زمان مطالعه: 4 دقیقه

چه چیزی مناسب است

به دنبال این هستید که پوست خود را به بهترین شکل بسازید؟ در کنار عادات هوشمندانه مانند استفادهٔ روزانه از ضد آفتاب، ببینید چه چیزی در بشقابتان است و چه نوع تغذیه‌ای دارید. از مبارزه با رادیکال‌های آزاد گرفته تا صاف کردن خطوط ریز، برخی از انواع غذاها مملو از مواد خوب برای درخشندگی پوست هستند. نیازی به وسواس در مورد یک اَبَرغذا یا ماده‌ای عجیب و غریب و خاص نیست. گزینه‌های زیادی در خواربارفروشی‌های معمولی وجود دارد. آنچه بیشتر از همه مهم است، الگوی کلی غذا خوردن شماست. به‌طور خلاصه بیشتر مردم به خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر، کاهش مصرف شکر و نمک و همچنین انتخاب غذاهای کامل به جای غذاهای فراوری‌شده نیاز دارند.

 

تخم کتان

این دانه‌های قهوه‌ای ریز سرشار از ALA (اسید آلفالینولنیک)، نوعی اسید چرب امگا 3 هستند که در گیاهان یافت می‌شود. امگا 3 چربی‌هایی‌اند که برای بدن شما مفید هستند، چرا که می‌توانند اثرات مضر اشعهٔ ماوراءبنفش، سیگار کشیدن و آلودگی را کاهش دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند چین‌وچروک‌های پوست شما را کاهش داده و خشکی پوست را بهبود بخشند. روغن تخم کتان که از دانه‌های کتان فشرده به دست می‌آید پوست را صاف‌تر کرده و حالت پوسته‌پوستهٔ آن را برطرف می‌کند. سایر غذاهایی که سرشار از چربی‌های امگا 3 هستند شامل دانه چیا، تخم کدو تنبل، سالمون، ماهی تن و ساردین می‌شوند.

 

 

کیوی

آیا می‌دانستید ویتامین ث (C) کیوی بیشتر از پرتقال است؟ کیوی غذایی مفید برای سلامت پوست است، چرا که ویتامین ث آنتی‌اکسیدانی قوی است که به از بین بردن رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها کمک می‌کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین ث ممکن است از پوست در برابر آسیب اشعهٔ ماوراءبنفش محافظت کرده، به تولید کلاژن کمک کند و پوست را هیدراته‌تر نماید. کیوی را زمانی که کاملاً رسیده است بخورید، چرا که در این زمان بیشترین آنتی‌اکسیدان را دارد. سایر منابع خوب ویتامین ث شامل انگور فرنگی سیاه، زغال اخته، مرکبات، فلفل قرمز، جعفری، توت‌فرنگی و کلم بروکلی است.

 

آووکادو

آووکادو منبع خوبی از ویتامین‌های ث و ای است که دو مورد از آنتی‌اکسیدان‌هایی‌اند که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کنند. آووکادو همچنین حاوی لوتئین و زآگزانتین است که برخی مطالعات اولیه نشان می‌دهد ممکن است به بهبود رنگ پوست کمک کنند. آووکادو سرشار از چربی تک غیراشباع است که (مانند سایر چربی‌ها و روغن‌ها) به بدن شما کمک می‌کند تا ویتامین‌های خاصی از جمله ای، دی، آ و کا را جذب کند.

 

کلم، کلم‌پیچ، اسفناج

در واقع هر سبزی برگدار و به رنگ سبز تیره یک نیروگاه تغذیه‌ایِ همه‌جانبه است. شما ویتامین‌های مختلفی را از آن‌ها دریافت خواهید کرد، از جمله بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها که دوستدار پوست هستند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند افرادی که دو تا سه وعده در هفته سبزی‌های برگدار تیره می‌خورند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.

 

ماست

ماست نه تنها مملو از پروتئین است که آن را به میان‌وعده‌ای سیرکننده تبدیل می‌کند، بلکه همچنین سرشار از پروبیوتیک است. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده و دوستانه‌ای‌اند که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند، از جمله التهابی که بیماری‌های پوستی مانند آکنه، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس را بدتر می‌کند. پروبیوتیک‌ها می‌توانند به افتادگی پوست و افزایش رطوبت پوست نیز کمک کنند. سایر مواد غذایی حاوی پروبیوتیک شامل کفیر، کامبوجا و کلم‌ترش است.

 

چای سبز

برای داشتن پوستی صاف سعی کنید چای سبز را جایگزین قهوه کنید. چای سبز مملو از پلی‌فنول‌ها است، نوعی آنتی‌اکسیدان که در برگ‌های چای یافت می‌شوند. پلی‌فنول‌ها به کاهش میزان سبوم (چربی) بدن شما کمک می‌کنند و برخی شواهد نشان می‌دهد که چای سبز گزینهٔ خوبی برای درمان آکنه است. چای سبز همچنین حاوی فلاونوئید‌ها است که به ترمیم دی‌اِن‌اِی (DNA) کمک می‌کند و حتی نشان داده شده‌است که به کاهش خطوط ریز بر روی پوست نیز کمک می‌کند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که اگر چای سبز را به مدت طولانی در آب سرد دم کنید بیشترین فلاونوئید‌ها را از چای سبز دریافت خواهید کرد.

 

آب بنوشید

آب راهی آسان برای درخشش پوست است، به‌ویژه اگر مستعد خشکی پوست هستید. ممکن است شنیده باشید که به نوشیدن 8 فنجان آب در روز نیاز دارید. مقداری آب را از خوردن غذا دریافت خواهید کرد. هندوانه، خیار و کرفس همگی آب بالایی دارند.

 

روغن زیتون

مشخص شده‌است روغن زیتون که بخشی از یک رژیم غذایی معمولی است، به مهار التهاب نیز کمک می‌کند. این ممکن است به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون باشد که برخی از آن‌ها برای استفاده در محصولاتی برای مهار اگزما و پسوریازیس مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. از بین بیش از 200 نوع ترکیب شیمیایی‌ای که به‌طور طبیعی در روغن زیتون وجود دارد، انواع اصلی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون فنول نامیده می‌شوند.

 

ماهی روغنی

کوآنزیم Q10 یا CoQ10 ماده‌ای ویتامین مانند است که به‌طور طبیعی در بدن یافت می‌شود. این کوآنزیم به رشد سلول‌ها کمک کرده و با رادیکال‌های آزاد که به پوست آسیب می‌رسانند مبارزه می‌کند. مطالعه‌ای کوچک نشان داده‌است که مکمل‌های CoQ10 افزون‌بر صاف کردن بافت کلیِ پوست، به کاهش خطوط ریز و چین‌وچروک نیز کمک می‌کنند. اما از اواسط دههٔ 30 زندگی سطح CoQ10 شروع به کاهش می‌کند. رژیم غذایی نامناسب و استرس نیز می‌تواند سطح CoQ10 را کاهش دهد. شما می‌توانید مقدار زیادی CoQ10 را در ماهی‌های آب سرد مانند شاه‌ماهی، سالمون و تن بیابید.

 

هویج

هویج به‌عنوان میان‌وعده‌ای خوب، سرشار از بتاکاروتن است که از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند. بتاکاروتن آن چیزی است که به گیاهان رنگِ نارنجی می‌دهد و در میوه‌ها و سبزیجات دیگر مانند زردآلو، طالبی، انبه، پاپایا، کدو تنبل و سیب‌زمینی شیرین نیز یافت می‌شود. هویج همچنین منبع خوبی از منیزیم است که اعصاب و عضلات را آرام می‌کند. دریافت نکردن منیزیم کافی می‌تواند منجر به خواب ضعیف شود و خواب کافی چیزی است که همیشه برای پوست شما مفید است.

 

مغزیجات

غذاهای سرشار از ویتامین ای مانند بادام، بادام‌زمینی و فندق، برای مقابله با برخی از مواردِ پیریِ پوست مفید هستند. ویتامین ای این کار را با کمک به جلوگیری از تخریب کلاژن که برای حمایت از پوست مورد نیاز است انجام می‌دهد. ویتامین ای همچنین آنتی‌اکسیدانی قوی است که با آسیب سلولیِ ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

 

نکاتی بیشتر برای داشتن پوستی بهتر

تغذیهٔ خوب به مراقبت از بدن از درون کمک می‌کند. اما برای داشتن پوستی عالی باید به چیزهایی جز تغذیهٔ خوب نیز توجه کنید. مطمئن شوید که خواب کامل شبانه دارید، از ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر استفاده می‌کنید، از نظر بدنی فعال هستید، استرس را مدیریت کرده و سیگار نمی‌کشید. این عادات سبک زندگی سالم باعث درخشندگی پوست شما می‌شوند. همچنین اگر مشکل پوستی یا نگرانی خاصی دارید به متخصص پوست مراجعه کنید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟