زمان مطالعه: 3 دقیقه

برای خوابیدن مشکل دارید؟ ممکن است قلب شما بهای آن را بپردازد

شواهد روبه‌رشد نشان می‌دهد که کم‌خوابی با تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله خطر بالای فشار خون، دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی مرتبط است. اکنون، مطالعه‌ای اخیر بر روی افراد میانسال نشان می‌دهد که داشتن ترکیبی از مشکلات خواب مانند مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن در ساعات اولیه، یا خواب کمتر از شش ساعت در شب ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را در یک فرد تقریباً تا سه برابر افزایش دهد.

دکتر لارنس اپستین، متخصص خواب، استادیار پزشکی در دانشکدهٔ پزشکی هاروارد می‌گوید: «یافته‌های جدید اهمیت خواب کافی را برجسته می‌نماید. او اضافه می‌کند که بسیاری از چیزها منجر به کمبود خواب می‌شوند. برخی افراد به‌سادگی زمان کافی را برای خواب اختصاص نمی‌دهند. برخی دیگر عادت‌هایی دارند که خواب را مختل می‌کند یا با آن تداخل دارد. و برخی افراد دارای یک بیماری پزشکی یا اختلال خواب هستند که کیفیت یا کمیت خواب آن‌ها را مختل می‌کند.

 

مطالعه بر روی چه افرادی انجام شد؟

محققان داده‌هایی را از میان 7483 فرد بزرگسال در دورهٔ میانسالی در مطالعه‌ای در ایالات متحده که اطلاعاتی در مورد عادات خواب و سابقهٔ بیماری قلبی خود گزارش کردند، به‌دست آوردند. به گروهی از این شرکت‌کنندگان (663 نفر) مچ‌بندی داده شد که فعالیت خواب آن‌ها را ثبت می‌کرد (اکتی‌گرافی). کمی بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان زن بودند. سه‌چهارم نژاد خود را سفیدپوست و 16 درصد سیاه‌پوست گزارش کردند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان 53 سال بود.

محققان تصمیم گرفتند تا در میانسالی بر روی افراد تمرکز کنند، چرا که در آن زمان است که بزرگسالان معمولاً تجربیات متنوع و پراسترس زندگی را هم در زندگی کاری و هم در زندگی خانوادگی خود تجربه می‌کنند. همچنین زمانی است که گرفتگی عروق قلب یا آترواسکلروز (نشانهٔ اولیهٔ بیماری قلبی) و مشکلات خواب مرتبط با افزایش سن ظاهر می‌شود.

 

 

محققان چگونه مشکلات خواب را ارزیابی کردند؟

سلامت خواب با استفاده از ترکیبی از جنبه‌ها و عناصر مختلف خواب اندازه‌گیری شد که شامل موارد زیر بود:

  • منظم بودن (اینکه آیا میزان خواب شرکت‌کنندگان در روزهای کاری در مقایسه با روزهای غیرکاری طولانی‌تر بود)
  • رضایت (این که آیا آن‌ها در به خواب رفتن مشکل داشتند، شب‌ها یا صبح زود از خواب بیدار می‌شدند و نمی‌توانستند دوباره بخوابند، یا در طول روز احساس خواب‌آلودگی می‌کردند)
  • هوشیاری (هر چند وقت یک بار بیش از پنج دقیقه چرت زدند)
  • کارایی (چه مدت زمانی طول کشید تا آن‌ها در رختخواب به خواب رفتند)
  • مدت زمان (معمولاً هر شب چند ساعت می‌خوابیدند)

برای ارزیابی مشکلات مربوط به قلب، محققان از شرکت‌کنندگان پرسیدند: «آیا تا به حال مشکل قلبی مشکوک یا تأییدشده توسط پزشک داشته‌اید؟» و «آیا تا به حال درد شدیدی در جلوی قفسهٔ سینهٔ خود داشته‌اید که نیم ساعت یا بیشتر طول بکشد؟»

پاسخ «بله» به هر یک از این سؤالات باعث ایجاد سؤالات بعدی در مورد تشخیص می‌شود که شامل مشکلاتی مانند آنژین صدری (درد قفسهٔ سینه به دلیل عدم جریان خون در عضلهٔ قلب)، حملهٔ قلبی، بیماری دریچهٔ قلب، ضربان قلب نامنظم یا سریع و نارسایی قلبی است.

 

خواب ضعیف با خطر قلبی بیشتر مرتبط است

محققان عواملی را که ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد، از جمله سابقهٔ خانوادگی بیماری قلبی، سیگار کشیدن، فعالیت بدنی و همچنین جنسیت و نژاد را کنترل کردند. آن‌ها دریافتند که هر افزایش اضافی در مشکلات خواب گزارش‌شده توسط خود با 54 درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی در مقایسه با افرادی که الگو‌های خواب طبیعی دارند مرتبط است. با این حال، افزایش خطر در میان افرادی که هم خودشان گزارش می‌دادند و هم داده‌های مربوط به اکتی‌گرافی دستگاه را از روی مچ‌بند ارائه می‌دادند ( که با هم دقیق‌تر درنظر گرفته می‌شود) بسیار بیشتر و در حدود 141٪ بود.

اگرچه زنان مشکلات خواب بیشتری را گزارش کردند، اما مردان بیشتر از بیماری قلبی رنج می‌برند. اما به‌طور کلی، رابطهٔ جنسی بر ارتباط بین خواب و سلامت قلب تأثیری نداشت.

شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست نسبت به شرکت‌کنندگان سفیدپوست مشکلات قلبی و خواب بیشتری داشتند، اما به‌طور کلی، رابطهٔ بین این دو موضوع بر اساس نژاد تفاوتی نداشت.

 

این برای شما چه معنایی دارد؟

اگر در به خواب رفتن یا ماندن در خواب مشکل دارید، راه‌های زیادی برای درمان این مشکلات رایج وجود دارد که از تغییرات ساده در روال روزانه‌ٔ زندگی گرفته تا درمان‌های شناختی رفتاری تخصصی که مشکلات خواب را هدف قرار می‌دهند، می‌تواند متنوع و متفاوت باشد. این موارد ارزش امتحان کردن را دارند، چرا که داشتن خواب خوب شبانه از بسیاری جهات مفید و حیاتی است.

دکتر اپستین می‌گوید: «درمان اختلالات خواب که در خواب تداخل ایجاد می‌کنند، باعث ‌می‌شود در طول روز احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید، کیفیت زندگی شما را بهبود می‌بخشد و خطرات سلامتی مرتبط با خواب ضعیف را کاهش می‌دهد.»

 


منبع:

آیا مشکل خواب باعث بیماری قلبی می‌شود؟ / آیا مشکل خواب باعث بیماری قلبی می‌شود؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟