زمان مطالعه: 4 دقیقه

در چشم‌هایتان احساس خشکی و تحریک شدن دارید؟ این مقاله می‌تواند کمک کند.

در حالت ایده‌آل رفع خشکی چشم راهی آسان است: اگر کمی به آن‌ها رطوبت اضافه کنید مشکل حل می‌شود. اما در واقعیت به این سادگی‌ها نیست.

دکتر توماس دولمن، چشم‌پزشک و جراح چشم در بخش چشم و گوش دانشکدهٔ ماساچوست وابسته به دانشگاه هاروارد و استادیار چشم‌پزشکی در دانشکدهٔ پزشکی هاروارد می‌گوید: «بیماری خشکی چشم بیماری‌ای مزمن و پیچیده است و ما دستورالعمل دقیقی برای درمان آن نداریم. نمی‌توانیم آن را به‌طور کامل درمان کرده یا از بین ببریم، اما می‌توانیم آن را مدیریت کنیم.»

 

انواع، علل و علائم بیماری خشکی چشم چیست؟

دو نوع اصلی بیماری خشکی چشم وجود دارد.

در یک نوع آن، به نام خشکی چشم به دلیل کمبود آب، به اندازهٔ کافی اشک تولید نمی‌شود تا سطح چشم مرطوب بماند. دکتر دولمن می‌گوید: «این حالت خشکی ممکن است در نتیجهٔ سن، محیط، عوارض جانبی دارو یا شرایط خاصی مانند سندرم شوگرن رخ دهد.»

در نوع دیگر، به نام خشکی چشم تبخیری، اشک تولید می‌شود اما این اشک‌ها ناپایدار هستند و خیلی سریع از بین می‌روند. دکتر دولمن می‌گوید: «غدد میبومین روی پلک‌ها وجود دارد که روغن را روی سطح چشم می‌ریزد و لایهٔ اشکی را تثبیت می‌کند.» اختلال عملکرد غدد میبومین شایع‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم و موارد زیادی مانند التهاب پلک، تغییرات هورمونی و داروها می‌توانند بر غدد چربی تأثیر بگذارند.

افراد مبتلا به خشکی چشم اغلب ترکیبی از این دو نوع را دارند که ممکن است باعث قرمزی چشم یا موارد زیر در چشم شود:

  • احساس شن‌ریزه
  • سوزش یا خارش
  • درد
  • خستگی

خشکی چشم همچنین ممکن است باعث تاری دید یا احساس سنگینی در پلک‌ها شود.

 

 

آیا روغن ماهی به خشکی چشم کمک می‌کند؟

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است برای افراد مبتلا به خشکی چشم مفید باشد. با این حال جدیدترین کارآزمایی‌های بالینی تصادفی از جمله یک مطالعهٔ بزرگ به رهبری محققان هاروارد، هیچ فایده‌ای برای مکمل‌های روغن ماهی در پیشگیری از خشکی چشم یا درمان آن پیدا نکرده‌اند.

دکتر دولمن نمی‌خواهد روغن ماهی را به عنوان یک درمان بالقوه رد کند. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم باید تحقیقات بیشتری انجام شود، دربارهٔ اینکه چه جمعیتی از بیماران مورد مطالعه قرار می‌گیرند و چه فرمول‌هایی از روغن ماهی مصرف می‌کنند. به تجربهٔ من روغن ماهی درمانی بسیار مؤثر برای برخی از بیماران خشکی چشمی که به من مراجعه کرده‌اند بوده‌است. و اگر کمک‌کننده باشد ارزش ادامه دادن را دارد.»

پیش از امتحان روغن ماهی برای خشکی چشم با پزشک خود مشورت کنید. برای نمونه اگر از رقیق‌کنندهٔ خون استفاده می‌کنید نباید روغن ماهی مصرف کنید. در این صورت روغن ماهی ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

اگر مجاز به مصرف هستید، دکتر دولمن مصرف 2 یا 3 گرم روغن ماهی در روز را برای خشکی چشم توصیه می‌کند. او می‌گوید: «به مدت یک ماه آن را امتحان کنید تا ببینید آیا تفاوتی در علائم خشکی چشم مشاهده می‌کنید یا خیر. اگر تغییری حس نکردید می‌توانید مصرف آن را قطع کنید.»

 

روش‌های دیگر برای کمک به کاهش خشکی چشم

همچنین می‌توانید راهکارهای زیر را برای رفع خشکی چشم امتحان کنید:

  • از اشک مصنوعی استفاده کنید. در طول روز به صورت دوره‌ای از اشک مصنوعی استفاده کنید. ضرورتی ندارد که قطره‌ها فاقد مواد نگهدارنده باشند، مگر اینکه بیش از شش بار در روز از آن‌ها استفاده می‌کنید.
  • کمپرس گرم را امتحان کنید. از حوله یا ماسک چشم گرم استفاده کنید. دکتر دولمن می‌گوید: «استفاده از کمپرس به جریان یافتن غدد کمک می‌کند و ممکن است سلامت اشک‌های شما را بهبود بخشد.»
  • از بودن در محیط‌های خاص دوری کنید. اگر در یک محیط بادخیز، خشک و پردود باشید یا اگر زیر کولر بنشینید، چشمان شما خشک‌تر می‌شوند.
  • از رطوبت‌ساز استفاده کنید. این دستگاه رطوبت را در هوا حفظ می‌کند، بنابراین چشم خیلی خشک نمی‌شود.
  • از صفحه نمایش‌های الکترونیکی فاصله بگیرید. دکتر دولمن می‌گوید: «زمانی که به رایانه یا تلفن هوشمند خود نگاه می‌کنید، به اندازهٔ لازم پلک نمی‌زنید، سعی کنید بیشتر پلک بزنید و به چشمانتان استراحت دهید. پلک زدن به بازیابی لایهٔ اشکی روی چشم شما کمک می‌کند.»
  • مقدار زیادی آب بنوشید. هیدراته ماندن ممکن است به مجاری اشکی شما کمک کند تا مایع بیشتری را خارج کنند.

 

اگر راهکارهای گفته‌شده کمکی نکنند و مؤثر واقع نشوند چه باید کرد؟

می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • قطرهٔ چشم دارویی. پزشک ممکن است قطرهٔ چشمی ضدالتهابی مانند سیکلوسپورین (Restasis) یا لیفیتگراست (Xiidra) را تجویز کند.
  • پلاگ. برای افرادی که دچار بیماری خشکی چشم با کمبود آب هستند، چشم‌پزشک می‌تواند پلاگی کوچک را در مجرای تخلیهٔ اشک قرار دهد. یک پلاگ در گوشهٔ داخلی هر پلک قرار می‌گیرد و مانع از خروج اشک می‌شود که به چشمان شما کمک می‌کند رطوبت را حفظ کند. این روش سریع است و در مطب پزشک انجام می‌شود. پلاگ‌ها یا موقت هستند (در چند روز تا چند ماه حل می‌شوند) یا نیمه‌دائمی (حداقل چند سال دوام می‌آورند).
  • لنزهای ویژه برای افرادی که در حال حاضر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند. دکتر دولمن می‌گوید: «استفاده از لنزهای تماسی ممکن است خشکی چشم را بدتر کند. با این حال انواع خاصی از لنزهای تماسی وجود دارند که در واقع می‌توانند به محافظت از سطح چشم و تسکین ناراحتی خشکی چشم کمک کنند.»

انتظار نداشته باشید که یک روش درمانی پاسخگو و مؤثر باشد. دکتر دولمن می‌گوید: «راهی جادویی برای درمان خشکی چشم وجود ندارد. مانند سایر بیماری‌ها ممکن است به تعدادی استراتژی و ابزار نیاز داشته باشید.»

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟