زمان مطالعه: 2 دقیقه

اسکولیوز یا انحراف ستون مهره‌ها به خودی خود یک بیماری است و به انحراف مهره‌ها از خط وسط ستون فقرات اطلاق می‌شود. اسکولیوز براساس درجه، سن و نوع اسکولیوز، درمان‌های متفاوتی خواهد داشت، که یکی از آن‌ها بریس است. ابتدا باید بدانیم که آیا آن نوع اسکولیوزی که بیمار با آن درگیر است با بریس قابل درمان می‎باشد یا خیر. در برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب که در صفحهٔ اینستاگرام محب به صورت زنده با‌ حضور آقای دکتر حسن قندهاری، فوق تخصص جراحی ستون فقرات، برگزار شد، ایشان در ئاسخ به این سوال که بریس مناسب برای درمان اسکولیوز کدام است؟ توضیحاتی ارائه کردند که می توانید در ویدئو زیر مشاهده کنید:

بریس مناسب برای درمان اسکولیوز کدام است؟

دکتر حسن قندهاری، فوق تخصص جراحی ستون فقرات، در گفت‌وگوی زنده با برنامهٔ اینستاکلینیک محب در توضیح این سؤال که “چه نوع بریسی برای درمان اسکولیوز مناسب است” گفتند: ابتدا باید بدانیم که آیا آن نوع اسکولیوزی که بیمار با آن درگیر است با بریس قابل درمان می‎باشد یا خیر. اسکولیوز براساس درجه، سن و نوع اسکولیوز، درمان‌های متفاوتی خواهد داشت، که یکی از آن‌ها بریس است. انتخاب یک بریسِ مناسب باید براساس تصمیم جراح یا افرادی که در این حوزه کار می‌کنند باشد و با دقت انجام گیرد.

اصل بریس مورد استفاده، نوع میلواکی است که در ایران سابقهٔ طولانی دارد و تعداد زیادی از افراد آن را خوب درست می‌کنند.

بریس تریاسی (Tria C brace) مخصوص کشور کانادا است که متحرک است، ولی هنوز در ایران با کیفیت خوب ساخته نشده است.

از انواع دیگرِ بریس، چنوبریس و بریس‌های کامل همراه با پدها (اثر فشاری می‌گذارند) را می‌توان نام برد که از این میان، بریس‌های کامل به ندرت استفاده می‌شوند.

بعضی اوقات فرد از بریسی استفاده می‌کند که تنها زیبایی داشته و اثر درمانی ندارد؛ پس باید در انتخاب نوع بریس و محل قرارگیری پد‌ها دقت کافی شود.

در رابطه با قوز (کیفوز) بریس‌ها کاربرد بیشتری دارند؛ به طوری‌ که حتی در بیلبورد‌ها در سطح شهر نیز انواعی از آن‌ها برای جلوگیری از قوز تبلیغ می‌شوند، در حالی‌که هیچ تأثیری در درمان بزرگسالان یا کودکان ندارند. برای درمان قوز باید از بریس میلواکی استفاده کرد.

کلاویکل بریس یا پست چرال بریس هیچ کمکی جز شل کردن عضلات نمی‌کنند. نوع خاصی از بریس نیز وجود دارد که از آن به عنوان بریس ریمایندر یا به خاطرآورنده نام برده می‌شود که در پشت آن یک وسیله‌ای وجود دارد که در زمانی که فرد خود را خم کند، بوق زده یا ویبره می‌رود، حالت اکتیو داشته و خود را عقب می‌کشد. این نوع بریس در مواردی می‌تواند کمک‌کننده باشد که انواع دیگر مثل بریس‌های استاتیک برای درمان فرد کاربرد نداشته باشند.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟