سیاهی دور چشم

سیاهی دور چشم ممکن است علل متفاوتی داشته باشد، این مورد با کبودی ناشی از ضربه یا قرمزی و ورم ناشی از عفونت، تنها در یک چشم متفاوت است.

 

دلایل

خستگی، شایع‌ترین علت حلقه‌های تیره زیر چشم است. گاهی اوقات، آنچه که به عنوان سیاهی دور چشم به نظر می‌رسد، ممکن است تنها سایه‌های پلک‌های پف‌کرده یا گودی‌های زیر چشم باشد که به عنوان بخشی طبیعی از فرایند پیری ظهور می‌کنند.

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که تغییر رنگ و تورم، تنها در زیر یک چشم ظاهر شد و به نظر برسد با گذشت زمان بدتر می‌شود، با پزشک مراقبت‌های اولیهٔ خود تماس برقرار کنید. اگر نسبت به کانسیلرها و کرم‌های بدون نسخه به دنبال راه حل ماندگارتری هستید، می‌توانید برای مشاوره به متخصص پوست مراجعه کنید.

بسته به اینکه چه چیزی باعث ایجاد حلقه‌های زیر چشم شما شده است، پزشک ممکن است کرم‌های تجویزی، یا ترکیبی از درمان‌ها را برای از بین بردن یا کاهش تغییر رنگ توصیه کند. در بعضی موارد لیزر درمانی یا لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند مفید باشد. گودی‌هایی که باعث ایجاد سایه می‌شوند با پرکننده‌های تزریقی، قابل صاف شدن هستند و جراحی می‌تواند پلک‌های پف‌کرده را حذف کند.

حلقه‌های تیره زیر چشم معمولاً مشکل پزشکی نیستند، و درمان‌های خانگی برای سیاهی دور چشم ممکن است تمام آن چیزی باشد که برای کمک به کنترل این وضعیت احتیاج دارید.

 

خود درمانی

حلقه‌های تیرهٔ خفیف تا متوسط اغلب به درمان‌های ساده و ارزان مانند موارد زیر به خوبی پاسخ می‌دهند:

  • سرما. رگ‌های خونی اتساع‌یافته در زیر چشم ممکن است در ایجاد حلقه‌های تیرهٔ زیر چشم نقش داشته باشند. سعی کنید یک کمپرس سرد، یک قاشق چایخوری سرد یا کیسهٔ نخودفرنگی منجمد، پیچیده‌شده در پارچه‌ای نرم را روی سطح مورد نظر نگه دارید تا این رگ‌ها را منقبض کند.
  • بالش‌های اضافی. برای جلوگیری از ایجاد پف که ناشی از جمع شدن مایع در پلک‌های تحتانی هستند، سر خود را با دو یا تعداد بیشتری بالش بالاتر بیاورید.
  • استراحت بیشتر. با اینکه شب‌های کوتاه معمولاً باعث ایجاد حلقه‌های زیر چشم نمی‌شوند، کمبود خواب ممکن است شما را بی‌حال کند، که باعث می‌شود سایه‌ها و حلقه‌هایی که قبلاً داشتید، بیشتر آشکار شوند.