زمان مطالعه: 3 دقیقه

در راستای افزایش سطح آگاهی جامعه در مورد آلرژی، سازمان جهانی آلرژی روز جهانی آلرژی و آسم و هفته آلرژی را معرفی کرده است.

آلرژی

آلرژی هنگامی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما به یک مادهٔ خارجی (مانند گردهٔ گل، زهر زنبور یا حیوان خانگی) و یا غذایی که در بیشتر افراد واکنشی نشان نمی‌دهد، واکنش نشان دهد.

سیستم ایمنی بدن شما موادی به نام آنتی‌بادی تولید می‌کند. هنگامی ‌که آلرژی دارید، سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی‌هایی را ایجاد می‌کند که آلرژن خاصی را مضر می‌دانند، حتی اگر اینگونه نباشد. زمانی که با آلرژن تماس پیدا می‌‌کنید، واکنش سیستم ایمنی بدن می‌تواند پوست، سینوس‌ها، مجاری هوایی و یا دستگاه گوارش شما را ملتهب کند.

شدت آلرژی در افراد مختلف متفاوت است و از تحریکی جزئی تا آنافیلاکسی متغیر است. با وجود اینکه بیشتر آلرژی‌ها قابل درمان نیستند، اما با استفاده از معالجه و درمان می‌توان به کاهش علائم آلرژی کمک کرد.

 

سازمان جهانی آلرژی (WAO)

سازمان جهانی آلرژی (WAO) یک سازمان بین‌المللی مادر است که اعضای آن متشکل از 103 انجمن آلرژی‌شناسی منطقه‌ای و ملی و انجمن ایمنی‌شناسی بالینی از سراسر جهان است. WAO با همکاری با جوامع عضو، برنامه‌هایی برای دسترسی مستقیم به آموزش، نشست‌ها و سخنرانی در تقریباً 100 کشور عضو در سراسر جهان فراهم می‌کند.

هر ساله، سازمان جهانی آلرژی (WAO) موضوعی را مورد بحث قرار می‌دهد که نیاز به آگاهی بیشتری دارد. در این راستا، WAO برای پزشکان و عموم مردم، وبینار، اینفوگرافیک و اطلاعات بیشتری را حول موضوع انتخابی برای آموزش و آگاهی بیشتر در مورد موضوع قرار می‌دهد.

انجمن ایمنی‌شناسی و آلرژی استرالیا (ASCIA) و بنیاد ایمونولوژی و آلرژی آسیا و اقیانوسیه (AIFA) نیز فعالیت‌هایی را در قالب کمپین برای حمایت از هفتهٔ جهانی آلرژی برپا می‌کنند.


 

هفتهٔ جهانی آلرژی

هفتهٔ جهانی آلرژی، ابتکار سالانهٔ سازمان جهانی آلرژی است تا به همراه انجمن‌های عضو و زیرمجموعه‌های خود، آگاهی از بیماری‌های آلرژیک و اختلالات مرتبط با آن را افزایش داده و از موارد و منابع آموزشی در جهت تشخیص، مدیریت و پیشگیری از این قبیل بیماری‌ها و آسم که امروزه در سراسر جهان شیوع فراوانی دارد، حمایت کند.

WAO این برنامه را با هدف جمع‌آوری و متمرکزسازی چندین گروه از ذی‌نفعان از جمله پزشکان، مربیان آموزش پزشکی، مدافعان حقوق بیمار، سیاست‌گذاران، عموم مردم و مسئولین و ارائه‌دهندگانِ مراقبت‌های بهداشتی برای رویکردی یکپارچه در جهت رفع نیاز‌های بیمارانی که از بیماری‌های آلرژیک و آسم رنج می‌برند و کسانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، ایجاد نمود.

در ابتدا، WAO خود اولین رویداد روز جهانی آلرژی را همزمان با کنگره جهانی آلرژی در ژوئیه سال 2005 برگزار نمود. پس از پیشنهاد‌های متعدد ارسالی از انجمن‌های عضو و سایر انجمن‌ها در جهت گسترش دامنه و مدت زمان روز جهانی آلرژی به منظور تسهیل در مشارکت گسترده‌تر در سراسر جهان، هیئت مدیره WAO برگزاری هفتهٔ جهانی آلرژی را در سال 2011 تصویب نمود.

شرکت در این رویداد راه‌های بسیاری دارد. WAO هر ساله داستان‌ها، عکس‌ها و اطلاعیه‌های مطبوعاتی فراوانی را از برنامه‌های زیادی که توسط افراد و سازمان‌های شرکت‌کنندهٔ محلی، ملی و منطقه‌ای به صورت خلاقانه برگزار می‌شود، دریافت می‌کند. بسیاری از این گزارش‌ها در وب‌سایت WAO در دسترس است.

WAO هر ساله منابعی را در ارتباط با موضوعِ جهانیِ انتخابی خود برای انجمن‌های عضو و اطلاعاتی را برای همهٔ علاقه‌مندان به هفتهٔ جهانی آلرژی فراهم کرده و در دسترس قرار می‌دهد.

سازمان جهانی آلرژی مفتخر است اعلام نماید که هفتهٔ آلرژیِ سال 2020 از تاریخ 28 ژوئن لغایت 4 ژوئیه و با موضوع ” آنافیلاکسی” برگزار خواهد شد.


 

آنافیلاکسی

واکنشِ آلرژیکِ مهلکی است که می‌تواند باعث شوک، افت ناگهانیِ فشارخون و مشکل تنفسی شود. در افرادی که آلرژی دارند، ممکن است آنافیلاکسی دقایقی پس از قرار گرفتن در معرض مادهٔ حساسیت‌زای خاصی (آلرژن) ایجاد شود. در برخی موارد، ممکن است یک واکنش تأخیری بوده (نیم‌ساعت بعد یا بیشتر) و یا ممکن است بدون محرکِ واضحی رخ دهد.

علائم و نشانه‌ها شامل نبض سریع و ضعیف، جوش‌های پوستی و حالت تهوع و استفراغ است. محرک‌های رایج شامل برخی غذاها، برخی داروها، سم حشرات و لاتکس است.

آنافیلاکسی نیاز به تزریق اپی‌نفرین و مراجعه به اورژانس دارد. اگر اپی‌نفرین ندارید، باید سریعاً به اورژانس بروید. اگر آنافیلاکسی بلافاصله درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد.


منبع:

روز جهانی آلرژی و آسم

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟