زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا می‌دانستید که از 6.2 میلیون نفر در آمریکا که مبتلا به آلزایمر هستند و 65 سال سن یا بیشتر دارند، تقریباً دوسوم زن‌اند؟ این بدان معنا است که بیماری آلزایمر در زنان تقریباً دو برابر بیشتر از مردان است. چرا بیماری آلزایمر در زنان شایع‌تر است؟

 

زنان بیشتر عمر می‌کنند

اولین و مهم‌ترین دلیل این است که زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند. اگر به جداول زندگی آماری نگاه کنید، می‌بینید که نوزاد دختر متولدشده در سال 2019 احتمالاً پنج سال بیشتر از یک نوزاد پسر عمر می‌کند: 81 سال در مقابل 76 سال.

بزرگ‌ترین عامل خطر برای بیماری آلزایمر سن است: هرچه سن شما بالاتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر بیشتر می‌شود. برای نمونه از 1000 نفر، بروز آلزایمر (تعداد افرادی که هر سال به آلزایمر مبتلا می‌شوند) به سن بستگی دارد:

  • از هر 1000 نفر بین سنین 65 تا 74 سال، 4 نفر به آلزایمر مبتلا می‌شوند.
  • از هر 1000 نفر بین سنین 75 تا 84 سال، 32 نفر به آلزایمر مبتلا می‌شوند.
  • از هر 1000 نفر 85 ساله و بالاتر، 76 نفر به آلزایمر مبتلا می‌شوند.

بنابراین، یکی از دلایلی که تعداد زنان مبتلا به آلزایمر نسبت به مردان بیشتر است این است که تعداد زنان مسن‌تر از مردان مسن‌تر در جامعه حدود 5.7 میلیون نفر بیشتر است و هرچه سن شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر بیشتر می‌شود.

اما این تنها علت نیست.

 

 

بروز آلزایمر در زنان بیشتر است

اگر زن باشید، احتمال ابتلای شما به بیماری آلزایمر در اواخر زندگی تا حدودی بیشتر از یک مرد است. مطالعه‌ای 16926 نفر را در سوئد مورد بررسی قرار داد و نشان داد که از حدود 80 سالگی، احتمال ابتلای زنان به بیماری آلزایمر بیشتر از مردان همسن بود. همین‌طور مطالعه‌ای در تایوان نشان داد که احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در طی هفت سال در زنان بیشتر از مردان است. و یک متاآنالیز که شیوع بیماری آلزایمر را در اروپا بررسی کرد، نشان داد که تقریباً 13 زن در مقایسه با تنها 7 مرد از هر 1000 نفر در سال به آلزایمر مبتلا می‌شوند.

بنابراین، طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان نمی‌تواند پاسخ کامل به این پرسش باشد که چرا زنان بیشتر از مردان به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند، زیرا حتی در بین افرادی که زندگی می‌کنند و در همان سن هستند، زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می‌شوند.

 

بروز زوال عقلِ غیرآلزایمر در زنان بیشتر نیست

یک سرنخ برای پاسخ به این معما این است که اگر زن هستید، احتمال ابتلای شما به زوال عقل به دلیلی غیر از بیماری آلزایمر بیشتر نیست. برای نمونه مطالعه‌ای که میزان زوال عقل را در سوئد بررسی می‌کرد، نشان داد که زنان و مردان با افزایش سن به یک اندازه احتمال ابتلا به زوال عقل غیرآلزایمر را دارند. این که میزان بیماری آلزایمر بر اساس جنسیت متفاوت است، درحالی‌که میزان زوال عقل غیرآلزایمری این‌طور نیست، نشان می‌دهد که باید تعاملی خاص بین بیماری آلزایمر و جنسیت وجود داشته باشد.

 

رسوب آمیلوئید در آلزایمر ممکن است با عفونت‌ها مبارزه کند

سرنخ دیگری برای این معما از کار محققان هاروارد به‌دست می‌آید که پیشنهاد کرده‌اند آمیلوئید، یکی از اجزای آسیب‌شناسی بیماری آلزایمر، ممکن است برای مبارزه با عفونت‌ها در مغز رسوب کند. اگر فرضیهٔ آن‌ها درست باشد، ممکن است بیماری آلزایمر را محصول جانبی سیستم ایمنی مغزمان بدانیم.

 

اختلالات خودایمنی در زنان بیشتر دیده می‌شود

آخرین تکهٔ این پازل این است که احتمال ابتلای زنان به بیماری خودایمنی در مقایسه با مردان دو برابر بیشتر است. دلیل این تفاوت کاملاً مشخص نیست، اما واضح است که سیستم ایمنی به‌طور کلی در زنان قوی‌تر از مردان است و بسیاری از بیماری‌های خودایمنی در دوران بارداری شایع‌تر هستند. ممکن است سیستم ایمنی قوی‌تر زنان از طریق تکامل برای محافظت از جنین در برابر عفونت‌ها ایجاد شده باشد. بنابراین، به‌عنوان بخشی از سیستم ایمنی قوی‌تر، زنان ممکن است پلاک‌های آمیلوئید بیشتری نسبت به مردان داشته باشند.

 

قرار دادن قطعات در کنار هم

با ترکیب همهٔ این اطلاعات، یک توضیحِ ممکن در مورد اینکه چرا خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در زنان بیشتر از مردان است، افزون‌بر این علت که زنان بیشتر عمر می‌کنند، این است که:

  • پلاک‌های آمیلوئیدی که باعث بیماری آلزایمر می‌شوند، ممکن است بخشی از سیستم ایمنی مغز برای مبارزه با عفونت‌ها باشند.
  • زنان سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به مردان دارند.
  • به‌عنوان بخشی از سیستم ایمنی قوی‌تر، زنان ممکن است پلاک‌های آمیلوئید بیشتری نسبت به مردان داشته باشند.
  • ازآنجاکه ممکن است زنان پلاک‌های آمیلوئید بیشتری نسبت به مردان داشته باشند، این فرضیه ممکن است توضیح دهد که چرا زنان در نهایت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

لطفاً به کلمات «ممکن» که در این مقاله استفاده شده‌است، توجه کنید. اگرچه ایده‌هایی که در اینجا ارائه کردیم، منطقی، منسجم و اساس یک نظریهٔ خوب هستند، اما هنوز درستی آن‌ها ثابت نشده‌است و تحقیقات بیشتری لازم است!

 

سخن پایانی

اگر خانم هستید، احتمال ابتلا به آلزایمر در طول زندگی‌تان بیشتر است، زیرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند، احتمالاً به این دلیل که زنان در مقایسه با مردان سیستم ایمنی قوی‌تری دارند.

آیا این بدان معنا است که اگر شما یک زن هستید، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر بیشتر است و هیچ‌کاری نمی‌توانید در مورد آن انجام دهید؟ اصلاً! امروزه می‌توانید کارهای زیادی برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر انجام دهید.

  • حداقل 30 دقیقه در روز و پنج روز در هفته در ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی سریع، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا یا کلاس‌های هوازی شرکت کنید.
  • فهرستی مدیترانه‌ای از غذاهایی مانند ماهی، روغن زیتون، آووکادو، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، لوبیا، غلات کامل و مرغ بخورید. غذاهای دیگر را کم مصرف کنید.
  • خوب بخوابید و پلاک‌های آلزایمر را از مغزتان پاک کنید.
  • در فعالیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های جدید و محرک شناختی شرکت کنید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟