زمان مطالعه: 5 دقیقه

مکمل‌های غذایی شامل ویتامین‌ها، روغن ماهی، گیاهان دارویی، مواد معدنی مانند کلسیم و غیره است. اگر این موارد را برای مصرف انتخاب می‌کنید تنها نیستید. حدود نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند، اما آیا باید آن‌ها را مصرف کرد؟

لیندا ون هورن، استاد پزشکی پیشگیرانه در دانشگاه نورث وسترن، می‌گوید: این سؤالی است که باید از پزشک یا متخصص تغذیهٔ خود بپرسید.

دکتر ون هورن می‌گوید: «زمانی که می‌بینم افراد به دلخواه ویتامین‌ها و مواد معدنی را تنها به این دلیل که در جایی در مورد فواید آن مطالعه کرده‌اند، برای مصرف انتخاب می‌کنند نگران می‌شوم. عدم تعادل به راحتی رخ می‌دهد و شما ممکن است از آن آگاه نباشید.»

غذا بهترین راه برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی است. اما گاهی اوقات خوردن سبزیجات تازه، میوه‌ها، غلات کامل و سایر گزینه‌های سالم ممکن است سخت باشد. مولتی‌ویتامین می‌تواند راهی مطمئن برای افزایش مواد مغذی شما باشد.

 

آیا به مکمل نیاز دارید؟

جرلین جونز، متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، می‌گوید: «بیشتر افراد سالم به مصرف مکمل نیازی ندارند. اما برخی از افراد ممکن است به دلایلی به کمک بیشتر و در نتیجه مصرف مکمل نیاز داشته باشند. این دلایل شامل موارد زیر است: اگر مسن هستید، داروهای خاصی مصرف می‌کنید یا به دلیل درآمد یا محل زندگی خود به‌راحتی به غذای سالم دسترسی ندارید.»

 

 

با پزشک خود مشورت کنید اگر:

باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید. ممکن است آهن کافی از غذا دریافت نکنید، به‌ویژه اگر دچار تهوع صبحگاهی می‌شوید. تمام زنانی که باردار هستند یا در تلاش برای بارداری‌اند، باید اسیدفولیک مصرف کنند. ون هورن می‌گوید ویتامین‌های دوران بارداری به شما ایمنی بیشتری می‌دهند.

از کودکی خردسال مراقبت می‌کنید. نوزادان و کودکان ممکن است برای دریافت ویتامین دی و آهن به مصرف مکمل نیاز داشته باشند.

رژیم غذایی محدود دارید. اگر گروه‌های غذایی خاصی را کنار بگذارید، دریافت برخی مواد مغذی مانند ویتامین ب۱۲ (B12) یا کلسیم سخت‌تر می‌شود. اگر گیاهخوار هستید یا به لبنیات حساسیت دارید ممکن است این اتفاق بیفتد.

بالای 50 سال سن دارید. بدن با افزایش سن شروع به جذب کمتر ویتامین دی و ب۱۲ می‌کند. پس از رسیدن به میان‌سالی ممکن است لازم باشد اقدامات بیشتری را برای دریافت کافی برخی ویتامین‌ها انجام دهید.

جراحی بای پس معده انجام داده‌اید. رودهٔ شما ممکن است مواد مغذی را نیز جذب نکند.

شرایط ژنتیکی یا سلامتی خاصی دارند. در صورت داشتن موارد زیر ممکن است در جذب مواد مغذی مشکل داشته باشید:

  • بیماری التهابی روده (مانند کولیت اولسراتیو یا کرون)
  • بیماری سلیاک
  • فیبروز سیستیک
  • بیماری کبد
  • سرطان
  • اختلال خودایمنی (مانند کم‌خونی خطرناک)
  • وابستگی به الکل
  • جهش در ژن‌های خاص
  • پوست تیره‌تر (ممکن است ویتامین دی کمتری جذب کنید)

 

کمبودهای احتمالی

اگر فکر می‌کنید که رژیم غذایی شما فاقد برخی ویتامین‌ها یا مواد معدنی است، ممکن است پزشک آزمایش خون را برای تأیید این مورد تجویز و توصیه کند. برای نمونه، اگر چند سالی است که گیاهخوار هستید، ممکن است بخواهید سطح ویتامین ب۱۲، کلسیم و ویتامین دی خود را بررسی کنید.

مهم نیست از چه نوع رژیم غذایی‌ای پیروی می‌کنید در صورت داشتن این علائم به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ریزش شدید مو
  • درد استخوان یا مفصل
  • خستگی حاد و شدید
  • ضربان قلب نامنظم
  • تغییر در سطح بینایی
  • زخم‌هایی که به کندی بهبود می‌یابند

جونز می‌گوید: «کمبودهای تغذیه‌ای در ایالات متحده نادر است، جایی که چاقی مشکل سلامتی بسیار بزرگ‌تری است. اما نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که برخی از آمریکایی‌ها در برخی از مواد مغذی کلیدی دچار کمبود باشند. از جمله این موارد عبارت‌اند از:

  • ویتامین دی
  • کلسیم
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • آهن

 

مکمل‌ها و ایمنی

کارشناسان معتقد هستند که مصرف روزانهٔ مولتی‌ویتامین ضرورتی ندارد. اما اگر غذاها و نوشیدنی‌های غنی‌شده نیز می‌خورید، ممکن است از سطح بالای قابل تحمل (UL) برای برخی از مواد مغذی عبور کنید، که احتمال عوارض جانبی در شما را افزایش می‌دهد. برخی عوارض ممکن است مانند حالت تهوع خفیف باشند، اما موارد دیگر مانند خونریزی می‌تواند خطرناک باشد.

دونالد بوید، پزشک، متخصص تغذیه و استادیار پزشکی در دانشکدهٔ پزشکی ییل، می‌گوید: «در دوزهای بالا، (مکمل‌ها) دارو هستند.» مکمل‌های غذایی مانند دارو تنظیم و نظارت نمی‌شوند. این بدان معنا است که هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چه چیزهایی در آن‌ها هست.

همیشه پزشک خود را از داروهایی که مصرف می‌کنید آگاه کنید. برخی از مکمل‌ها، مانند خار مریم و ویتامین کا، می‌توانند در عملکرد داروی شما اختلال ایجاد کنند، یا ممکن است در حین جراحی، باعث خونریزی بیشتری شوند و یا  بیهوشی ممکن است به روش درست عمل نکند.

مصرف برخی از مکمل‌ها احتیاط بیشتری را ایجاب می‎کند. این موارد عبارت‌اند از:

بتاکاروتن و ویتامین آ (A).  اگر سیگار می‌کشید، دوزهای بالای این ویتامین ممکن است احتمال ابتلا به سرطان ریه را در شما افزایش دهد. اگر باردار هستید، ویتامین آ به شکل رتینول ممکن است احتمال نقایص مادرزادی کودک شما را افزایش دهد.

آنتی اکسیدان‌ها. نقش ویتامین‌های سی (C) و ای (E) در پیشگیری و درمان سرطان هنوز در حال بررسی است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دوزهای بالا ممکن است بر درمان‌ برخی سرطان‌ها تأثیر بگذارد.

ویتامین ب۱۲. مکمل‌های جدیدتر، دوزهای بسیار بالایی دارند. در صورت مصرف بیش‌ازحد ممکن است عوارض جانبی مانند اضطراب، سرگیجه یا سردرد داشته باشید.

ویتامین دی. مصرف بیش‌از حد این ویتامین منجر به تجمع کلسیم (هیپرکلسمی) می‌شود که ممکن است در شما سنگ کلیه ایجاد کند.

 

تحقیق در مورد مکمل‌ها

ثابت شده‌است که برخی مکمل‌های غذایی کمک‌کننده‌اند. برای نمونه، کلسیم و ویتامین دی از دست دادن استخوان و شکستگی را کاهش می‌دهند. اما بسیاری از محصولات، از جمله گیاهانی مانند جینکو بیلوبا، فاقد شواهد محکم برای ادعاهای سلامتی خود هستند.

اگر مکملی ادعا کرد که می‌تواند زوال عقل یا بیماری آلزایمر را درمان کند باور نکنید.

در اینجا آنچه تحقیقات در مورد برخی از گزینه‌های محبوب می‌گوید بیان می‌کنیم:

اسیدهای چرب امگا 3. تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که روغن ماهی ممکن است سلامت قلب را تقویت کرده، به جریان خون کمک کند و التهاب را کاهش دهد. تحقیقات بر روی انسان‌ها کمتر مشخص است. اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است:

  • علائم آرتریت روماتوئید را در صورت مصرف همراه با سایر داروهای RA کاهش دهد.
  • زمانی که به صورت نسخه مصرف می‌شود، تری‌گلیسیرید را کاهش دهد.

تحقیقات برای اثبات فواید مکمل‌های امگا 3 ادامه دارد.

ویتامین‌ها. این‌ها راه خوبی برای رفع کمبود مواد مغذی‌اند. اما مولتی‌ویتامین‌ها به احتمال زیاد به شما کمک نمی‌کنند که عمر طولانی‌تری داشته باشید یا احتمال مشکلات سلامتی درازمدت را کاهش دهید. این موارد شامل بیماری قلبی، سرطان یا دیابت است. و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین‌ها به شما کمک می‌کنند بهتر فکر کنید یا موارد را به خاطر بسپارید.

مکمل برای بیماری چشم مرتبط با سن (ARED). ترکیب خاصی از آنتی‌اکسیدان‌ها، روی و اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است روند ARED را کند نماید.

 

نکاتی در مورد استفاده و ذخیره‌سازی مکمل‌ها

جونز توصیه می‌کند که همیشه ابتدا، به‌ویژه در مورد میزان مصرف، با پزشک خود مشورت کنید. موارد خوبی که باید رعایت شوند عبارت‌اند از:

  • بیشتر از میزان روزانهٔ توصیه‌شده (DV) برای شما مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان بگوید مشکلی ندارد.
  • مولتی‌ویتامین‌ها 100% کلسیم یا منیزیم مورد نیاز شما را تأمین نمی‌کنند. ممکن است به مکملی جداگانه نیاز داشته باشید.

اگر ویتامین‌هایتان را در قفسهٔ سرویس بهداشتی نگه دارید، یادآوری مصرف ویتامین‌ها آسان‌تر است. اما نور، رطوبت و دارو ترکیب خوبی نیست. مکمل‌های خود را در جایی خنک و خشک مانند روی کمد نگه دارید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟