زمان مطالعه: < 1 دقیقه

فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم اصلی حیات است. فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولاً فشارخون در بخش‌های مختلف سیستم گردش خون متفاوت است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به وسیلهٔ فشارسنج است. در برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب که در صفحهٔ اینستاگرام محب به صورت زنده با حضور خانم دکتر شیرین جوان گروه، متخصص قلب و عروق، برگزار شد، ایشان روش صحیح گرفتن فشارخون را به شکل مفصل توضیح دادند که می توانید در ویدئو زیر مشاهده کنید:

 

روش صحیح گرفتن فشارخون

دکتر شیرین جوان گروه، متخصص قلب و عروق در گفت‌وگوی زندهٔ اینستاکلینیک در این خصوص گفت: نوع دستگاه و نحوهٔ اندازه‌گیری فشار خون مهم است.

همین‌طور بهترین زمان برای اندازه‌گیری فشارخون، صبح قبل از صبحانه، شب قبل از وعدهٔ شام و همچنین قبل از مصرف دارو می‌باشد.

در مورد چگونگی نحوهٔ اندازه‌گیری، شخص باید روی صندلی باشد که متناسب با قد اوست یعنی پاها متکی به زمین بوده و حالت ضربدری نباشد. پشتی صندلی صاف باشد و دست در موازات قلب و روی تکیه‌گاه قرار گیرد.

وی در ادامهٔ توضیحات خود همچنین تأکید کرد: بلافاصله بعد از ورود بیمار فشار او را نباید گرفت. در واقع باید مدتی صبر کرد تا فرد در حالت آرامش قرار گیرد و صحبت نکند، آن وقت فشارخون را اندازه گرفت.

از شخص دو مرتبه و با فاصلهٔ یک دقیقه فشارخون گرفته شود. همچنین تا نیم ساعت بعد از مصرف سیگار، چای و قهوه نباید از شخص فشار گرفت و در حالتی که بیمار ادرار دارد، بعد از تخلیهٔ ادرار از او فشار گرفته شود.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟