زمان مطالعه: 4 دقیقه

انواع جراحی کاهش وزن چیست؟ برای نمونه: بای‌پس معده و حلقه‌گذاری قابل تنظیم معده، اسلیو و …. اما نکته‌ٔ مهم‌تر این است که خطرات و عوارض جراحی کاهش وزن کدام است. شایع‌ترین عوارض جانبی تهوع و استفراغ است. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید:

 

شما ممکن است کاندید جراحی لاغری باشید، اگر:

  • فرد بزرگسال چاقی هستید، به‌خصوص اگر بیماری مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت نوع 2 نیز داشته باشید.
  • از خطرات و مزایای این عمل مطلع باشید.
  • آماده هستید تا بعد از عمل، نحوهٔ غذا خوردن خود را تغییر داده و تنظیم نمایید.
  • متعهد هستید که تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا کاهش وزن خود را حفظ نمایید.

نوجوانان معمولاً تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه بسیار چاق باشند، شاخص تودهٔ بدن آن‌ها (BMI) حداقل 35 باشد و دارای بیماری مرتبط با اضافه‌وزن باشند.

اگر به عمل جراحی کاهش وزن فکر می‌کنید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا این عمل برای شما گزینهٔ مناسبی است یا خیر، مشورت نمایید.

 

انواع جراحی کاهش وزن

زمانی‌که جراحی کاهش وزن انجام می‌دهید، جراح تغییراتی در معده یا رودهٔ کوچک یا هر دو ایجاد می‌کند. در اینجا روش‌هایی که معمولأ جراحان استفاده می‌کنند، آورده شده است:

بای‌پس معده:

پزشک ممکن است از واژهٔ RYGB برای این عمل استفاده نماید. جراح فقط قسمت بسیار کمی از معده را باقی می‌گذارد (که به آن کیسه می‌گویند)، این قسمت کوچک باقی‌مانده گنجایش کمتری برای غذا دارد، بنابراین کمتر غذا می‌خورید. غذای خورده‌شده، قسمت‌های دیگر معده را دور زده و به طور مستقیم از کیسه به رودهٔ کوچک می‌رود. این جراحی اغلب می‌تواند از طریق چندین برش کوچک با استفاده از لاپاراسکوپی انجام شود. پزشک همچنین می‌تواند مینی بای‌پس (Mini Gastric Bypass) نیز انجام دهد که روشی مشابه داشته و از طریق لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

حلقه‌گذاری قابل تنظیم معده:

جراح یک باند یا حلقه‌ای کوچک در بالای شکم قرار می‌دهد. این باند دارای بالونی کوچک در داخل خود است که میزان سفت و یا شل بودن باند را کنترل می‌کند. این باند میزان ورود غذا به معده را محدود می‌کند. این جراحی با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

آستین (اسلیو) معده:

در این جراحی قسمت‌های زیادی از معده را برداشته و فقط قسمت باریکی از بخش فوقانی معده را باقی می‌گذارند که آستین معده نامیده می‌شود. همچنین ممکن است جراحی، هورمون گرسنگی گرلین را مهار کرده و بنابراین غذای کمتری بخورید.

سوئیچ اثنی‌عشر:

این یک عمل پیچیده است که بیشتر معده را از بین می‌برد و از آستین معده برای دور زدن بیشتر رودهٔ کوچک شما استفاده می‌کند. میزان غذا خوردن را در شما محدود می‌کند و البته این مورد به این معنی نیز است که بدن شما فرصت جذب مواد مغذی از غذایتان را پیدا نمی‌کند. این مورد می‌تواند به این معنا باشد که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را به اندازهٔ کافی دریافت نمی‌کنید.

ایمپلنت الکتریکی:

سیستم شارژی Maestro به عنوان ضربان‌ساز برای انتقال پالس‌های الکتریکی به عصب بین معده و مغز، به نام عصب واگ عمل می‌کند. این عصب به مغز می‌گوید چه‌زمانی معده پر است. این دستگاه در شکم کاشته می‌شود و دارای یک کنترل از راه دور است که می‌توان آن را از خارج بدن تنظیم نمود.

 

با هر نوع عمل جراحی کاهش وزن، شما می‌بایست همچنان بر داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت بیشتر به عنوان بخشی از سبک زندگی خود، تمرکز کنید.

 

مزایا و فواید جراحی کاهش وزن

بعد از جراحی کاهش وزن، بیشتر افراد به مدت 18 الی 24 ماه وزن کم می‌کنند. در آن مرحله، بسیاری از افراد شروع به بازیابی مقداری از وزن ازدست‌رفتهٔ خود می‌کنند، اما تعداد کمی از افراد هستند که تمام وزن کاهش‌یافته را بازیابی می‌کنند.

اگر شرایط پزشکی مرتبط با چاقی داشته باشید، معمولاً پس از جراحی کاهش وزن بهبود می‌یابند. برخی بیماری‌ها مانند دیابت ممکن است به‌سرعت بهبود یابد. در موارد دیگر، مانند فشارخون بالا، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا بهبودی حاصل شود.

 

خطرات و عوارض جراحی کاهش وزن

شایع‌ترین عوارض جانبی این اعمال جراحی شامل حالت تهوع، استفراغ، نفخ، اسهال، تعریق زیاد، افزایش گاز و سرگیجه است.

عوارض جانبی جدی می‌تواند شامل خونریزی، عفونت، نشت از بخیه‌ها و لخته شدن خون در پا‌ها باشد که می‌تواند به قلب و ریه‌ها منتقل شود. بیشتر افراد هیچ یک از این موارد را تجربه نمی‌کنند.

مشکلات طولانی‌مدت پس از جراحی کاهش وزن به نوع بدن شما بستگی دارد. یکی از مشکلات رایج، به‌خصوص در مورد بای‌پس معده، «سندرم دامپینگ» است که در آن غذا خیلی سریع از رودهٔ کوچک حرکت می‌کند. علائم آن شامل حالت تهوع، ضعف، تعریق، غش، اسهال بعد از غذا خوردن و عدم توانایی خوردن شیرینی بدون احساس ضعف شدید است. این حالت ممکن است در 50% افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته‌اند، رخ دهد. اما پرهیز از مصرف غذا‌های پرقند و جایگزینی آن‌ها با غذا‌های پرفیبر می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

هنگامی‌که به سرعت وزن زیادی را از دست می‌دهید، ممکن است دچار سنگ کیسهٔ صفرا شوید. برای کمک به پیشگیری از آن، پزشک ممکن است مصرف نمک‌های صفراوی مکمل را برای 6 ماه اول بعد از عمل جراحی، توصیه نماید.

همچنین باید مطمئن شوید که به اندازهٔ کافی مواد مغذی دریافت می‌کنید، به‌خصوص اگر جراحی طوری باشد که جذب مواد مغذی را برای بدن دشوار‌تر کرده است.

از آنجا که کاهش سریع وزن و کمبود‌های تغذیه‌ای می‌تواند به جنین و یا نوزاد در حال رشد آسیب برساند، پزشکان اغلب به زنان در سنین باروری که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می‌گیرند، توصیه می‌کنند تا قبل از ثابت شدن وزنشان، باردار نشوند.

 


منبع:

انواع جراحی کاهش وزن ، خطرات و عوارض جراحی کاهش وزن

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟