زمان مطالعه: 2 دقیقه

فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم اصلی حیات است. فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولاً فشارخون در بخش‌های مختلف سیستم گردش خون متفاوت است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به ‌وسیلهٔ فشارسنج است. در برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب که در صفحهٔ اینستاگرام محب به صورت زنده با ‌حضور خانم دکتر شیرین جوان گروه، متخصص قلب و عروق، برگزار شد، ایشان به این سؤال پاسخ دادند که براساس دستورالعمل‌های جدید مقدار نرمال فشارخون چقدر است؟ ، که در این ویدئو می‌توانید آن را مشاهده نمایید.

 

براساس دستورالعمل‌های جدید مقدار نرمال فشارخون چقدر است؟

دکتر شیرین جوان گروه، متخصص قلب و عروق در گفت‌وگوی زنده با برنامهٔ اینستاکلینیک محب در این خصوص توضیح دادند: در گذشته دستورالعمل‌ها در خصوص فشارخون توسط انجمن‌های اروپایی و آمریکا و براساس اصول سبک زندگی خود آن‌ها تدوین می‌شد.

هم‌اکنون حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر در دنیا دچار بیماری فشارخون هستند که از این تعداد تنها 300 میلیون نفر از آن‌ها در کشور‌های پیشرفته مانند کانادا یا امریکا زندگی می‌کنند و این تعاریف فقط با این جمعیت کم سنخیت دارد. در حالی که این تعاریف باید برای همهٔ افراد با این بیماری و در هر کشوری که هستند مطابقت داشته و مناسب بوده و جامعیت داشته باشد.

این موضوع باعث شد تا گایدلاین (دستورالعمل) جدید فشارخون به نام (International Society Of Hypertension) ارائه شود.

بر اساس گایدلاین جدید عدد‌هایی برای فشارخون بیان شده که اُپتیمال (ایده آل) است و برای کشور‌هایی که دارو‌های بهتری دارند و می‌توانند فشارخون را کنترل کنند کاربرد دارد. در این حالت فشارخون باید زیر 120 روی 80 میلی‌متر جیوه باشد. اما در مورد کشور‌هایی که سطح پایین‌تری دارند، فشارخونِ نرمال تعریف شده که ماکزیمم آن 12 تا 13 و مینیمم آن 8 تا 8.5 می‌باشد.

در ادامه تعریف دیگری تحت عنوان فشار بالای نرمال (های نرمال) صورت گرفته که ماکزیمم آن 13 تا 14 و مینیمم آن 8.5 تا 9 میلی‌متر جیوه می‌باشد این تعریف برای افرادی که دیابت، بیماری‌های قلبی و یا نارسایی کلیوی دارند اختصاص یافته است.

وی در ادامه این نکته را نیز بیان کرد که به طور کلی فشارخون را به 3 گرید (درجه) تقسیم کرده‌اند که شامل گرید یک با ماکزیمم 14 تا 16 و مینیمم 9 تا 10، گرید دو با ماکزیمم 16 تا 18 و مینیمم 10 تا 11 و گرید سه با ماکزیمم بالای 18 و مینیمم بالای 11 است که این دسته اکثراً  نیاز به بستری شدن دارند.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟