌ها از این جهت مشابه‌اند که بر روی غذا‌هایی که به‌عنوان ضدالتهاب نیز شناخته می‌شوند، مانند میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، غلات کامل، حبوبات و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و کرهٔ آجیل تأکید دارند. اما به همان اندازه این رژیم‌ها غذا‌هایی مانند تنقلاتِ بسیار فراوری‌شده، گوشت قرمز و نوشیدنی‌های شیرین که سطوح نشانگر‌های التهابی را در بدن افزایش می‌دهند، از جمله ماده‌ای به نام پروتئین واکنش‌گر C را حذف می‌کنند.

مخلوط کردن و تطبیق غذا‌های مختلف از این رژیم‌ها به شما کمک می‌کند تا رویکرد ضدالتهابی‌ای متناسب با ذائقه‌ٔ شخصی خود داشته باشید، در عین حال می‌توانید تازه‌ترین غذاهای فصل را انتخاب کنید. غلات کامل، حبوبات و روغن‌های مفید برای قلب می‌توانند در تمام طول سال از غذا‌های اصلی باشند، اما برای تنوع بیشتر، میوه‌ها و سبزیجات خود را با هم ترکیب کنید. در زیر چند گزینهٔ عالی بر اساس فصل آورده شده‌است.

 

مواد غذایی ضدالتهاب برای بهار

زمانی که فصل بهار فرا می‌رسد، به دنبال مارچوبه، ریواس، هویج، قارچ، کرفس و همچنین سبزی‌های تازهٔ فصل باشید.

 

مواد غذایی ضدالتهاب برای تابستان

تابستان زمان اصلی برای بسیاری از انواع محصولات است و شما انتخاب‌های زیادی خواهید داشت. توت‌ها گزینهٔ ضدالتهابی عالی‌ای هستند. انواع مختلف زغال‌اخته، شاه‌توت و توت‌فرنگی را امتحان کنید. به گیلاس، بادمجان، کدو سبز، هندوانه، لوبیا سبز، خربزه، بامیه، هلو و آلو نیز توجه کنید.

 

مواد غذایی ضدالتهاب برای پاییز

پاییز فصل سیب ترد است. اما انبوهی از مواد غذایی ضدالتهابی دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید، مانند کلم‌برگ، گل‌کلم، سیر، کدو حلوایی، ازگیل، نخود، زنجبیل و انواع کاهو.

در صورت امکان هنگامی که یک غذای ضدالتهابی را انتخاب می‌کنید، سعی کنید آن را با گزینه‌هایی که کمتر سالم‌اند، جایگزین کنید. برای نمونه یک کلوچه را با سالاد میوه‌ای شامل توت تازه و یا یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ‌کرده را با یک سیب‌زمینی شیرین پخته عوض کنید. انجام جایگزین‌هایی از این قبیل در طول زمان مزایای سلامتی زیادی را برای شما در پی خواهد داشت.

 

مواد غذایی ضدالتهاب برای زمستان

در ماه‌های سرد زمستان به رنگ سبز فکر کنید. بسیاری از سبزیجات برگ‌سبز از جمله کلم‌پیچ نقش مهمی در این فصل ایفا می‌کنند. سبزیجات ریشه‌دار مانند چغندر یکی دیگر از گزینه‌های زمستانی عالی و مقاوم است. به سیب‌زمینی شیرین و شلغم نیز توجه داشته باشید. گزینه‌های دیگری که باید امتحان کنید عبارت‌اند از کیوی، لیمو، پرتقال و آناناس.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟