زمان مطالعه: 3 دقیقه

اثرات کرونا در بارداری

 همه‌گیری کووید 19 تمام افراد را در معرض خطر قرار داده است. اگر باردار هستید، بدون شک این سؤال برای شما مطرح می‌شود که اثرات کرونا در بارداری چیست؟ آیا این ویروس برای شما و کودکی که در حال شکل‌گیری است خطری ایجاد می‌کند یا نه؟

پاسخ کاملا واضح نیست. کووید 19 یک بیماری همه‌گیر در حال تحول است و ما هنوز در حال یادگیری در مورد تأثیر آن بر زنان باردار و نوزادان هستیم.

اما شواهد اطمینان‌ بخشی از خط مقدم شیوع کووید 19 وجود دارد. در حالیکه این بیماری جدید است، تب و بیماری‌های تنفسی تازه نیستند. دانش به دست آمده از همه‌گیری‌های گذشته به ما کمک می‌کند تا عفونت‌های ویروسی در بارداری را درک کرده و آن‌ها را مدیریت نماییم.

 

آنچه تاکنون درباره ویروس کرونا می‌دانیم

مسبب کووید19 ویروسی به نام SARS-CoV-2 است. این ویروس جدید ارتباط نزدیکی با ویروس SARS-CoV-1 دارد که در سال 2002 باعث شیوع سندرم حاد تنفسی شدید شد. این ویروس جدید از طرفی پسرعموی ویروس MERS-CoV که باعث سندرم تنفسی خاورمیانه شده بود نیز می‌باشد. هیچ مدرکی مبنی بر انتقال هر یک از این بیماری‌ها از مادر به جنین در دوران بارداری وجود ندارد.

گزارشی در یکی از مجلات پزشکی به مطالعه 9 زن باردار مبتلا به کووید 19 در چین پرداخته است. در کل نتایج خوب بوده است.

هیچ یک از این مادران به کووید 19 شدید مبتلا نشده‌اند. از بین این 9 نوزاد، 2 نوزاد علائم پریشانی را نشان داده‌اند، اما هر 9 نوزاد زنده و کاملا سالم به دنیا آمده‌اند و آزمایش همه آن‌ها از نظر کروناویروس، منفی بوده است.

در ماه مارس، آزمایش نوزادی در لندن که از مادر مبتلا به کروناویروس به دنیا آمده بود، مثبت اعلام شد. اما پزشکان مطمئن نیستند که ویروس قبل از تولد از مادر به جنین منتقل شده است، یا این انتقال بعد از تولد صورت گرفته است.

کروناویروس در سه‌ماهه اول بارداری در برابر سه‌ماهه دوم و سوم

9 زن بارداری که در تحقیق قبلی به آن‌ها پرداخته شده بود، همگی در سه‌ماهه دوم یا سوم بیمار شده بودند. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چگونه این بیماری ممکن است در سه ماهه اول بارداری بر زنان و رشد نوزادان تأثیر بگذارد.

تب بالا در اوایل دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به برخی نقایص هنگام تولد را افزایش دهد. این چیزی است که پزشکان و محققان باید از نزدیک مطالعه و بررسی نمایند. در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد تأثیر کووید 19 در سه‌ماهه اول بارداری شناخته شده است.

 

اقدامات احتیاطی برای زنان باردار

مرکز کنترل و پیشگیری ار بیماری‌های آمریکا می‌گوید هنوز مشخص نیست که احتمال ابتلای زنان باردار به کووید 19 در مقایسه با سایر افراد بیشتر باشد. با وجود این که در مورد این بیماری اطلاعات زیادی در دست نداریم، می‌دانیم که برای جلوگیری از ابتلا به آن چه اقداماتی را می‌توان انجام داد.

 

اقدامات احتیاطی توصیه‌شده به زنان باردار

  • به طور مرتب دستان خود را بشویید.

این توصیه را بارها و بارها شنیده‌اید، اما بهداشت دست واقعا می‌تواند ویروس را در مسیرهای خود متوقف نماید.

  • فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید.

از تماس با دیگران به ویژه در گروه‌های بزرگ خودداری کنید. زمانیکه در جایی هستید که ازدحام جمعیت زیاد است، سعی کنید فاصله خود را تا حد یک متر و بیشتر حفظ نمایید.

  • واکسن آنفلوآنزا را بزنید.

این واکسن از شما در برابر کووید 19 محافظت نمی‌کند، اما خطر ابتلا به آنفلوآنزا که یکی دیگر از بیماری‌های شایع تنفسی است و می‌تواند برای مادران عوارضی را به دنبال داشته باشد کاهش می‌دهد.

  • به صورت مجازی عمل نمایید.

هر زمان که امکان داشت به جای ملاقات حضوری با پزشک، از ملاقات‌های مجازی از طریق اینترنت و گوشی‌های هوشمند بهره بگیرید. صرف وقت کمتر در اتاق انتظار مطب پزشک، ممکن است خطر ابتلا به ویروس را کاهش دهد. هرچند که برخی از ویزیت‌ها مانند انجام سونوگرافی، آزمایش جنین و برخی از مداخلات خونی نیاز است که به صورت حضوری انجام شود.

  • اگر سرفه می‌کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت بروز علائم تنفسی مانند سرفه، تب یا تنگی نفس از طریق تلفن یا ویزیت مجازی با پزشک خود تماس بگیرید. آن‌ها تعیین می‌کنند که آیا نیاز است که آزمایش انجام دهید یا نه و اقدام بعدی را که می‌بایست انجام دهید تعیین می‌کنند.

مدیریت استرس و علائم در دوران بارداری

بارداری، دوران نامشخصی است و احساس استرس طبیعی است. اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها استرس و اضطراب خود را کنترل نمایید. کتاب بخوانید، فاصله اجتماعی‌تان را حفظ نمایید و برای ارتباطات از تلفن استفاده کنید. تصور کنید در خانه در حال یادگیری مهارت و یا سرگرمی جدیدی هستید.

به یاد داشته باشید که تیم‌های پزشکی در حال آماده‌سازی هستند. آن‌ها تجربه زیادی در زمینه مواجهه با زنان بارداری دارند که درگیر آنفلوآنزا و ویروس‌های تنفسی دیگر از جمله سارس و مرس بوده‌اند، و بیمارستان‌ها مجهز به سیستم‌هایی برای مقابله با بیماری تنفسی هستند.

برنامه‌های بسیاری در زمینه مدیریت زنان بارداری که علائم کووید 19 دارند و همچنین کاهش مواجهه نوزادان با این بیماری در حال برنامه ریزی است.

 


منبع:

اثرات کرونا در بارداری

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟