زمان مطالعه: 2 دقیقه

کرونا در بیماران دیابتی به چه شکل است؟ آیا این ویروس در بدن افراد مبتلا به دیابت بیماری سخت‌تری ایجاد می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید:

اگر دیابت داريد چه اطلاعاتی را در مورد کووید ۱۹ (COVID-19) باید بدانید؟

اطلاعات اوليهٔ به دست‌آمده از چين نشان ‌می‌دهد كه افراد ديابتيک يا دارای هر بیماری زمینه‌ای ديگر، بيشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری كرونا هستند.

اين بيماری جديد است و محققان در حال بررسی چگونگی اثر ويروس كرونا بر سيستم ايمنی هستند. البته در صورتی كه افراد دارای دیابت به هر نوع بيماری عفونی ديگری نظير آنفلوآنزا نيز مبتلا شوند، بيماری سختی را تجربه خواهند كرد.

اما چرا؟

کرونا در بیماران دیابتی بیماری سخت‌تری ایجاد می‌کند زیرا قند خون بالا توان سلول‌های ايمنی را در مبارزه با عفونت كم می‌كند. بنابراین افراد با قند خون بالا به علت ضعف در سيستم ايمنی در مقابل عفونت‌های ريوی حساس‌تر هستند. البته هنوز اطلاعات کاملی در مورد وجود ارتباط احتمالی بين قند خون كنترل‌شده و کووید ۱۹ وجود ندارد.

 

چگونه ديابتيک‌ها از خود مراقبت كنند؟

اگر ديابت نوع ١ يا ٢ داريد موارد زير را رعايت كنيد:

  • دستانتان را قبل از آماده‌كردن غذا و خوردن آن، هنگام مراقبت از بچه‌ها و افراد بيمار، استفاده از توالت و حضور در مكان‌های عمومی به مدت حداقل ٢٠ ثانيه با آب و صابون بشوييد.
  • در فضاهای عمومی ماسک بزنيد. البته لازم نيست از ماسک‌های N95 استفاده كنيد. زيرا اين نوع ماسک مورد نياز كادر درمان است.
  • حداقل فاصله ١/٥ متری را رعايت كنيد. در صورت بيمار شدن خود را در خانه قرنطینه كنيد.
  • همواره انسولين، گلوگومتر، نوارهای تست كتون و قرص گلوگز را در خانه داشته باشيد.
  • اگر از داروهای كنترل‌كنندهٔ فشار خون نظير مهارکننده آنزیم مبدل آنژيوتانسين (ACE inhibitors) و مسدودکننده گيرنده آنژيوتانسين (ARBs) استفاده می‌كنيد، آن‌ها را ادامه دهيد مگر آنكه پزشکتان نظر ديگری داشته باشد.
  • در صورت ابتلا به بیماری از داروهای تب‌بر مانند استامینوفن استفاده كنيد.

اگر دیابت دارید و به بیماری کرونا دچار شدید:

بيماری كوويد ١٩ می‌تواند با افزایش فشار خون، شرايط بی‌آبی (دهيدراتاسيون) را به وجود آورد. بنابراين به ميزان كافی آب بنوشيد و فشار خون خود را اندازه گرفته و به پزشک اطلاع دهيد.

قند خون خود را به طور مرتب بررسی كرده و اگر بالاتر از ٢٥٠mg/dL بود ممكن است در معرض كتواسيدوزيس باشيد. شرايطی كه بدن با سوزاندن چربی برای توليد انرژی، مقدار بسیار زیادی كتون می‌سازد كه ممکن است برای بدن سمی باشد. مهم است كه در زمان ابتلا به كرونا میزان كتون‌ در خون كم باشد.

 

مدیریت و بهبود احساسات خود را در اولویت قرار دهید

از آنجايی‌كه استرس باعث افزايش قند خون می‌شود، با انجام دادن کارهای مفرح، نفس عميق کشیدن يا صحبت کردن با یک دوست استرس خود را کنترل کنید.

به ميزان كافی بخوابيد، در حد توان ورزش کرده و برای ارتباط با دوستان يا خانواده از تكنولوژی استفاده كنيد.

و مهم‌تر از همه اینکه الان در برهه‌ای خاص از زندگی‌مان قرار داریم و اوضاع همیشه به همین منوال باقی نخواهد ماند.

 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟