زمان مطالعه: 4 دقیقه

ویروس کرونا که تاکنون هزاران نفر به آن آلوده شده‌اند و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند، یکی از موضوعاتی است که منجر به نگرانی و تشویش خاطر افراد زیادی در جامعه شده است. سوالات زیادی در مورد این ویروس از جمله راه‌های پیشگیری از آن، راه‌های انتقال آن و خطر کرونا برای افراد مسن به چه شکل است؟…. مطرح شده است.

در برنامه اینستا‌کلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب به‌صورت زنده برگزار می‌شود با‌حضور آقای دکتر مدرسی, استاد تمام ژنتیک پزشکی دانشگاه تهران و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، این سوال مطرح شد که فاجعه ویروس کرونا چه زمانی رخ می‌دهد؟ پاسخ آقای دکتر مدرسی را در این ویدیو می‌‌توانید ببینید.

 

فاجعه ویروس کرونا چه زمانی رخ می‌دهد؟

فاجعه ویروس کرونا چه زمانی رخ می‌دهد؟ خطر کرونا برای افراد مسن….

در  برنامه زنده اینستا کلینیک این سوال مطرح شد که ” فاجعه ویروس کرونا چه زمانی رخ می‌دهد؟”

 

پاسخ آقای دکتر مدرسی به این سوال را ببینید:

”  این آمار کشته‌های کرونا‌ویروس است. این بسیار آمار قشنگ و درستی است. بر اساس سن، نگاه کنید: سن‌های 10 تا 19، 20 تا 29، 30 تا 39، 40 تا 49، 50 تا 59، همه زیر یک درصد است، یعنی هیچ، یعنی بدن، میزبان بدن زود‌تر در این جنگ پیروز می‌شود که ویروس را از بین ببرد. این خیلی ساده جوابش روشن است.

حتی 60 تا 69. حالا بگوییم یک درصد را یکی بگوید نه، در ایران بیشتر است، در آنجا کمتر است. عیب ندارد. حالا بگویید 2 درصد، معامله را سر این مقدار به هم نزنید. سر یکی دو درصد مهم نیست. اما عدد خیلی پایین‌تر است تا 100 درصد.

فاجعه ویروس کرونا

اما فاجعه آنی است که برسد به سن‌های 70 تا 79 و 80. برای این است که ما نسبت به مسن‌ها متعهد هستیم. خدا شاهد است همه ما اگر من می‌خواهم خودم نگیرم، ماسک می‌زنم و مواظب هستم، و دست‌ها را می‌شوییم و همه این کار‌ها، بیشتر آن به‌خاطر مسن‌ها است.

خدا آن‌ها را برای ما حفظ کرده است. یک موقع آن‌ها به ما رسیده‌اند، الان وظیفه ما است. به‌خاطر آن‌ها پیشگیری کنید. من این را خواهش می‌کنم از همه، التماس می‌کنم، مسئولین بهداشتی-درمانی کشور التماس می‌کنند، این‌جا بیمارستان است خواهش می‌کنیم، فقط مانده است گریه کنیم.

 

خطر کرونا برای افراد مسن
فاجعه ویروس کرونا چه زمانی رخ می‌دهد

 

اگر می‌گوییم پیشگیری کنیم به‌خاطر این قشر (قشرجوان) نیست، این قشر بالاخره ویروس را شکست می‌دهند. مشکلی ندارد. اصلا درصد آن عددی نیست. به‌خاطر این (قشر مسن) است. که دیگر نمی‌شود آن را کاری کرد، یعنی خیلی مشکل است. از من بپرسید این عدد 14 درصد هم بیشتر است. این آمار برای چین است. برای ایران را اگر حساب کنید، یا برای کشور ایتالیا، یا برای کشور‌های دیگر، این اعداد بیشتر است، و باید خیلی مراقب باشیم.

بنابراین، اگر می‌خواهیم پدر و مادر و بزرگان خانواده را حفظ کنیم، باید پیشگیری را بیشتر دنبال کنیم. ن

گذاریم آلوده شود، چون درمانی ندارد برای آدم‌های مسن. آدم‌های جوان بالاخره خود بدن می‌تواند کنترل کند که این اتفاق برای آن‌ها نیافتد و خود بدن بالاخره یک زمانی ویروس را از بین می‌برد. توضیح آن را بعدا برای شما می‌دهم. به یک شکلی ویروس را از بین می‌برد.

چرا افراد مسن؟

اما واقعیت امر این است که آدم‌های مسن دیگر این توان را ندارند، ریه‌ها آن توان را ندارد. بنابراین، آن‌ها تحت خطر هستند، کسانی‌ که مشکلی مثل دیابت دارند، یک بیماری‌های زمینه‌ای دارند، سیستم ایمنی‌شان خراب است، یعنی یک جوان هم امکان دارد فوت بکند از این ویروس، ولی به دلیل اختلالات سیستم ایمنی و موارد دیگر.

بحث‌های دیگر آن را هم توضیح خواهم داد که به دلایل ژنتیک خیلی افراد هم شاید نگیرند. نگاه کنید آن هم اتفاق می‌افتد. آدم مسن هم همین اخیرا گفتند در سمنان یک فردی مسن بوده و سالم هم مانده است. این همان مباحث ژنتیک است که جداگانه برای شما توضیح خواهم داد.

اما اصول اولیه این که سوال کنیم از نظر پزشکی واقعا باید چه کار کرد در این قضیه؟ که خیلی از سوالات این است.

من یک خواهشی دارم این آخری از علمای اعلام، مراجع دارم. واقعا اگر کسی برود مسافرت، برود جایی، این یک خواهش است. نمی‌دانم شدنی است یا نه، ولی اگر بروم جایی و بدانم ویروس من منتقل می‌شود، من آلوده هستم، من به یکی دیگر منتقل کنم، آیا واقعا من به یک فرد دیگر ضرر نرسانده‌ام؟ مثل این نیست که، هیچ فرقی با این ندارد که چاقویی را در شکم فردی فرو‌کرده‌ام. فقط یک آدم مسنی را باعث فوتش شده‌ام.

اگر من باعث فوت یک فرد مسن بشوم، بگذریم اگر خانواده خود ما باشد چه فاجعه‌ای برای من ایجاد می‌شود، اما اگر حتی برای یک فرد دیگر باشد، باعث شوم این ویروس به او انتقال پیدا کند، و فوت کند، آیا من مدیون نیستم از نظر شرعی؟ من نمی‌دانم. این بالاخره یک سوال است.

من یک سوال شرعی از مراجع عظام می‌کنم. آیا واقعا مدیون نیستم من؟ مدیون کسی نیست که مسافرت می‌رود و این ویروس ممکن است به فرد دیگری منتقل شود؟ خود او هم نفهمد. مقصری که عامدانه هم نیست. غیرعامدانه این کار را بکند. ولی آیا مدیون می‌شود یا نمی‌شود؟ بالاخره این یک سوال است. می‌توانند خیلی از علما این را جواب دهند و حداقل خیلی از افراد متشرع هستند، مواظب باشند و حداقل به‌خاطر این یک ذره رعایت کنند و این قسمت اول را کنترل کنند. “

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟