زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونه می‌توان در زمان‌های سخت نشاط و یا حداقل آرامش را پیدا کرد؟

زندگی فراز و نشیب‌های خود را دارد، اما هدف‌گذاری و تغییر روال روزمره به شما کمک می‌کند.

فرد بیماری با اشاره به رابطهٔ خود با همسرش می‌گفت: «در زندگی دهه‌های خوب و دهه‌های بد وجود دارد.» به یاد دارم که از شنیدن این حرف شوکه شدم. برای بسیاری از ما، 10 سال زمان بسیار طولانی برای مبارزه به نظر می‌رسد. چگونه هنگام تجربهٔ مشکلات نشاط را پیدا کنیم یا حداقل چگونه چالش‌ها را تحمل کنیم؟

 

از دست دادن نشاط ممکن است نشانه‌ای از وجود مشکلی در سلامت روان یا پاسخی طبیعی باشد

زندگی فراز و نشیب‌های خود را دارد، اما گاهی اتفاقات چالش‌برانگیز به یکباره رخ می‌دهند. وقتی دنیای ما به هم می‌ریزد احساس کمبود نشاط طبیعی است. فهرست عوامل استرس‌زای قوی و رویدادهای آسیب‌زا طولانی است، از جمله مشکلات سلامتی، فقدان‌ها، جدایی‌ها، چالش‌های مسکن، بلایای طبیعی. بیشتر بزرگسالان در طول زندگی خود آسیب‌های روحی و فقدان‌های طاقت‌فرسای متعددی را تجربه خواهند کرد. از دست دادن نشاط در این زمینه‌ها بخشی طبیعی از انسان بودن است.

با این حال، برای برخی از افراد فقدان نشاط ادامه می‌یابد یا به‌طور غیرمنتظره ظاهر می‌شود. این اتفاق ممکن است در یک اختلال خلقی مانند افسردگی رخ دهد. ناتوانی در احساس لذت (که به عنوان آنهدونیا شناخته می‌شود) از معیارهای تشخیصی افسردگی و بسیار رایج است. تقریباً 8٪ از بزرگسالان ایالات متحده در یک سال مشخص‌شده و تقریباً 20٪ یک دورهٔ افسردگی را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. از دست دادن نشاط ممکن است با سایر بیماری‌های روانی از جمله بیماری‌های روان‌پریشی و زوال عقل نیز همراه باشد. برخی از داروها، از جمله (به‌طور متناقض) داروهایی که افسردگی را درمان می‌کنند نیز می‌توانند باعث بی‌قراری عاطفی و از دست دادن نشاط شوند.

 

 

تفاوت نشاط (Joy) و شادی (Happiness) چیست؟

نشاط و شادی اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. با این حال، شادی در اصل به احساسات (عواطف) لذت‌بخشی اشاره دارد که از یک موقعیت، تجربه یا اشیاء ناشی می‌شوند، در حالی که نشاط حالتی از ذهن است که می‌توان آن را حتی در زمان غم و اندوه یا عدم اطمینان یافت. بنابراین، می‌توانیم فارغ از شرایط روی پرورش نشاط کار کنیم. برنده شدن در لاتاری ممکن است باعث شادی (کوتاه‌مدت) شود؛ درصورتی‌که صرف وقت برای انجام فعالیت‌های معنادار ممکن است منجر به نشاط طولانی‌مدت شود.

 

نشاط و انتقال‌دهنده‌های عصبی احساس خوب

اگرچه نوروبیولوژی نشاط پیچیده است، اما چند انتقال‌دهندهٔ عصبی وجود دارد که در ترویج احساسات مثبت برجسته‌اند: دوپامین، سروتونین، اکسی‌توسین و اندورفین. خبر خوب این است که تغییرات زیادی در زندگی ما می‌تواند این سطوح انتقال‌دهنده‌های عصبی را افزایش دهد. برای نمونه، دویدن ممکن است احساس شعف زیادی را ایجاد کند. گذراندن وقت با کودک باعث ترشح اکسی‌توسین «هورمون آغوش» می‌شود که به شما احساس ارتباط و اجتماعی بودن می‌دهد.

اثرات انتقال‌دهنده‌های عصبی بر روی بدن گسترده است، از شل کردن ماهیچه‌ها گرفته تا تسریع ضربان قلب، اما ممکن است منجر به یک مسیر مشترک نهایی برای ترویج احساسات مثبت شود. چه یافتن حس هدفمندی باشد یا لذت بردن از روابط حمایتی، فواید آن بر ذهن و بدن بسیار گسترده است.

 

چگونه نشاط را افزایش دهیم؟

در زمان‌های سخت، این که روال زندگی روزمرهٔ خود را اصلاح کرده و به خودتان اجازه دهید نشاط را تجربه کنید دو برابر مهم‌تر از زمان‌های دیگر می‌شود. در اینجا چند ایده آورده شده‌است، هرچند برای یافتن بهترین مورد باید آزمون و خطا کنید:

  • فعالیت بدنی هوازی منظم انجام دهید. فعالیت بدنی را به عنوان آزاد کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی درنظر بگیرید که اثرات آن‌ها مدت‌ها پس از پایان تمرین باقی می‌ماند.
  • خودتان را وقف دیگران کنید. فعالیت‌هایی مانند کار داوطلبانه نسبت به تمرکز بر روی خود، باعث نشاط بیشتری می‌شود.
  • با جنبهٔ معنوی خود ارتباط برقرار کنید. وقتی به چیزی بزرگ‌تر از خودمان وصل می‌شویم، احساس قدردانی، شفقت و آرامش در ما ایجاد می‌شود. مدیتیشن روشی قدرتمند برای اصلاح مسیرهای مغزی به سمت افزایش نشاط است.
  • چیزهای جدید را امتحان کنید. سرشت طبیعی ما به عنوان انسان، کمک می‌کند تا هنگام انجام چیزهای جدید نشاط را تجربه کنیم.انجام کار و سرگرمی جدید می‌تواند به ما کمک کند انرژی خود را دوباره متمرکز کنیم.
  • به خود اجازه دهید تا لحظاتی را با لذت بگذرانید، به‌ویژه زمانی که از نظر روحی مساعد نیستید.
  • به خوبی‌ها توجه کنید. ذهنیت نشاط‌انگیز و شاد را می‌توان بسط و توسعه داد، اما نیاز به تمرین دارد.
  • برعکس، منفی‌گرایی را محدود کنید. خواه همکاران شایعه پراکن باشد، رابطهٔ مسموم با یکی از اعضای خانواده یا دوستی شاکی، گذراندن وقت در اطراف افردا منفی‌باف مستقیماً بر ما تأثیر می‌گذارد. اشکالی ندارد که مرزهای خود را مشخص کنید.
  • تلاش‌های خود را بر روی آنچه به زندگی شما معنا می‌بخشد، متمرکز کنید (و روی پول تمرکز نکنید).
  • از پزشک خود بپرسید که آیا داروهای شما می‌تواند بر توانایی شما برای تجربهٔ لذت تأثیر بگذارد، به‌ویژه اگر داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنید.

 

فواید شگفت‌انگیز نشاط

صرف نظر از تغییراتی که در ذهنیت یا برنامهٔ روزانه خود ایجاد می‌کنید، افزایش توانایی خود در یافتن نشاط ممکن است مزایای سلامتی طولانی‌مدتی را به همراه داشته باشد. سیستم ایمنی شما با بهتر کردن وضعیت روحی‌تان تقویت می‌شود (سلول‌های ایمنی حتی گیرنده‌هایی برای انتقال‌دهنده‌های عصبی دارند). مداخلات برای افزایش نشاط ممکن است باعث کاهش هورمون‌های استرس، بهبود درد و تسکین افسردگی شود. در نهایت، یافتن نشاط به شما کمک می‌کند طولانی‌تر زندگی کنید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟