زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که بعد از یک روز استرس‌زا در محل کار، یک تکه کیک شکلاتی و یا یک بسته چیپس بخورید؟ اگر چنین است، تنها نیستید. مطالعات نشان می‌دهد که رویداد‌های استرس‌زا، سیستم‌های مرتبط با سوخت‌وساز را شناسایی و فعال می‌کنند. بنابراین چگونه در هنگام استرس کمتر غذا بخوریم؟

این در مورد میزان دور کمرتان چه معنایی دارد؟ این بدان معنا است که خوردن آبنبات پس از رویدادی استرس‌زا (یا مجموعه‌ای از رویداد‌های استرس‌زا) ممکن است توسط ترکیبی از عوامل فیزیولوژیکی و روانی هدایت شود.

 

 

استرس چگونه بر اشتهای شما تأثیر می‌گذارد؟

مطالعات نشان می‌دهد زنانی که استرس مزمن بالایی دارند، تمایل به خوردن احساسی دارند. افزون بر واکنش‌های روانی به استرس، ممکن است واکنش‌های فیزیولوژیکی نیز وجود داشته باشد. در طی رویدادی استرس‌زا، بدن کورتیزول ترشح می‌کند، هورمونی که به بدن در محافظت از خود کمک می‌کند. با‌این‌حال، اگر سطح کورتیزول مدتی طولانی افزایش داشته باشد، مانند فشار‌های مکرر و مداوم، این ممکن است منجر به افزایش مصرف غذا، در نتیجه ذخیرهٔ چربی و افزایش وزن شود.

 

آیا زمان‌بندی اهمیت دارد؟

طبق مطالعه‌ای در بخش روانپزشکی و علوم رفتاری بیمارستان جانز هاپکینز، زمان‌بندی ممکن است بر روی اشتها و پاسخ هورمون‌های روده به چالش‌های غذا و استرس نقش داشته باشد (چالش در مطالعات تحقیقاتی برای مشاهدهٔ نحوهٔ واکنش افراد به غذا‌های مختلف یا عوامل استرس‌زا استفاده می‌شود). این مطالعه نشان داد که زمان بعدازظهر و یا عصر ممکن است زمانی پرخطر برای پرخوری باشد، به‌ویژه هنگامی‌که در معرض استرس قرار می‌گیرید و برای کسانی‌که عادت به پرخوری دارند. این بدان معنا است که زمان بازگشت به منزل و عصرانه و یا شام ممکن است احتمال اینکه بیشتر از آنچه که باید غذا بخورید، بیشتر باشد.

برای جلوگیری از افزایش این احتمال، به عادت‌های میان‌وعدهٔ خود بعد از یک روز کاری طولانی توجه کنید تا از افزایش وزن جلوگیری نمایید. سعی کنید میان‌وعده‌ها را از قبل آماده کنید تا بتوانید اندازهٔ آن را مدیریت کنید و یا حتی می‌توانید برای پیگیری آنچه می‌خورید، در دفتری مقدار و زمان غذا را یادداشت کنید.

 

 پرخوری استرسی را چگونه مدیریت کنیم؟

1. تغذیهٔ آگاهانه را تمرین کنید.

بدانید که هوس کردن شما ممکن است به علت رویدادی استرس‌زا باشد و سپس از خود بپرسید آیا واقعاً گرسنه هستید؟ چند دقیقه قبل از غذا صبر کنید.

2. گزینه‌های سالم‌تری پیدا کنید.

اگر هنوز احساس می‌کنید که به میان‌وعده نیاز دارید، گزینه‌ٔ کم‌کالری و کم‌چرب‌تری را نسبت به آنچه که پیش‌تر انتخاب کرده بودید، در نظر بگیرید.

چند نمونه از تنقلات سالم:

  • چیزی شیرین: سیبی را خرد کنید و مقداری کرهٔ آجیل روی آن بمالید. ترکیب کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی سالم به کاهش اشتها کمک می‌کند و نیاز شما به یک شیرینی را برآورده می‌کند.
  • چیزی خوش‌طعم: برای انتخاب میان‌وعده‌ای کم‌کالری و با پروتئین بالا، به تخم‌مرغ آب‌پز حمص اضافه کنید.

۳. مراقب مقدار غذا باشد.

به جای اینکه کل جعبه را با خود ببرید، مقداری از میان‌وعده را در بشقابی بگذارید. بسته را بررسی کنید تا ببینید اندازهٔ یک وعده چقدر است و سعی کنید به آن پایبند باشید.

هنگام ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود، همیشه ایدهٔ خوبی است که با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

 


منبع:

چگونه در هنگام استرس کمتر غذا بخوریم؟ / چگونه در هنگام استرس کمتر غذا بخوریم؟ / چگونه در هنگام استرس کمتر غذا بخوریم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟