زمان مطالعه: 3 دقیقه

ویروس کرونا تاکنون میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و جان هزاران نفر را گرفته است، یکی از مهم‌ترین موضوعات در این مورد این است که علائم ویروس کرونا چیست؟ همچنین سوالات زیادی در مورد این ویروس از جمله اینکه علائم گوارشی و علائم چشمی ویروس کرونا چیست در ذهن افراد شکل گرفته است.

در برنامه اینستا‌کلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب به‌صورت زنده برگزار می‌شود با ‌حضور خانم دکتر مینو محرز, متخصص بیماریهای عفونی و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، این سوال مطرح شد که علائم جدید با محوریت علائم گوارشی و نورولوژیک چه هست؟ پاسخ خانم دکتر محرز را در این ویدیو می‌‌توانید ببینید.

 

علائم جدید با محوریت علائم گوارشی و نورولوژیک چه هست؟

علائم ویروس کرونا

ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹، ویروسی است (به‌طور خاص ویروس کرونا نامیده می‌شود) که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی که برای اولین بار در ووهان چین یافت شد، شناخته شده است.

در ابتدا، بسیاری از بیماران این شیوع بیماری در ووهان چین ارتباط با بازار بزرگ غذاها و حیوانات دریایی داشته‌اند و این نشان از این دارد که این ویروس منتقله از حیوان به انسان است.

با این حال، تعداد فزاینده‌ای از بیماران در معرض و در ارتباط با بازار حیوانات نبوده، که این مورد نشان‌دهنده این است که گسترش و انتقال از شخصی به شخص دیگر نیز در حال وقوع است.

 

علائم جدید با محوریت علائم گوارشی و نورولوژیک چه هست؟

در  برنامه زنده اینستا کلینیک این سوال مطرح شد که ” علائم جدید با محوریت علائم گوارشی و نورولوژیک چه هست؟ ”

پاسخ خانم دکتر مینو محرز به این سوال را ببینید:

” البته هر چه تعداد بیماران در دنیا بیشتر شناخته شد، خوب قبلا در چین، که اپیدمی از آنجا شروع شد، بیمارانی که داشتند بیشتر علائم روی علائم تنفسی، تب، سرفه و تنگی نفس، بیشتر محوریت علائم را روی آن می‌گذاشتند. بعد که جهان‌گیر شد و در همهٔ دنیا پخش شد، خوب، علائم بالینی دیگر را هم پیدا کردند که این هم می‌تواند مربوط به کووید باشد، کووید-19. مثلا اوایل بعد از این دیدند که یک عده از افراد هستند که این‌ها برای یک مدت کوتاه، حتی بعضی‌ها مقداری طولانی‌تر، چشایی و بویایی خود را از دست می‌دهند. که این هم یک علامت عصبی است، که بعداً گفتند که این دقیقاً می‌تواند خود کووید باشد.

بعد کم‌کم که پیشرفت کرد و تعداد بیشتری بیمار دیدند، دیدند یک سری تظاهراتی دارد که خوب در بعضی از ویروس‌های قبلی هم ما می‌دیدیم. نه قبل کرونا، بلکه ویروس‌های دیگر، که تظاهراتی شبیه به بیماران روماتیسمی یعنی با مکانیسم اتوایمیون با‌اصطلاح، یعنی که تظاهرات جلدی که انواع و اقسام تظاهرات جلدی را هم ما در بیماران‌مان خیلی دیدیم، هم در کشورهای دیگر خیلی زیاد گزارش کردند. این علائم گاهی اوایل بیماری پیدا می‌شود، گاهی هم به ‎صورت دیر‌رس است. بعداً یک سری علائم عصبی اضافه شد. حالا غیر از اینکه از دست دادن چشایی و بویایی از نظر تشخیص کووید، خیلی ‌خیلی اهمیت دارد.

علائم عصبی – عروقی ویروس کرونا

بعد دیدند حتی بیمار دچار یک سری سندرم‌ها و بیماری‌های عصبی می‌شود، مثلا ما بیمار داشتیم که بعد از اینکه علائم ریوی بهبودی پیدا کرده، تازه سندرم گیلنباره که یک بیماری عصبی با مکانیسم گرفتاری عصب که دست و پا در حقیقت فلج می‌شود، و بعد هم یک سری سردرد‌ها، بعد که مطالعه بیشتر شد، مکانیسم‌های گوناگون برای آن گفتند، دیدند یک تعداد خیلی زیادی از جوانان دچار سکته‌های مغزی ناگهانی می‌شوند یا لخته شدن در عروق کوچک یا حتی بزرگ. بنابراین تظاهرات عروقی هم برای آن آمد، چه سکته‌های قلبی ناگهانی که بیمار بهتر شده و یک دفعه به‌طور ناگهانی از بین می‌رود، یا اینکه سکتهٔ مغزی که بیمار با علائم سکته می‌آمد.

علائم گوارشی ویروس کرونا

علائم گوارش را سوال کردید، با تهوع، استفراغ، اسهال حتی. بنابراین هر چه تعداد بیماران در دنیا بیشتر شد، دیدند تظاهرات بالینی خیلی ‌خیلی فراتر از آن چیز‌هایی است که از اول در چین گزارش کرده بودند. هر نوع علامتی می‌تواند بدهد، که البته در ویروس‌ها بعید نیست، ولی این خیلی بیشتر از سایر ویروس‌های هم‌خانوادهٔ خود و هم در مقایسه با آنفلوانزا که تقریباً این کار‌ها را می‌کند، ولی نه به شدت کرونا. “

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟