زمان مطالعه: 3 دقیقه

میخواهید چند کیلو از وزنتان را کم کنید، و این بار مصمم هستید تا عادات سالم غذاییتان را حفظ کنید. بهترین رژیم کاهش وزن چیست ؟ از کجا میبایست شروع کنید؟ آیا میبایست کربوهیدرات ها را کنار بگذارید و از غلات کامل استفاده کنید؟ میزان گوشت مصرفی را کاهش دهید یا مواد غذائی با پروتیین بالا مصرف نمائید؟
به گفته متخصص تغذیه یک پاسخ درست برای این سوالات وجود ندارد. بهترین رژیم کاهش وزن آن رژیمی است که شمابرای دنبال کردن انتخاب میکنید. هیچ رژیم غذایی نیست که با نیازها، شخصیت ها، سبک زندگی و یا ترجیحات غذایی تمام افراد متناسب باشد.

رژیم غذایی با پشتوانه علمی

رژیم های غذایی همیشه وجود داشتند و بیشتر آنها به یک دلیل میآیند و میروند : آنها در طولانی مدت موثر نیستند. اگر به دنبال کاهش وزن و نگهداشت آن هستید، بهترین رژیم کاهش وزن این است که با یک برنامه غذایی با پشتوانه علمی شروع کنید.

در ذیل 3 نوع رژیم غذایی با پشتوانه علمی توضیح داده شده است:

 رژیم غذایی مدیترانه ای

از نظر فنی، رژیم مدیترانه ای رژیم نیست. این یک نوع سبک زندگی بر اساس عادات غذایی معمولی از منطقه مدیترانه است که بیشتر برپایه مواد غذایی گیاهی بنا شده است.

  • اصول این رژیم : مقدار زیادی سبزیجات، لوبیا و سایر حبوبات را در وعده غذایی خود داشته باشید. هفته ای دو وعده ماهی و غذاهای دریایی را جایگزین گوشت قرمز نمائید. برای میان وعده میوه و یا آجیل میل کنید. از روغن زیتون به عنوان چربی یا روغن اصلی استفاده نمایید.
  • مزایای این رژیم : مطالعات نشان میدهد که رژیم غذایی مدیترانه ای خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش میدهد و به کاهش وزن نیز کمک میکند.
  • این رژیم مناسب چه افرادی است : این رژیم برای افرادی که زیاد گوشت نمیخورند و از سبزیجات، میوه، حبوبات و غلات کامل زیاد اسنفاده میکنند، انتخاب مناسبی است.
رژیم غذاییی با میزان پروتیین متوسط

در بیشتر موارد این رژیم پیشنهاد میشود که به آن رژیم غذایی با میزان پروتیین متوسط گفته میشود، اما میتوان به آن عنوان رژیم غذایی با میزان کربوهیدرات متوسط را نیز داد . این برنامه بر مصرف غلات کامل متمرکز است و مصرف موادغذایی فرآوری شده و مواد غذایی با شکر افزوده را محدود میکند، و در عین حال مصرف پروتیین بیشتری را برای آن دسته افرادی که گوشتخوار هستند، در نظر میگیرد.

  • اصول این رژیم : با این رژیم، اهداف زیر مد نظر است :
     دریافت 30 درصد کالری روزانه از پروتیین
     دریافت 30 درصد کالری روزانه از چربی
     و دریافن 40 درصد کالری از کربوهیدرات ها
  • مزایای این رژیم : برای بیشتر افراد، رژیم با سطح پروتیین بالاتر گرسنگی را کاهش میدهد و ادامه برنامه را راحت تر میسازد.
  • این رژیم مناسب چه افرادی است : این رژیم برای افرادی که علاقه زیادی به لیست کردن مواد غذایی که میخورند دارند، یا علاقه زیاد به استفاده از برنامه ای که حساب تمام مواد غذایی را که میخورند داشته باشد را دارند، انتخاب خوبی است. اگر شما عاشق اعداد و ارقام هستید، این برنامه گزینه مناسبی برای شما میباشد.
 رژیم غذایی داش

داش عبارت کوتاه شده رویکرد غذایی برای متوقف کردن فشارخون بالا است اولین بار بعنوان تحقیقی در رژیم غذایی برای مهار فشارخون بالا آغاز شد. این سبک از خوردن همچنین میتواند به کاهش کلسترول و کاهش وزن کمک کند.

  • اصول این رژِیم : برنامه غذایی داش تعداد وعده های غذایی را که باید از هر گروه غذایی بخورید، نشان میدهد.
  • مزایای این رژیم : مطالعات نشان میدهد که در حالیکه این برنامه به کاهش فشارخون کمک میکند، در کاهش کلسترول بهتر عمل میکند.
  • این رژیم مناسب چه افرادی است : این رژیم برای افرادی که وعده های غذایی خود را بر مبنای گروه های غذایی پایه ریزی میکنند و تمایلی به ردیابی میزان کالری مصرفی ندارند، عالی است.
    بهترین رژیم مناسب خود را انتخاب نمایید.
بهترین رژیم کاهش وزن در عمل

برخی افراد دریافتند که رژیم های غذایی دیگر برای آنها مناسب است. برخی افراد عاشق رژیم کتوی کم چرب و کم کربوهیدرات هستند. برخی افراد روزه های متناوب میگیرند، طوریکه در بعضی از روزهای هفته یا بعضی ساعات روز خوردن خود را محدود میکنند.
متخصصین تغذیه توصیه میکنند تا از رژیم هایی که کل گروه های غذایی را منع میکنند تبعیت کنید. به این ترتیب، رژیم هایی را که وعده کاهش سریع وزن بیش از یک تا دو پوند در هفته را میدهند، کنار بگذارید.

تناسب با سبک زندگی

به این فکر کنید که آیا رژیم غذایی جدید شما واقعا چیزی است که بتوانید برای مدت طولانی با آن کنار بیآیید و از آن پیروی کنید. به بیان دیگر تناسب سبک زندگی شما با غذاهایی است که از آنها لذت میبرید و برنامه ای که بتواند در طولانی مدت بدون ایجاد حس خستگی یا محرومیت برای شما موثر باشد و بتوانید از آن پیروی کنید.

 


منبع :

مقالات مشابه

آیا داشتن سبک زندگی سالم در کودکی مهم است؟

آیا داشتن سبک زندگی سالم در کودکی مهم است؟

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

چگونه از عادت پرخوری جلوگیری کنیم؟

چگونه از عادت پرخوری جلوگیری کنیم؟