زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازگشایی مدارس در دوران کرونا

نکاتی برای سلامت جسم و روان دانش‌آموزان در زمان کرونا

مدرسه یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که کودکان در آن مطالب مختلفی را آموخته و از نظر فکری، اجتماعی و عاطفی رشد می‌کنند. اگرچه تمایل کودکان در بازگشت به محیط سالم مدرسه بسیار زیاد است، همه‌گیر شدن کووید 19 باعث ایجاد عدم اطمینان و استرس زیادی برای دانش‌آموزان، معلمان و والدین شده است. از طرفی بازگشایی مدارس در دوران کرونا در حال وقوع است، چه باید کرد؟

تغییر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و مهم است که به یاد داشته باشید هر شخصی واکنش یکسانی نسبت به تغییر نشان نمی‌دهد. فرزندان شما به وضوح تشخیص می‌دهند که سال تحصیلی آینده متفاوت از سال‌های گذشته خواهد بود، چه آن‌ها به صورت حضوری در کلاس‌ها شرکت کنند و چه به صورت آنلاین و یا از یک روش ترکیبی استفاده نمایند.

اولین قدم برای کمک به فرزندانتان در این تغییر، حفظ یک ذهنیت سالم و تمرکز بر نکات مثبت است. همان‌طور که مدارس رویکردهای متفاوتی را در نظر می‌گیرند، دانش‌آموزان بر اساس سن و نوع کلاس به حمایت‌های بهداشتی و رفتاری مختلفی نیاز خواهند داشت.

احساسات دانش‌آموزان در مقاطع بالاتر در طیفی بین هیجان و اضطراب متفاوت خواهد بود. دانش‌آموزان در سنین بالاتر، ممکن است درک بهتری از شرایط لازم برای حفظ امنیت خود داشته باشند. با این حال، لازم است به آن‌ها یادآوری شود که انعطاف‌پذیر بمانند و مطلع باشند که در سال تحصیلی جدید خیلی از موارد در مدرسه ممکن است تغییر کند. همچنین لازم است به ایشان بگویید که اشکالی ندارد اگر نسبت به این تغییرات احساس خوبی ندارند و این طبیعی است. نوجوانان هنوز ممکن است در زندگی خود نیاز به تأیید شدن توسط بزرگسالان داشته باشند.

دانش‌آموزان در مقاطع پایین‌تر، ممکن است کاملاً درک نکنند که چرا اقدامات بهداشتی و ایمنی لازم است. در این صورت والدین آن‌ها تمام موارد بهداشتی را در نظر داشته باشند تا خطر انتقال این بیماری کاسته شود.

اگر مدرسهٔ فرزند شما در حال برنامه‌ریزی برای ترکیب تحصیل حضوری و غیرحضوری است با فرزندتان صحبت کنید که چگونه تغییر در کارهای روزمره می‌تواند برای همه، حتی بزرگسالان یک چالش باشد. با او در میان بگذارید که مدیران و معلمان مدرسه نیز احتمالاً کمی مضطرب هستند. این ناراحتی و اضطراب می‌تواند سبب ایجاد مشکلات خواب، تنش جسمی و نگرانی شود.

 

برای کمک به مدیریت این بحران و سلامت روان، این نکات بهداشت روان را در نظر بگیرید:

آگاه و در عین حال حامی باشید.

نگرانی یا اضطراب فرزندان خود را بشناسید و دربارهٔ ترس آن‌ها صحبت کنید. در حالی که آن‌ها در حال وفق دادن خود با شرایط جدید هستند، صبور باشید.

خوشبین باشید.

در مورد یادگیری روش‌های جدید نگرش مثبتی داشته باشید. فرزندان خود را تشویق کنید تا این مسئله را به عنوان یک ماجراجویی ببینند.

آرامش را تمرین کنید و مهارت‌های جدیدی برای کنترل استرس یاد بگیرید.

بررسی کنید که چگونه آرامش ذهن یا یوگا می‌تواند ذهن شما را آرام کند. کلاس‌های تمرین آرامش ذهن و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای آنلاین می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. بسیاری از این مهارت‌ها می‌توانند در هر زمان و هر مکانی استفاده شوند.

یک برنامهٔ روزمرهٔ مشخص و معمولی داشته باشید.

طبق یک برنامهٔ مشخص از خواب بیدار شوید و به رختخواب بروید. آب بنوشید و سعی کنید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، همچنین میزان فعالیت بدنی خود را در طول روز افزایش دهید. بدن سالم به حفظ روحیه و ذهنیت سالم کمک می‌کند.

در زندگی خود با افراد سالم ارتباط داشته باشید.

در حالی که در اوج همه‌گیری کرونا ارتباطات اجتماعی عمدتاً مجازی شده‌اند، گذراندن وقت با کسانی که به شما اهمیت می‌دهند ارزشمند است. برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده برنامه‌ریزی کنید، خواه این یک تماس تلفنی 15 دقیقه‌ای باشد یا یک جلسه بازی حضوری برای فرزندانتان با کسانی که از بودن در کنار آن‌ها لذت می‌برید.

به اخبار وابسته نباشید.

به یاد داشته باشید که از اخبار جدا شوید. یك تا دو بار در روز، حدود 15 تا 30 دقیقه را صرف اخبار كنید، این زمان معمولاً برای اطلاع‌رسانی و آگاهی كافی است.

 

برخی از افراد ممکن است مشکلات روحی شدیدتری داشته باشند، بنابراین اگر فکر می‌کنید فرزندان شما نیاز به توصیه‌های بیشتر و مراجعه به پزشک دارند، توصیه می‌شود که با متخصص اطفال یا پزشک دیگری در این‌باره مشورت نمایید.

 

نکاتی برای محافظت از دانش‌آموزان در زمان بازگشایی مدارس در دوران کرونا

بزرگسالان با به خاطر داشتن نکات لازم و موارد بهداشتی می‌توانند به بچه‌ها در مدرسه کمک کنند تا دستان خود را بشویند، از ضد‌عفونی‌کننده استفاده نمایند، فاصله‌ٔ اجتماعی را رعایت کرده و صورت خود را بپوشانند.

کارشناسان توصیه می‌کنند ماسک صورت، ضد‌عفونی‌کنندهٔ دست و دستمال مرطوب برای ضدعفونی کردن در کنار سایر لوازم التحریر در کوله‌پشتی دانش‌آموزان قرار گیرد.

 

قبل از مدرسه:

کارشناسان متخصص در این زمینه توصیه می‌کنند قبل از آغاز سال تحصیلی و هر روز، قبل از مدرسه رفتن:

  • با کودکان خود در مورد ویروس، رعایت بهداشت (مانند شستن دست‌ها) و ماسک زدن صحبت کنید. به نگرانی‌های آن‌ها گوش فرا دهید.
  • نحوهٔ استفاده از ماسک را با کوچک‌ترها تمرین کرده و از رفتار آن‌ها تعریف کنید تا هنگام مدرسه تشویق به ماسک زدن شوند.
  • کودکان خود را هر روز صبح از نظر داشتن علائم بیماری و تب بررسی نمایید.
  • در کوله‌پشتی و کیف مدرسهٔ آن‌ها ضد‌عفونی‌کنندهٔ دست و سایر محصولات تمیزکننده و همچنین بطری آب قرار دهید.

 

بعد از مدرسه:

در پایان هر روز یک برنامهٔ از پیش تنظیم‌شده برای زمانی که دانش‌آموزان از مدرسه به خانه می‌آیند در نظر داشته باشید.

  • ممکن است بخواهید قبل از ورود به داخلِ منزل کفش و لباس‌های خود را دربیاورند.
  • از آن‌ها بخواهید بلافاصله دست‌هایشان را بشویند.
  • در صورتی که از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنند، آن‌ها را بشویید.
  • با کودک خود در مورد اتفاقات مدرسه، تعاملات و احساسات او صحبت کنید.

 

– اطلاعات موجود در این پست بر اساس زمان انتشار آن و به شکلی دقیق تنظیم شده است. به دلیل ماهیت همه‌گیری کووید 19، ممکن است اطلاعات تغییر کرده باشد.

 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟