زمان مطالعه: 3 دقیقه

غذاهای سرخ‌شده

این غذاها سرشار از چربی هستند و می‌توانند باعث اسهال شوند. سس‌های چرب، تکه‌های چرب گوشت و دسرهای کره‌ای یا خامه‌ای نیز می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند.

غذاهای برشته یا پخته و سس‌های سبک را انتخاب کنید که به جای کره یا خامه، حاوی سبزیجات‌اند.

 

مرکبات

ازآنجاکه میوه‌های این خانواده سرشار از فیبر و اسیدی‌اند، ممکن است باعث ناراحتی معده در برخی افراد شوند. اگر وضعیت معده و شکمتان خوب نیست، از خوردن پرتقال، گریپ‌فروت و سایر مرکبات پرهیز کنید.

 

 

قند مصنوعی

اگر آدامس بدون قند و تولید‌شده با سوربیتول را بیش‌ازحد بجوید، ممکن است دچار گرفتگی عضلات و اسهال شوید. غذای تولید‌شده با این شیرین‌کنندهٔ مصنوعی نیز می‌تواند همین مشکلات را ایجاد کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار می‌دهد که اگر 50 گرم یا بیشتر سوربیتول در روز بخورید، ممکن است دچار اسهال شوید، اگرچه گاهی حتی مقادیر بسیار کمتر این ماده برای برخی افراد مشکل ایجاد می‌کند.

 

فیبر بیش‌ازحد

غذاهای سرشار از این کربوهیدرات سالم مانند غلات کامل و سبزیجات برای هضم غذا مفید هستند. اما اگر شروع به خوردن مقدار زیادی از غذاهای حاوی فیبر کنید، سیستم گوارشی شما ممکن است در تنظیم آن مشکل داشته باشد. در نتیجه گاز و نفخ ایجاد می‌شود. بنابراین مقدار فیبر مصرفی خود را به‌تدریج افزایش دهید.

 

لوبیا

لوبیاها سرشار از پروتئین و فیبر سالم‌اند، اما قندهایی دارند که هضمشان سخت است و باعث ایجاد گاز و گرفتگی می‌شوند. بدن شما آنزیم‌هایی را که بتواند این قند‌ها را تجزیه کند ندارد، در عوض باکتری‌های رودهٔ شما این کار را انجام می‌دهند و در این فرایند گاز تولید می‌کنند.

برای خلاص شدن از شر برخی از قندهای مزاحم این روش را امتحان کنید: لوبیای خشک را حداقل 4 ساعت خیس کنید و پیش از پختن، آب آن را دور بریزید.

 

خانوادهٔ کلم

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم همان قندهایی را دارند که لوبیا را گازدار می‌کند. فیبر بالای آن‌ها همچنین می‌تواند هضمشان را سخت کند. اگر کلم‌ها را به جای خام خوردن بپزید هضم آن‌ها برای معده راحت‌تر می‌شود.

 

فروکتوز

هضم غذاهایی که با فروکتوز شیرین شده‌اند، از جمله نوشابه، آب‌نبات، آب‌میوه و شیرینی، برای برخی افراد سخت است و می‌تواند منجر به اسهال، نفخ و گرفتگی عضلات شود.

 

غذاهای تند و ادویه‌دار

برخی از افراد پس از خوردن این غذاها دچار سوءهاضمه یا سوزش سر‌دل می‌شوند، به‌ویژه زمانی که وعدهٔ غذایی‌شان زیاد باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که مادهٔ تند فلفل چیلی به نام کپسایسین ممکن است علت این سوزش باشد.

 

محصولات لبنی

اگر محصولات لبنی باعث ایجاد اسهال، نفخ و گاز می‌شوند، ممکن است به این معنی باشد که تحمل لاکتوز را ندارید. یعنی بدن شما فاقد آنزیمی است که قند موجود در شیر و سایر اشکال لبنیات را هضم می‌کند.

از مصرف غذاهای حاوی محصولات لبنی پرهیز کنید یا از قطره یا قرص بدون نسخه‌ای که آن آنزیم را دارد استفاده کنید.

 

نعنای تند

نعنا می‌تواند ماهیچهٔ بالای معده را شل کند، که به غذا اجازه می‌دهد به مری شما برگردد و در نتیجه باعث سوزش سر دل شود. سایر مواد غذایی‌ای که این حالت را ایجاد می‌کنند شامل شکلات یا قهوه است.

کارشناسان می‌گویند اگر وزن اضافی خود را کم کنید، وعده‌های کوچک‌تری بخورید و بعد از غذا دراز نکشید، می‌توانید فشاری که غذا را به سمت بالا می‌راند کاهش دهید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟