زمان مطالعه: 3 دقیقه

چه غذاهایی فشارخون را بالا می‌برد؟ باید مراقب باشیم در رژیم غذایی خود از چه موادی استفاده می‌کنیم. استفادهٔ بیش‌ازحد از نمک باعث بالاتر رفتن فشارخون خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 

غذا‌های رستورانی

برنج سرخ‌شده به همراه میگو در رستوران مورد علاقهٔ شما ممکن است شگفت‌انگیز باشد، اما به احتمال زیاد، پر از سدیم است. تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر میزان دریافتی سدیم از غذا‌های رستورانی و بسته‌بندی‌شده است. زمانی‌که به رستوران می‌روید، به دنبال گزینه‌هایی باشید که کم‌سدیم‌اند و یا از سرآشپز بخواهید غذای شما را بدون نمک طبخ کند. به جای نمک سایر طعم‌دهنده‌ها مانند آب لیمو را برای ماهی و سبزیجات امتحان کنید. بیشتر بزرگسالان نباید بیش از 2300 میلی‌گرم سدیم در روز دریافت کنند، که این میزان حدود یک قاشق چایخوری است.

 

غذا‌های یخ‌زده

این نوع غذاها سریع و راحت‌اند، اما سدیم فراوانی دارند؛ بنابراین بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنید. اگر هر از گاهی به چیزی سریع برای مصرف نیاز دارید، به دنبال گزینه‌هایی با میزان 600 میلی‌گرم سدیم و یا کمتر باشید.

 

 

میان‌وعده‌های نمکی

بیشتر چیپس‌ها، کراکر‌ها و ذرت‌های بوداده سرشار از سدیم‌اند. برای نمونه، یک وعده چیپس سیب‌زمینی معمولی حدود 50 تا 200 میلی‌گرم سدیم دارد. هنگامی‌که هوس خوردن میان‌وعده کردید، آجیل، انواع دانه‌ها، چیپس یا پورهٔ کم‌سدیم و یا بدون سدیم، یا هویج تازه و یا کرفس را امتحان کنید.

 

ترشیجات

ترشی کلم، کیمچی و سایر ترشیجات و یا شور اغلب مقدار زیادی سدیم دارند. میزان 100 گرم آب ترشی بسته به مارک آن، حدود 900 میلی‌گرم سدیم دارد. سعی کنید میزان ترشیجاتی را که می‌خورید، محدود کنید و ترشی‌های تهیه‌شده از سرکه و یا آب مرکبات مانند لیمو را امتحان و انتخاب نمایید. آن‌ها طعم ترش را با میزان سدیم کمتری ایجاد می‌کنند.

 

نان

نان طعمی شور ندارد، اما حاوی مقدار زیادی سدیم است. یک تکه نان سفید حدود 80 تا 230 میلی‌گرم سدیم دارد. بار دیگر که ساندویچ درست می‌کنید، برای کاهش سدیم به سراغ نان سبوس‌دار و یا تورتیلا بروید. همچنین می‌توانید ساندویچ خود را روباز، یعنی تنها با یک تکه نان بخورید.

 

سوپ

سوپ در یک روز سرد، خوشمزه است، اما اغلب سدیم فراوانی دارد. یک فنجان سوپ گوجه‌فرنگی بین 700 تا 1260 میلی‌گرم سدیم دارد. سعی کنید انوع کم‌سدیم یا بدون سدیم سوپ را انتخاب کنید و یا سوپ را خودتان با استفاده از انواع گیاهان و ادویه‌جات درست کنید.

 

آب و سس گوجه‌فرنگی

سه‌چهارم فنجان آب گوجه‌فرنگی کنسروی 660 میلی‌گرم سدیم دارد. سعی کنید سس‌های کم‌سدیم و بدون سدیم را انتخاب کنید.

 

گوشت فراوری‌شده

یک وعده کالباس حدود 750 میلی‌گرم و یا بیشتر سدیم دارد. سایر گوشت‌های فراوری‌شده با سدیم بالا شامل هات داگ، بیکن و سوسیس است. گوشت خوک و ژامبون را نیز به این فهرست اضافه کنید. سعی کنید ماهی، مرغ و گوشت بدون چربی مصرف کنید.

 

پیتزا

پیتزا چه یخ‌زده باشد و چه از رستوران مورد علاقهٔ شما سفارش داده شده باشد، احتمالاً مقدار زیادی سدیم دارد. یک برش 100 گرمی از پیتزای پنیر یخ‌زده حدود 370 تا 730 میلی‌گرم سدیم دارد، در حالی‌که همان برش از یک پیتزای رستورانی میزان سدیم بیشتری در حدود 510 تا 760 میلی‌گرم دارد. برای کاهش مصرف، پیتزایی کوچک‌تر سفارش دهید و قسمتی را که مواد و پنیر بیشتری دارد، کنار بگذارید. برای بهره بردن از مزایای سلامتی بیشتر، پیتزای سبزیجات و نازک را انتخاب کنید.

 

آبجو، شراب و الکل

در صورت مصرف زیاد الکل، احتمالاً فشارخون شما بالا می‌رود. بنابراین باید میزان مصرف آن کنترل و محدود شود.

 

پنیر

برخی از انواع پنیر به احتمال زیاد، فشار خون شما را بیشتر از سایرین افزیش می‌دهند. پنیر‌هایی را انتخاب کنید که به طور طبیعی سدیم کمتری دارند. پنیر بز، ریکوتا و موزارلای تازه خوب‌اند. پنیر‌های فراوری‌شده و سفت، سدیم بیشتری دارند. نصف فنجان پنیر کوتاژ معمولی 455 میلی‌گرم سدیم دارد.

 

چاشنی‌ها

سس گوجه‌فرنگی، سس سویا و سس سالاد همگی مقادیر زیادی سدیم دارند. انواع کم‌سدیم آن را خریداری کنید. یا آب لیمو و سرکه را برای طعم‌دار کردن استفاده کنید.

 


منبع:

چه غذاهایی فشارخون را بالا می‌برد؟ / چه غذاهایی فشارخون را بالا می‌برد؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟