زمان مطالعه: 4 دقیقه

معمولاً به بیماران توصیه می‌شود که بهترین برنامهٔ غذایی برای کاهش وزن در واقع «رژیم غذایی» نیست، بلکه رویکردی سالم برای غذا خوردن است که به آن‌ها احساس خوبی می‌دهد و برای بدن آن‌ها نیز مفید است.

تحقیقات انجام‌شده نیز از این توصیه پشتیبانی می‌کند، همان‌طور که نتایج به‌دست‌آمده از مطالعهٔ SWIFT (مخفف راهبردهای حمایت از رژیم‌های غذایی کامل، روزه‌داری مقطعی و ورزش) این مطلب را نشان داده و از آن حمایت کرده است.

 

مطالعهٔ SWIFT سه رژیم غذایی محبوب را بررسی کرد

مطالعهٔ SWIFT بر روی 250 بزرگسال دارای اضافه‌وزن با هدف مقایسهٔ انواع مختلف برنامه‌ها و رژیم‌های کاهش وزن (وزن کم کردن روزانه، تماس‌های تلفنی منظم، تمرین گرسنگی و یا نظارت بر رژیم غذایی) با استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیم سرخپوستی و یا روزه‌داری مقطعی انجام شد. مطالعه‌ای جانبی که در مجلهٔ آمریکایی تغذیهٔ بالینی منتشر شد، به‌طور خاص به مداومت و نتایج این رژیم‌ها برای نمونه دور کمر، فشارخون، قندخون، کلسترول و سطح التهاب پس از 12 ماه پرداخت.

شرکت‌کنندگان مجاز به انتخاب رژیم غذایی خود بودند و بیشتر این افراد روزه‌داری مقطعی (IF) را انتخاب کردند که این میزان حدود 54.4% بود و میزان 27.2% هم رژیم غذایی مدیترانه‌ای و حدود 18.4% رژیم غذایی سرخپوستی را انتخاب کردند. پس از انتخاب رژیم غذایی موردنظرِ هر شرکت‌کننده، آن‌ها به‌طور تصادفی و به‌طور مساوی به یکی از چهار روش کاهش وزن مختلف تقسیم شدند. افزون‌بر این، تمام افراد 30 دقیقه آموزش انفرادی به همراه منابع مکتوب و مخصوصِ هر رژیم غذایی‌ای که انتخاب کردند و همچنین جزوه‌ای کلی‌تر را که حاوی استراتژی‌های رفتاری برای کاهش وزن از جمله نکاتی از خرید مواد غذایی گرفته تا مدیریت استرس، خواب و ورزش بود، دریافت کردند.

افرادی که رژیم روزه‌داری مقطعی را انتخاب کرده بودند از پروتکل 5:2 پیروی کردند، که به معنای کاهش شدید مصرف غذا (میزان کاهش 500 کالری برای زنان و 700 کالری برای مردان) برای هر دو روز از پنج روز هفته است. رژیم‌های مدیترانه‌ای بر میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات، آجیل، انواع دانه‌های خوراکی، غلات کامل و روغن زیتون، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات با چربی متوسط و با مقدار مصرف روزانه یک لیوان شراب برای زنان و دو لیوان برای مردان تأکید داشت. رژیم پالئو (سرخپوستی) بر میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین‌های حیوانی، محصولات غذایی نارگیلی، کره و روغن زیتون، همراه با برخی آجیل‌ها، دانه‌ها و حبوبات تأکید داشت.

 

 

ممکن است رعایت برخی رژیم‌ها راحت‌تر از سایر رژیم‌ها باشد

پس از 12 ماه، نسبت به رژیم سرخپوستی شرکت‌کنندگان بیشتری توانستند به رژیم مدیترانه‌ای و رژیم روزه‌داری مقطعی پایبند باشند. حدود 57% به رژیم مدیترانه‌ای و 54% به رژیم روزه‌داری مقطعی پایبند بودند. حتی با رعایت ناقص یک رژیم غذایی، تمام افراد وزن کم کردند و به‌طور متوسط حدود 2.5 کیلوگرم با رژیم میدترانه‌ای، 4 کیلوگرم با رژیم روزه‌داری مقطعی و حدود 2 کیلوگرم با رژیم پالئو موفق به کاهش وزن شدند. افرادی که به رژیم غذایی خود پایبند بودند موفق شدند به‌طور متوسط 500 گرم تا 1.5 کیلوگرم بیشتر کاهش وزن داشته باشند.

برخی از انواع رژیم‌ها فواید دیگری نیز داشتند. افرادی که در رژیم مدیترانه‌ای و گروه رژیم روزه‌داری مقطعی بودند، از افت قابل‌توجهی در فشارخون برخوردار بودند و کسانی که در گروه رژیم غذایی مدیترانه‌ای بودند نیز کاهش قابل‌توجه و سالمی در قندخون داشتند.

این مطالعه کامل نبود. همان‌طور که نویسندگان نیز این مورد را به بحث و بررسی می‌گذارند، می‌توانید استدلال کنید که این واقعیت که شرکت‌کنندگان رژیم غذایی مورد نظر را خود انتخاب کردند، چیز خوبی است، چرا که از لحاظ نظری این خودانتخابی می‌تواند میزان پایبندی را بهبود بخشد. با این حال  به گروه‌هایی با اندازه‌های بسیار متفاوت نیز منجر شده‌است. گزینه‌های مختلف از میزان پایبندی و ورزش نیز تا حد امکان تعدیل شد. میزان نتایج به‌دست‌آمده در این مطالعه به شدت بر گزارش‌های خودِ شرکت‌کنندگان تکیه داشت که همیشه مبهم است.

 

الگوهای تغذیهٔ سالم مزایایی فراتر از کاهش وزن دارند

اما ما هنوز هم می‌توانیم چیزهای زیادی در اینجا یاد بگیریم. رویکرد مدیترانه‌ای به غذا خوردن (که می‌تواند به‌راحتی برای هر کشور یا ترجیحات غذایی فرهنگی تغییر یابد) تحقیقات بسیاری را پشت سر گذاشته‌است. این رویکردی است که به‌خوبی مورد مطالعه قرار گرفته و با احتمال کمتر برای ابتلا به دیابت، فشارخون بالا، بیماری قلبی، سکتهٔ مغزی، زوال عقل، سرطان و سایر بیماری‌ها همراه است. فشارخون و قندخون پایین‌تر که در این مطالعه مشاهده شد، از یافته‌های قبلی حمایت می‌کند.

رژیم روزه‌داری مقطعی رویکرد جدیدتری است که در حال حاضر بیشتر مورد مطالعه قرار می‌گیرد و شواهد در حال ظهور هم دلگرم‌کننده هستند. روزه‌داری مقطعی حس شهودی و فیزیولوژیکی دارد و گنجاندن آن در زندگی روزمره نسبتاً آسان و البته بدون عارضه و با اثرات بالقوه مثبت سلامتی فراتر از کاهش وزن است. زمان روزه گرفتن را می‌توان بر اساس اولویت‌ها و برنامه‌های فردی تنظیم کرد. برای نمونه، پروتکل 16:8 روزه‌داری مقطعی از شما می‌خواهد تا آخرین وعدهٔ غذایی را تا ساعت 7 بعدازظهر تکمیل کنید و حداقل تا ساعت 11 صبح روز بعد غذایی نخورید. این برنامه برای افرادی که فقط یک فنجان قهوه در صبح می‌نوشند، خوب جواب می‌دهد. برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند ساعت 7 صبح غذا بخورند و بعد از ساعت 3 بعدازظهر ناشتا باشند که این برنامه نیز خوب است.

رژیم سرخپوستی، رژیمی بوده که کم‌ترین میزان موفقیت را در این مطالعه داشته است. پیروی از هر رویکرد غذایی که گروه‌های غذایی بزرگ مانند غلات را به‌طور کامل حذف می‌کنند و در عوض بر گوشت و محصولات حیوانی تأکید دارند، دشوارتر، گران‌تر و احتمال بروز بیماری‌های قلبی در آن بیشتر خواهد بود.

 

سخن پایانی

به‌طور خلاصه، بهترین برنامهٔ غذایی برای کاهش وزن به هیچ وجه یک رژیم غذایی نیست، بلکه رویکردی سالم برای غذا خوردن است که می‌توانید برای مادام‌العمر اتخاذ کنید. پیشنهاد این است که سعی کنید یک رژیم غذایی کامل و گیاهی مانند رژیم مدیترانه‌ای را با نوعی روزه‌داری مقطعی ترکیب کنید. از جشن‌ها لذت ببرید، فعال باشید، استرس را مدیریت کنید و به اندازهٔ کافی و با کیفیت بخوابید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟