زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا استرس برای پوست مضر است؟

استرس دارید؟ آیا استرس برای پوست مضر است؟ پوست شما ممکن است این استرس را نشان دهد. مطالعات نشان می‌دهد که استرس حاد و مزمن ممکن است اثرات منفی بر سلامت کلی پوست داشته باشد، و همچنین باعث تشدید تعدادی از بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس، اگزما، آکنه و ریزش مو شود.

اما این یک مسیر یک‌طرفه نیست. تحقیقات همچنین نشان داده است که فولیکول‌های پوست و مو مکانیسم‌های پیچیده‌ای برای تولید سیگنال‌های استرس‌زا دارند که ممکن است به مغز ارسال شوند و پاسخ استرس را تداوم بخشند.

 

 

استرس و مسیر دوطرفهٔ میان مغز و پوست

ممکن است قبلاً ارتباط میان مغز و پوست را تجربه کرده باشید. آیا تابه‌حال آن‌قدر مضطرب شده‌اید که شروع به گرگرفتگی و یا تعریق کنید؟ در این صورت، شما یک پاسخ استرسی حاد و موقتی را تجربه کرده‌اید. اما علم بیان می‌کند که قرارگرفتن مکرر در معرض عوامل استرس‌زای روان‌شناختی یا محیطی ممکن است تأثیرات ماندگاری بر روی پوست شما بگذارد که فراتر از برافروختگی است و حتی ممکن است بر سلامت کلی شما تأثیر منفی بگذارد.

محور مغز و پوست مسیر دوطرفه و به‌هم‌پیوسته‌ای است که استرس روانی را از مغز به پوست و بالعکس منتقل می‌کند. استرس، محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – فوق‌کلیوی (HPA) را تحریک می‌کند، سه غده‌ای که نقش اصلی را در پاسخ بدن به استرس دارند. این باعث تولید عوامل پیش‌التهابی محلی، مانند کورتیزول و هورمون‌های اصلی در پاسخ استرس جنگ یا گریز به نام کاتکول‌آمین‌ها می‌شود که سلول‌های ایمنی را از جریان خون به داخل پوست هدایت کرده یا سلول‌های پوستی پیش‌التهابی را تحریک می‌کند. ماست‌سل‌ها (Mast cells) یک نوع اصلی از سلول‌های پوستی پیش‌التهابی در محور مغز و پوست‌اند. آن‌ها از طریق سیگنال‌دهی (signaling) گیرنده به هورمون کورتیزول پاسخ می‌دهند و به‌طور مستقیم در تعدادی از بیماری‌های پوستی از جمله خارش نقش دارند.

ازآنجاکه پوست به‌طور مداوم در معرض دنیای بیرون قرار دارد، بیش از هر عضوی نسبت به عوامل استرس‌زای محیطی حساس و آسیب‌پذیر است و در پاسخ به آن‌ها هورمون‌های استرس تولید می‌کند. برای نمونه، پوست در پاسخ به نور ماوراءبنفش و دما، هورمون‌های استرس تولید می‌کند و آن سیگنال‌ها را به مغز می‌فرستد؛ بنابراین، عوامل استرس‌زای روان‌شناختی ممکن است در داشتن پوست تحت تنش تأثیر بگذارد و عوامل استرس‌زای محیطی، از طریق پوست، در استرس روانی نقش داشته باشد و چرخهٔ استرس را تداوم بخشد.

 

چگونه استرس روی پوست تأثیر می‌گذارد؟

بر اساس مطالعات بالینی در افراد سالم، تنش روانی همچنین ممکن است در اپیدرم، قسمت بالایی لایهٔ پوست که رطوبت را حفظ کرده و از ما در برابر میکروب‌های مضر محافظت می‌کند، اختلال ایجاد نماید و ترمیم آن را طولانی کند. داشتن اپیدرم سالم برای سلامت پوست ضروری است. اختلال در آن، منجر به تحریک پوست و همچنین بیماری‌های مزمن پوستی از جمله اگزما، پسوریازیس یا زخم می‌شود. در مطالعات مشاهده‌ای کوچک، تنش روانی ارتباط مستقیمی با تشدید این شرایط داشته است. آکنه نیز با استرس در ارتباط است، اگرچه درک این رابطه هنوز در حال مطالعه و بررسی است.

اثرات منفی استرس در مو نیز اثبات‌شده است. یک نوع ریزش موی پراکنده، معروف به تلوژن افلوویوم، ممکن است در اثر تنش روانی ایجاد شود که مرحلهٔ رشد مو را مهار می‌کند. استرس همچنین در مطالعات بر روی موش‌ها با سفید شدن مو ارتباط دارد. این مطالعات نشان داد که استرس مصنوعی باعث تحریک ترشح نوراپی‌نفرین (نوعی کاتکول‌آمین) می‌شود که سلول‌های بنیادی تولیدکنندهٔ رنگ‌دانه در فولیکول را کاهش می‌دهد و منجر به خاکستری شدن آن شود.

 

چگونه می‌توان پوست استرسی را مدیریت نمود؟

درحالی‌که کاهش سطح استرس باید از نظر تئوری به کاهش اثرات مخرب روی پوست کمک کند، اما در مورد اثربخشی مداخلات کاهش‌دهندهٔ استرس اطلاعات محدودی وجود دارد. برخی شواهد نشان می‌دهد که مدیتیشن و مراقبه ممکن است سطح کلی کاتکول‌آمین را در افرادی که به‌طور منظم این فعالیت را انجام می‌دهند، کاهش دهد. به همین ترتیب، نشان داده شده است که روش‌های مراقبه و آرام‌سازی به بهبود پسوریازیس کمک می‌کنند. برای نشان‌دادن اثر این روش‌ها بر سایر بیماری‌های پوستی، به مطالعات بیشتری نیاز است. عادت‌های سبک زندگی سالم، از جمله رژیم غذایی متعادل و ورزش، ممکن است به تنظیم هورمون‌های استرس در بدن کمک کند که در این‌صورت باید تأثیرات مثبتی برای پوست و مو نیز داشته باشد.

اگر بیماری پوستی مرتبط با استرس دارید، برای بیماری خود به متخصص پوست مراجعه کنید و برخی از روش‌های کاهش استرس را در خانه امتحان کنید.

 


منبع:

آیا استرس برای پوست مضر است؟ / آیا استرس برای پوست مضر است؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟