زمان مطالعه: 4 دقیقه

 در هنگام بحران سلامت روان در کودکان و نوجوانان ، والدین چگونه می‌توانند کمک کنند

ما در بحبوحهٔ یک بحران سلامت روان در کودکان و نوجوانان هستیم و والدین باید برای کمک اقدام کنند.

طی چند سال گذشته، همه‌گیری کووید-۱۹ نه تنها صدها هزار نفر را کشته‌است، همچنین از طرفی ما را در داخل محیطی بسته قرار داده، ارتباطات اجتماعی را قطع کرده و والدین را از کار و کودکان را از مدرسه خارج کرده است. عواقب آن فوق‌العاده وخیم و بسیار بوده‌است. و یکی از این پیامدها این است که ما شاهد میزان نگران‌کننده‌ای از اضطراب و افسردگی در کودکان و نوجوانان خود هستیم.

 

وضعیت اضطراری در میان کودکان و نوجوانان

در پاییز 2021، آکادمی اطفال آمریکا به همراه آکادمی روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا و انجمن بیمارستان کودکان، وضعیت اضطراری ملی را در سلامت روان کودکان و نوجوانان اعلام کرد. این تشکل خواستار افزایش بودجه برای منابع سلامت روان، و همچنین اقدامات دیگر، از جمله ادغام بیشتر مراقبت‌های بهداشت روان در مدارس و مراقبت‌های اولیه، سیستم‌های جامعه‌محورِ بیشتر برای اتصال مردم به برنامه‌های بهداشت روان، استراتژی‌هایی برای افزایش تعداد مراکز بهداشت روان و ارائه‌دهندگان این خدمات، و اطمینان از وجود پوشش بیمه‌ای در مراقبت‌های بهداشت روان شدند.

تمامی این موارد ضروری‌اند و تلاش‌ها برای اطمینان از تحقق این موارد ادامه دارد. اما در حالی که ما برای ایجاد سیستم‌های مراقبت از سلامت روان کار می‌کنیم، کار‌هایی وجود دارد که والدین می‌توانند جهت کمک به فرزندان خود برای عبور از این بحران انجام دهند.

 

 

سلامت روان به اندازهٔ سلامت جسمانی مهم است

اول از همه، ما باید این موضوع را درک کنیم. اگر کودک تب یا سرفهٔ مداوم داشته باشد، والدین واکنش نشان می‌دهند، به این صورت که توجه می‌کنند و برای درمان و رفع آن کمک می‌گیرند. اما اگر کودکی غمگین یا تحریک‌پذیر به‌نظر برسد، یا علاقه‌اش به فعالیت‌هایی که پیش‌تر از آن‌ها لذت می‌برده‌است کمتر شده باشد، تمایل دارند آن را به‌عنوان یک مرحله، یا اضطراب نوجوانی یا چیز دیگری که می‌توان نادیده گرفت، درنظر بگیرند. سلامت روان فرزندان ما بسیار مهم است. نه تنها سلامت روان بر سلامت جسمانی تأثیر می‌گذارد، بلکه مشکلات سلامت روان درمان‌نشده با یادگیری، اجتماعی شدن، عزت نفس و سایر جنبه‌های مهم رشد کودک که می‌تواند پیامدهای مادام‌العمر داشته باشد، تداخل دارد. و برای برخی از کودکان، مشکلات روانی درمان‌نشده منجر به خودکشی می‎‌شود.

پس به حالات روحی کودک و نوجوان خود توجه داشته باشید و آنچه را که می‌بینید، جدی بگیرید. اگر کودک شما علائم اضطراب یا افسردگی را نشان می‌دهد، با پزشک خود تماس بگیرید. آن را به تعویق نیندازید. اگر فرزند شما در مورد آسیب رساندن به خود یا دیگران صحبت می‌کند، از طریق مراجعه به اورژانس محلی و یا اورژانس اجتماعی فوراً کمک بگیرید. در این شرایط، واکنش بیش‌ازحد نشان دادن، بهتر از کم واکنش نشان دادن است.

 

برنامه‌ها و مراسم ارتباطی و فضاهای امن برای گفت‌وگو ایجاد کنید

از دست دادن ارتباط با فرزندانمان، به‌ویژه نوجوانانمان، آسان است. چه شام خانوادگی باشد، چه بازیِ شب‌هنگامِ خانوادگی، صحبت کردن هنگام رفتن به مدرسه، یا صحبت پیش از خواب، داشتن زمان‌های منظم برای پرسیدن سؤالات باز و گوش دادن به صحبت‌های فرزندانتان مهم است.

 

اطمینان حاصل کنید که کودک شما زمان استراحت کافی دارد

همهٔ ما به زمان استراحت کافی نیاز داریم و کودکان به‌طور ویژه و خاصی به آن نیاز دارند. مطمئن شوید که وقت کودک و نوجوان شما بیش‌ازحد برنامه‌ریزی نشده باشد. مطمئن شوید که زمانی برای انجام کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برند وجود دارد.

 

عادات سالم رسانه‌ای را تشویق کنید

یکی از مواردی که کودکان این روز‌ها از آن لذت می‌برند، سپری کردن زمان با موبایل و شبکه‌های اجتماعی است که سرگرم‌کننده‌اند و آن‌ها را به دوستان خود متصل می‌کنند، اما همچنین ممکن است منجر به مشکلات سلامت روان شوند. با فرزندتان در مورد نحوهٔ استفاده از این نوع رسانه‌ها صحبت کنید.

 

مطمئن شوید که کودک شما به‌اندازهٔ کافی می‌خوابد و کمی ورزش می‌کند

خواب و ورزش، هر دو برای سلامت روان و همچنین سلامت جسمی بسیار مهم‌اند. در اینجا نکاتی وجود دارد که به کودک شما کمک می‌کند میزان خواب مورد نیاز خود را داشته باشد. حتی انجام تمرین‌های کوتاه‌مدت ورزشی نیز اضطراب را کاهش می‌دهد.

 

با معلمان، مربیان و سایر بزرگسالان زندگی فرزندتان در تماس باشید

آن‌ها نه تنها ممکن است اطلاعاتی در مورد فرزند شما داشته باشند که شما نیاز دارید، بلکه می‌توانند نقش حمایتی مهمی نیز ایفا کنند. خطوط باز ارتباط با آن‌ها می‌تواند تفاوت ایجاد کند و به ایجاد گروه اجتماعی کمک می‌کند، که همهٔ ما، به‌ویژه اکنون به آن نیاز داریم.

 

سعی کنید خانهٔ خود را به پناهگاهی امن و بدون قضاوت تبدیل کنید

این بدان معنا نیست که نمی‌توانید و نباید انتظاراتی در مورد رفتار یا نمرات فرزند خود داشته باشید. اما می‌توانید بدون قضاوت انتظاراتی داشته باشید. شما می‌توانید و باید به فرزندتان بفهمانید که بدون توجه به هر چیزی او را دوست دارید، می‌تواند آنچه را احساس می‌کند بیان کند و شما همیشه به او کمک خواهید کرد. تمام تلاش خود را بکنید تا بیشتر از صحبت کردن، گوش کنید. همدل و بخشنده باشید. برای اینکه در مورد آن صادق باشید، باید نسبت به همه، از جمله خودتان، همدل و بخشنده باشید.

 

به سلامت روان خود توجه کنید

کودکان به کار‌هایی که والدین انجام می‌دهند، بیشتر از آنچه که می‌گویند، توجه دارند. اگر به وضوح با اضطراب یا افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، و کاری برای درمان و یا کاهش آن انجام نمی‌دهید، پیام اشتباهی به فرزندانتان می‌فرستید. همچنین این مورد پدر و مادر خوب بودن را سخت می‌کند.

اگر مراقب همدیگر و خودمان باشیم، می‌توانیم از این طوفان عبور کنیم.

 


منبع:

بحران سلامت روان در کودکان و نوجوانان / بحران سلامت روان در کودکان و نوجوانان / بحران سلامت روان در کودکان و نوجوانان

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟