زمان مطالعه: 3 دقیقه

در هر زمان، بیش از یک‌سوم آمریکایی‌ها رژیم غذایی خاصی دارند که کاهش وزن دلیل اصلی آن است. بیشتر آن‌ها ناامید خواهند شد، زیرا حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن کاهش وزن، وزن ازدست‌رفته اغلب در عرض چند ماه دوباره برمی‌گردد.

در حالی که بیشتر رژیم‌های کاهش وزن به کاهش وزن شما کمک می‌کنند، ممکن است به دلایلی در درازمدت موفقیت‌آمیز نباشند. برخی از افراد رژیم غذایی خود را به‌دقت دنبال و رعایت نمی‌کنند و حتی از همان ابتدا وزن زیادی کم نمی‌کنند. برخی دیگر ممکن است پس از مدتی به‌طور کامل رژیم را کنار بگذارند، زیرا این رژیم بسیار محدودکننده است یا غذاها جذاب نیستند. برخی ممکن است فعالیت بدنی کمتری داشته باشند زیرا کالری کمتری مصرف می‌کنند. اما هستند افرادی که تمام کار‌ها را به‌درستی انجام دهد ولی تنها کمی از وزن خود را کم می‌کنند یا وزن ازدست‌رفته‌شان به مرور زمان برمی‌گردد.

حتی زمانی که مطالعات تحقیقاتی، افراد مورد مطالعه را به یک محیط تحقیقاتی محدود می‌کنند – با کالری، انواع غذا و فعالیت بدنیِ بادقت کنترل‌شده، و با مشاوره، آموزش و نظارت شدید – کاهش وزن و سایر مزایای سلامتی (مانند بهبود سطح کلسترول، کاهش فشارخون) اغلب پس از پایان مطالعه به‌سرعت ناپدید می‌شوند.

 

 

اگر هیچ‌کدام از رژیم‌ها کارساز نباشند، نمی‌توانید رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنید

طبق مطالعه‌ای جدید، رژیم‌های غذایی رایج برای بیشتر افراد مؤثر نیستند. یا به عبارت دقیق‌تر، آن‌ها برای مدتی نسبتاً مؤثر هستند، اما پس از یک سال یا بیشتر، مزایایشان تا حد زیادی از بین می‌رود.

در یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز بزرگ که اخیراً در مجلهٔ پزشکی The BMJ منتشر شده‌است، محققان 121 کارآزمایی را تجزیه‌و‌تحلیل کردند که در آن نزدیک به 22000 بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاق، یکی از 14 رژیم غذایی محبوب را دنبال می‌کردند. رژیم‎‌های غذایی به یکی از سه دسته تقسیم شدند: کم‌کربوهیدرات، کم‌چرب و درشت‌مغذی متوسط ​​(رژیم‌های غذایی در این گروه شبیه به رژیم‌های گروه کم‌چرب بود، اما با کمی چربی بیشتر و کمی کربوهیدرات کمتر). کاهش وزن اضافی و اقدامات قلبی عروقی (شامل کلسترول و فشارخون) در افرادی که یکی از این رژیم‌ها را رعایت می‌کردند، با سایر رژیم‌های غذایی یا رژیم‌های معمول (که در آن فرد رژیم معمول خود را رعایت می‌کرد) مقایسه شد.

در حالی که معیارهای وزن، فشارخون و کلسترول به‌طور کلی در شش ماه بهبود یافتند، نتایج در 12 ماه حداقل ناامیدکننده بود.

  • در حالی که رژیم‌های کم‌کربوهیدرات و کم‌چرب هر دو منجر به کاهش وزن حدود 4 کیلوگرمی در شش ماه شدند، بیشتر وزن از‌دست‌رفته طی یک سال دوباره برگشت. افرادی که در گروه درشت‌مغذی‌های متوسط قرار داشتند، نسبت به افرادی که از رژیم‌های دیگر پیروی می‌کردند، وزن کمتری از دست دادند.
  • نتایج فشارخون و کلسترول در شش ماه نسبتاً بهبود یافت، اما به‌طور کلی پس از یک سال به همان سطحی که پیش از شروع رژیم بود، بازگشت. یک استثنا در این میان بود: کاهش سطح کلسترول LDL (بد) با رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای تا یک سال ادامه داشت.
  • هیچ تفاوت عمده‌ای در سایر مزایای سلامتی بین برنامه‌های مختلف رژیم غذایی وجود نداشت.

 

همه چیز از دست نرفته‌است

بر اساس این گزارش جدید، ممکن است وسوسه شوید که دستان خود را بالا بیاورید، تسلیم شوید و به‌طور کلی رژیم‌های کاهش وزن را کنار بگذارید. اما راه دیگری نیز برای بررسی این موضوع وجود دارد: احتمالاً نوع رژیم غذایی‌ای که انتخاب می کنید (خواه کم‌کربوهیدرات، کم‌چرب یا چیزی در این بین) کم‌اهمیت‌تر از پایبندی به آن است.

میانگین مدت مطالعاتی که در این تحلیل گنجانده شده‌است شش ماه بود. اگر آن‌ها 12 ماه یا دو سال یا یک عمر دوام بیاورند، چه؟ این مزیت احتمالاً بیشتر و طولانی‌تر خواهد بود. ترفند این است که یک رژیم غذایی با غذاهایی که واقعاً دوست دارید انتخاب کنید تا رعایت آن چندان سخت نباشد.

افزون‌بر این، عوامل دیگری به جز رژیم غذایی وجود دارد که تأثیر زیادی بر وزن دارند. برای نمونه فعالیت بدنی روزانه، ورزش منظم و خواب برای کمک به حفظ وزن سالم مهم هستند.

به جای پیروی از یک رژیم غذایی بسیار محدود یا نامگذاری شده، رژیم مدیترانه‌ای را پیشنهاد می‌کنیم. این یکی از بهترین رژیم‌های مورد مطالعه است، در مقایسه با رژیم‌های دیگر (مانند این تجزیه‌وتحلیل) عملکرد خوبی دارد و تنها رژیم غذایی در این تجزیه‌و‌تحلیل بود که اثرات طولانی‌مدتی بر سطح کلسترول LDL داشت.

 

سخن پایانی

کاهش وزن آسان نیست. اگر با وزن خود مشکل دارید، با پزشک، متخصص تغذیه و شاید یک مربی ورزشی مشورت کنید. این مقاله را با آن‌ها مرور کنید و با هم در مورد تغییرات رژیم غذایی و سایر تغییرات سبک زندگی‌ که برای شما جذاب است تصمیم بگیرید. به یاد داشته باشید احتمال پابیندی به تغییرات سبک زندگی‌ای که واقعاً دوست دارید بیشتر است.

 

 


منبع:

چرا با رژیم لاغر نمی‌شوم؟ / چرا با رژیم لاغر نمی‌شوم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟