زمان مطالعه: 4 دقیقه

جراحی کاهش وزن ممکن است خطر بیماری قلبی را در افراد دیابتی کاهش دهد

چاقی بیماری‌ای جدی، مزمن، قابل‌درمان و جهانی است. در حال حاضر بیش از 98 میلیون نفر به بیماری چاقی مبتلا هستند و در مقاله‌ای که به‌تازگی در مجلهٔ پزشکی نیوانگلند منتشر شده‌است، محققان هاروارد پیش‌بینی کردند که تا سال 2030، 50 درصد از جمعیت ایالات متحده به بیماری چاقی مبتلا خواهند شد.

دیابت نوع 2 (T2D) ارتباط قابل‌توجهی با چاقی دارد. درحالی‌که بسیاری از افراد چاق دیابت ندارند، بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به بیماری چاقی مبتلا هستند. چاقی بیش‌ازحد (ذخیرهٔ چربی بدن)، به بسیاری از بیماری‌های مزمن فراتر از دیابت نوع 2 منجر می‌شود. این بیماری‌ها شامل فشارخون بالا، بیماری قلبی و بیماری کبد چرب غیرالکلی است که در حال تبدیل شدن به دلیل شمارهٔ یک پیوند کبد در سراسر جهان است.

 

 

مطالعه به مزایای جراحی کاهش وزن فراتر از معکوس کردن دیابت اشاره دارد

جراحی متابولیک که با نام‌های جراحی کاهش وزن و جراحی چاقی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند راهی مؤثر برای کاهش وزن اضافی و جلوگیری از آن باشد. دو مورد از روش‌های محبوب‌تر، بای‌پس معده و اسلیو گاسترکتومی هستند.

سال‌هاست که می‌دانیم جراحی کاهش وزن تأثیر مثبتی بر عوامل خطر قلبی متابولیک از جمله کلسترول بالا، فشارخون بالا و چاقی شکمی دارد. همچنین این جراحی موفق‌ترین درمان برای بهبودی دیابت نوع 2 است که یکی دیگر از عوامل خطر قلبی متابولیک است.

مطالعه‌ای که اخیراً در JAMA منتشر شد، تعیین کرد که آیا اثرات مفید جراحی کاهش وزن بر عوامل خطر متابولیک قلبی به بهبود پیامدهای قلبی عروقی (CV) در افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 منجر می‌شود یا خیر. برای انجام این تحقیق، نتایج CV (مرگ، حملهٔ قلبی، سکتهٔ مغزی، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی و فیبریلاسیون دهلیزی) در 2287 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفتند با نتایج CV در 11435 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی که جراحی کاهش وزن نداشتند، مقایسه شده‌است.

محققان دریافتند که جراحی کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی، خطر مرگ را در طی هشت سال مشاهدهٔ این تحقیق تا حدود 40درصد کاهش می‌دهد. در واقع، جراحی کاهش وزن در مقایسه با عدم انجام جراحی، مزایای قابل‌توجهی برای تمام نتایج قلبی عروقی (CV) داشت. این نتایج مطالعه مزایای جراحی کاهش وزن را برای بهبود دیابت و کاهش خطر بیماری قلبی نشان می‌دهد.

این مطالعه‌ای بزرگ با تعداد بیماران زیادی در هر دو گروه جراحی و بدون جراحی بود. محققان تجزیه و تحلیل جامعی از داده‌ها را انجام دادند و بسیاری از تفاوت‌ها را در گروه‌ها از جمله سن، جنس، شاخص تودهٔ بدنی (BMI) و میانگین سطح قند خون کنترل کردند. محققان این مطالعه به‌درستی اذعان می‌کنند ازآنجاکه مطالعه از نوع مشاهده‌ای بود، نمی‌توان آن را قطعی دانست. یک کارآزمایی تصادفی مورد نیاز است تا مشخص شود آیا عمل جراحی کاهش وزن واقعاً نتایج مفیدی را به همراه داشته‌است یا خیر.

 

جراحی کاهش وزن، انگیزهٔ بدن برای ذخیرهٔ چربی را دوباره مهندسی می‌کند

بدن انسان به‌طور باورنکردنی برای ارتقای ذخیرهٔ چربی طراحی شده‌است. کاهش وزن باعث تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود که به بازیابی وزن ازدست‌رفته کمک می‌کند. غلبه بر این مکانیسم بقا با مداخلات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش به‌تنهایی دشوار است.

جراحی کاهش وزن منجر به تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود که به تنظیم چربی اضافی بدن کمک می‌کند و در نتیجه باعث کاهش میزان چربی می‌شود. برای نمونه متابولیسم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و به کاهش وزن و حفظ وزن ازدست‌رفته به‌طور مؤثرتر کمک کند. در حال حاضر با مداخلات غیرجراحی نمی‌توان به‌طور کامل به نتیجه‌ای مشابه رسید.

با توجه به شرایط زندگی حال حاضر و محیطی که در آن با گزینه‌های غذایی ارزان، ناسالم و بزرگ احاطه شده‌ایم، ژن‌های ما نیز نقش زیادی در بیماری چاقی و تمایل ما به ذخیرهٔ چربی اضافی دارند. در این میان، ژنتیک نیز نقش زیادی در ایجاد دیابت دارد.

این به توضیح اینکه چرا معکوس کردن دیابت، نیازمند مهندسی مجدد فیزیولوژی ما از طریق ترکیبی از تغییرات خاص سبک زندگی، داروها و جراحی است، کمک می‌کند. همان‌طور که در این مطالعه نشان داده شده‌است، بهبود وضعیت دیابت و چاقی ممکن است از بروز بسیاری از عوارض بعدی مانند بیماری قلبی و سکته جلوگیری کند.

 

چه افرادی باید به جراحی کاهش وزن فکر کنند؟

هیچ‌کس مایل به انجام عمل جراحی نیست، اما زمانی که مداخلهٔ جراحی بیشترین شانس را برای بهبود بیماری ایجاد می‌کند، باید آن را درنظر بگیریم تا بهترین نتیجه را در درازمدت به‌دست آوریم. ما این حالت را برای نمونه در درمان سرطان می‌بینیم، جایی که ترکیبی از جراحی، دارو و پرتودرمانی برای ایجاد بهترین شانس بهبودی استفاده می‌شود.

تمام افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی (BMI بیشتر یا مساوی 35) باید به‌شدت گزینهٔ جراحی متابولیک را برای معکوس کردن دیابت خود درنظر بگیرند و همان‌طور که این مطالعه نشان می‌دهد، این جراحی به‌طور بالقوه از حملات قلبی، سکتهٔ مغزی و سایر عوارض قلبی عروقی در آینده جلوگیری می‌کند. جراحی متابولیک به‌طور فزاینده‌ای ایمن است و در حال حاضر دارای همان مشخصات خطری است که با برداشتن کیسهٔ صفرا می‌توان انتظار داشت. کمتر از یک نفر از هر 1000 نفر در معرض خطر مرگ ناشی از خود جراحی قرار دارند.

اگر مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی هستید، ویزیت و بررسی وضعیت خود در یک مرکز جامع درمان چاقی چندرشته‌ای به شما در درک خطرات و مزایای فردی خود برای جراحی متابولیک کمک می‌کند و در صورتی که خواهان انجام عمل جراحی نبودید، انجام این بررسی‌ها به درمان دارویی و مداخلات سبک زندگی کمک می‌کند.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟