زمان مطالعه: 2 دقیقه

ویروس کرونا که تاکنون هزاران نفر به آن آلوده شده‌اند و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند، یکی از موضوعاتی است که منجر به نگرانی و تشویش خاطر افراد زیادی در جامعه شده است. سوالات زیادی در مورد این ویروس از جمله اینکه انتقال کرونا از طریق پنجره ساختمان امکان پذیر است یا خیر و … مطرح شده است.

در برنامه اینستا‌کلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب به‌صورت زنده برگزار می‌شود با‌ حضور آقای دکتر محسن عباسی, متخصص ببهوشی و فلوشیپ طب اورژانس, این سوال مطرح شد که آیا باز بودن پنجره یا درب، احتمال انتقال ویروس کرونا را بالا می‌برد؟ پاسخ آقای دکتر عباسی را در این ویدیو می‌‌توانید ببینید.

 

آیا انتقال کرونا از طریق پنجره ساختمان امکان پذیر است یا خیر؟

علائم ویروس کرونا

ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹، ویروسی است (به‌طور خاص ویروس کرونا نامیده می‌شود) که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی که برای اولین بار در ووهان چین یافت شد، شناخته شده است. در ابتدا، بسیاری از بیماران این شیوع بیماری در ووهان چین ارتباط با بازار بزرگ غذاها و حیوانات دریایی داشته‌اند و این نشان از این دارد که این ویروس منتقله از حیوان به انسان است. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از بیماران در معرض و در ارتباط با بازار حیوانات نبوده، که این مورد نشان‌دهنده این است که گسترش و انتقال از شخصی به شخص دیگر نیز در حال وقوع است. در حال حاضر مشخص نیست که تا چه حد آسان یا پایدار این ویروس در بین افراد در حال گسترش است. آخرین اخبار در مورد وضعیت شیوع این ویروس در ووهان چین در وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا موجود است.

 

آیا باز بودن پنجره یا درب، احتمال انتقال ویروس کرونا را بالا می‌برد؟

در هشتمین برنامه زنده اینستا کلینیک این سوال مطرح شد که ” آیا باز بودن پنجره یا درب، احتمال انتقال ویروس کرونا را بالا می‌برد؟ ”

 

پاسخ آقای دکتر محسن عباسی به این سوال را ببینید:

” خیر. چون که ببینید ما در هوا به هر حال در هوای بیرون نفس می‌کشیم، استنشاق می‌کنیم، حتی ماسک هم بزنیم در همان هوا نفس می‌کشیم. و بنابراین اگر تهویه درست انجام می‌شود، و از یک جای آلوده هم این هوا وارد نمی‌شود، مثلا ما جلوی هواکش یک مرکزی که فرد آلوده در آن قرار گرفته است، قرار نگرفتیم که هوا از آنجا ونتیله شود و به داخل بیاید. به‌طور معمول پنجره‌های خانه اگر باز باشند، خیر. نه تنها باعث نمی‌شود بلکه حتی این تهویه‌ای که اتفاق می‌افتد، اگر فرد آلوده‌ای هم آنجا باشد، باعث کاهش میزان تراکم ویروس در محیط می‌شود و آن را خارج می‌کند. “

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟