زمان مطالعه: 3 دقیقه

هلو باعث بهبودی می‌شود

فریب اندازهٔ کوچک و پوست لطیف هلو را نخورید. فقط یک هلوی متوسط 13.2 درصد از ویتامین سی (C) مورد نیاز روزانهٔ شما را تأمین می‌کند. این مادهٔ مغذی به بدن کمک می‌کند تا زخم‌ها را التیام بخشد و سیستم ایمنی شما را قوی نگه می‌دارد. همچنین به خلاص شدن از شر «رادیکال‌های آزاد»، مواد شیمیایی‌ای که با سرطان مرتبط هستند و به سلول‌های شما آسیب می‌رسانند، کمک می‌کند.

 

بینایی شما را بهتر می‌کند

آنتی‌اکسیدانی به نام بتاکاروتن رنگ نارنجی طلایی به هلو می‌دهد. زمانی که آن را می‌خورید، بدن شما این آنتی‌اکسیدان را به ویتامین آ (A) تبدیل می‌کند که برای بینایی سالم مهم است. همچنین کمک می‌کند تا سایر قسمت‌های بدن، مانند سیستم ایمنی بدن، همان‌طور که باید کار کنند.

 

 

روند هضم را بهبود می‌بخشد

یک هلوی متوسط 6 تا 9 درصد فیبر مورد نیاز روزانهٔ بدن را تأمین می‌کند. غذاهای پرفیبر از شما در برابر مشکلات سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان رودهٔ بزرگ محافظت می‌کنند. اما فوایدی که ممکن است بیشتر متوجه آن شوید این است که دریافت فیبر کافی به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

 

به شما کمک می‌کند وزن سالمی داشته باشید

هلو با کمتر از 60 کالری، بدون چربی اشباع، کلسترول یا سدیم است و بیش از 85 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. همچنین غذاهای سرشار از فیبر سیرکننده‌تراند. وقتی آن‌ها را می‌خورید، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا دوباره احساس گرسنگی کنید.

 

ویتامین ای (E) بدن را تأمین می‌کند

مغزها و دانه‌ها، شناخته‌شده‌ترین منابع این ویتامین‌اند، اما هلو نیز این ویتامین را دارد. این آنتی‌اکسیدان برای بسیاری از سلول‌های بدن شما مهم است. همچنین سیستم ایمنی را سالم نگه می‌دارد و به گشاد شدن رگ‌های خونی برای جلوگیری از لخته شدن خون در داخل کمک می‌کند.

 

استخوان‌های شما را سالم نگه می‌دارد

پتاسیم به تعادل اثرات رژیم غذایی سرشار از نمک کمک می‌کند. همچنین ممکن است فشارخون، احتمال تشکیل سنگ کلیه و از دست دادن استخوان را کاهش دهد. شما روزانه به 4700 میلی‌گرم پتاسیم نیاز دارید و دریافت آن از طریق غذا بسیار بهتر از مصرف مکمل است. یک هلوی کوچک حدود 247 میلی‌گرم پتاسیم دارد و یک هلوی متوسط تا 285 میلی‌گرم پتاسیم به شما می‌دهد.

 

هضم آن در معده و روده راحت است

اگر مشکل معده دارید، هلوی کنسروشده به‌عنوان میان‌وعده ممکن است ایدهٔ خوبی باشد. این میان‌وعده بافت نرم و فیبر کمتری نسبت به میوه‌های تازه دارد و به‌راحتی هضم می‌شود. به‌عنوان بخشی از آنچه «رژیم غذایی ملایم برای دستگاه گوارش» نامیده می‌شود، هلوی کنسروشده به تسکین ناراحتی معده و کاهش اسهال و نفخ کمک می‌کند.

 

برای دندان‌های شما مفید است

هلو با اینکه شیرین است ممکن است به سلامت دندان‌های شما کمک کند چرا که فلوراید دارد. این مادهٔ معدنی که در خمیر دندان یافت می‌شود در برخی غذاها از جمله هلو نیز وجود دارد. این ماده به خلاص شدن از شر میکروب‌های موجود در دهان که باعث پوسیدگی می‌شوند کمک می‌کند.

 

چگونه یک هلوی عالی انتخاب کنیم

هرچه بوی هلو شیرین‌تر باشد، آن هلو رسیده‌تر است (هلو عضوی از خانوادهٔ گل رز است). زمانی که با فشار ملایمِ انگشتِ شما فرو برود، آمادهٔ خوردن است. هلوهای سفت را می‌توان چند روزی بیرون نگه داشت تا برسند، اما پس از آماده شدن آن‌‎ها را در یخچال قرار دهید. بیرون گذاشتن آن‌ها پس از رسیدن، ویتامین سی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 

خلاق باشید

بله، شما می‌توانید یک هلوی تازه را گاز بزنید و بخورید اما روش‌های دیگری نیز برای مصرف این میوه وجود دارد: شما همچنین می‌توانید این میوهٔ هسته‌دار را بپزید، کبابی کنید یا تفت دهید، برش‌های هلو را به آرامی له کرده و به چای سرد یا لیموناد خود اضافه کنید یا مقداری را در مخلوط کن با ماست یا شیر بریزید تا یک اسموتی سالم داشته باشید.

 

هم‌خانواده‌های هلو

هلو مواد مغذی زیادی در پوست خود دارد (فقط مطمئن شوید که قبل از خوردن آن‌ها را بشویید تا از شر هر گونه آلودگی خلاص شوید) اگر طرفدار بافت پرزدار هلو نیستید، به سراغ شلیل بروید. آن‌ها هم در واقع شبیه هلو هستند، اما فقط یک ژن متفاوت دارند که به آن‌ها پوستی صاف داده‌است.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟