زمان مطالعه: 3 دقیقه

پوست اغلب پنجره‌ای برای آنچه در بدن اتفاق می‌افتد، است. برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS، این موضوع ممکن است به معنای آکنه، ریزش مو، رشد بیش‌از حد مو‌های صورت و بدن، لکه‌های تیره روی پوست و یا ترکیبی از این مسائل باشد.

 

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک چیست؟

مشکلات پوست و مو ممکن است قابل‌تشخیص‌ترین علائم PCOS باشند و بنابراین گاهی اوقات دلیلی برای مراجعه به پزشک و درخواست برای دریافت درمان و مراقبت‌های پزشکی‌اند. بااین‌حال، ویژگی‌های سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (هنگامی‌که تخمدان‌ها چندین فولیکول کوچک ایجاد می‌کنند و به‌طور مرتب تخمک آزاد نمی‌کنند) شامل بی‌نظمی در قاعدگی، چاقی و مقاومت به انسولین (حالتی که سلول‌ها به انسولین پاسخ نمی‌دهند) است.

علت سندرم تخمدان پلی‌کیستیک به‌طور کامل مشخص نیست، اما شواهد علمی به عدم تعادل هورمونی، به‌ویژه تستوسترون اضافی (که به هیپرآندروژنیسم نیز معروف است) و مقاومت به انسولین اشاره می‌کند. PCOS شایع‌ترین علت ناباروری در زنان است. عدم تعادل هورمونی در PCOS، روند تخمک‌گذاری را مختل می‌کند و بدون تخمک‌گذاری، بارداری امکان‌پذیر نیست. PCOS در یک دامنه و طیف وجود دارد، به این معنا که هر زن مبتلا به PCOS، علائم و نشانه‌های یکسانی ندارد. به دلیل تفاوت در ویژگی‌ها و علائم این سندرم، تشخیص آن دشوار است.

 

 

چگونه متوجه شویم که به PCOS مبتلا هستیم؟

هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که بتوان از آن برای تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک استفاده کرد، بنابراین گروهی از اقدامات تشخیصی کامل، شامل آزمایش‌ها و تصویربرداری مورد نیاز است. آزمایش‌ها معمولاً شامل اندازه‌گیری سطح هورمون‌های مختلف مانند آندروژن‌ها است. تصویربرداری ممکن است شامل سونوگرافی تخمدان‌ها باشد. می‌توانید برای درمان از یک گروه مراقبتی که شامل پزشک عمومی، متخصص زنان، متخصص غدد درون‌ریز و متخصص پوست است، مشورت بگیرید.

 

تظاهرات پوستی PCOS چیست؟

آکنه‌های مرتبط با PCOS اغلب در قسمت تحتانی صورت، از جمله خط فک، چانه و بالای گردن ظاهر می‌شوند. اگرچه این قانونی حتمی نیست، اما این مناطق به عنوان الگوی هورمونی برای آکنه در نظر گرفته می‌شوند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است متوجه شوند که ضایعات آکنه، عمیق‌تر و بزرگ‌تر است و کندتر برطرف می‌شود. آکنه در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک معمولاً در زمان قاعدگی بدتر می‌شود. متخصصان پوست اغلب استفاده از قرص‌های ضدبارداری خوراکی یا دارویی به نام اسپیرونولاکتون را برای درمان این نوع آکنه توصیه می‌کنند. این درمان‌ها، زمانی‌که در بیماران مناسب که هیچ‌گونه منع مصرفی برای آن‌ها وجود ندارد، استفاده می‌شود، در پاکسازی آکنه بسیار مفیداند.

هیرسوتیسم یا رشد بیش‌از حد مو در مناطقی که مو‌ها معمولاً وجود ندارند یا کم‌اند، یکی دیگر از علائم پوستی PCOS است. مناطق شایع هیرسوتیسم شامل چانه، گردن، شکم، قفسهٔ سینه یا پشت است. اما در پوست سر، طاسی یا نازک شدن مو‌ها دیده می‌شود. هر دوی این مشکلات مربوط به افزایش هورمون تستوسترون است.

گاهی اوقات، بیماری پوستی دیگری به نام acanthosis nigricans، مناطق تیره و مخملی در پوست نواحی گردن و زیربغل، ظاهر می‌شود. این نوع بیماری پوستی با مقاومت به انسولین نیز مرتبط است و ممکن است به دلیل تحریک سلول‌های پوست توسط انسولین باشد که باعث رشد بیش‌از حد آن‌ها می‌شود.

 

گزینه‌های درمانی و رویکردی مناسب

اگرچه هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما گزینه‌های درمانی زیادی برای مدیریت علائم مختلف این سندرم وجود دارد. انواع درمان‌های مورد استفاده بستگی به اولویت‌ها و علائم دارد. برای نمونه، داشتن وزن مناسب منجر به بهبود علائم می‌شود. بنابراین، اصلاح شیوهٔ زندگی در تغذیه و ورزش ممکن است به شما کمک کند. هیرسوتیسم را می‌توان با لیزر مو‌های زائد یا الکترولیز درمان کرد. برخی از بیماران ممکن است قرص‌های ضدبارداری را برای بهبود قاعدگی امتحان کنند. متفورمین، دارویی که معمولاً برای دیابت تجویز می‌شود، می‌تواند برای بهبود پاسخ بدن به انسولین استفاده شود.

برنامه‌ریزی درمان برای هر فرد طراحی می‌شود و بستگی به این دارد که آیا بارداری هدفی کوتاه مدت است یا خیر. اگر خانمی در تلاش برای باردار شدن است، باید از مصرف برخی دارو‌های خاص از جمله اسپیرونولاکتون و رتینوئیدها برای درمان آکنه اجتناب کند.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟