زمان مطالعه: 3 دقیقه

ملاتونین و درمان مشکلات خواب

اگر این‌طور به‌نظر می‌رسد که مکمل‌های ملاتونین فضای بیشتری را در قفسهٔ داروها اشغال کرده‌اند، یا تبلیغات بیشتری در تلویزیون برای محصولات حاوی ملاتونین مشاهده می‌کنید که خوابی عالی را در شب نوید می‌دهند، احتمالاً درست فکر کرده‌اید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تخمین می‌زند که 70 میلیون آمریکایی از مشکلات مزمن خواب رنج می‌برند. در برخی از این افرادِ کم‌خواب، باور بر این است که ملاتونین یک گزینهٔ درمانی بی‌خطر برای اختلالات خواب است، چرا که هورمونی است که به‌طور طبیعی توسط بدن ما تولید می‌شود.

 

آیا ملاتونین بی‌خطر است؟

برای استفادهٔ کوتاه‌مدت، مصرف ملاتونین برای بزرگسالان نسبتاً بی‌خطر درنظر گرفته می‌شود. احتمال عوارض جانبی خفیفی مانند سرگیجه، خواب‌آلودگی یا سردرد وجود دارد. همچنین ممکن است مکمل‌های ملاتونین با دیگر داروها، از جمله داروهای تجویزشده برای کنترل بارداری و دیابت، تداخل داشته باشند. توجه به این نکته مهم است که مطالعات مربوط به ملاتونین معمولاً در محیط‌های تحقیقاتی رسمی انجام می‌شود، جایی که خلوص و دوز مکمل کنترل و تأیید می‌شود.

برای مصرف‌کنندگانی که ملاتونین را بدون نسخه و تجویز پزشک تهیه و خریداری می‌کنند، مواردی برای احتیاط در مصرف وجود دارد. ملاتونین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا نه یک داروی تجویزی، بلکه یک مکمل غذایی درنظر گرفته می‌شود، که این مورد در کشورهایی مانند بریتانیا که ملاتونین را پزشک تجویز می‌کند، متفاوت است. در ایالات متحده، تولید محصولات دارویی که به تجویز پزشک نیاز دارند توسط سازمان غذا و دارو با استانداردهای واضح برای ثبات و تضمین کیفیت تنظیم می‌شود. در حالی که انتظار می‌رود تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان ملاتونین استانداردهای سازمان غذا و دارو (FDA) را رعایت کنند، فرایند سیستماتیکی وجود ندارد که اطمینان حاصل شود ملاتونینی که خریداری می‌کنید، دقیقاً همان چیزی است که ادعا می‌شود.

در سال 2017، محققان دانشگاه گولف به‌طور سیستماتیک 31 مکمل ملاتونین را که از فروشگاه‌های محلی خریداری شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. چیزی که آن‌ها کشف کردند ناراحت‌کننده بود: در مقایسه با برچسب روی بطری، محتوای ملاتونین از 83 درصد کمتر از آنچه نوشته شده بود، تا 478 درصد بیشتر از آنچه که برچسب زده شده بود، متفاوت بود. محققان توضیح دادند که پیش‌بینی می‌کردند برخی از نمونه‌ها ممکن است محتوای ملاتونین را به دلیل مشکلات شناخته‌شدهٔ تخریب و پایداری کاهش دهند، اما برای توضیح اینکه چرا بسیاری از نمونه‌ها ملاتونین بیشتری دارند، به مشکل برخوردند.

 

 

چرا متخصصان اطفال گاهی ملاتونین را برای کودکان توصیه و تجویز می‌کنند؟

ملاتونین گاهی اوقات به عنوان گزینه‌ای جذاب برای خانواده‌هایی با کودکان زیر 18 سال درنظر گرفته می‌شود، چرا که هیچ داروی مورد تأیید FDA برای بی‌خوابیِ کودکان وجود ندارد. در واقع، در یک نظرسنجی ملی در سال 2012، این دومین مکمل غذایی غیر ویتامینی/غیر معدنی پرمصرف در بین افراد 4 تا 17 ساله در ایالات متحده بود. مطالعات نشان داده‌است که برخی از گروه‌های کودکان از جمله کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم ممکن است از ملاتونین مکمل بهره‌مند شوند. هرچند اشاره شده‌است که اطلاعات کافی در مورد ایمنیِ مصرفِ طولانی‌مدتِ ملاتونین در کودکان وجود ندارد.

 

چه زمانی بزرگسالان باید از ملاتونین استفاده کنند؟

آکادمی پزشکی خواب آمریکا (AASM) توصیه کرده‌است که ملاتونین با زمان‌بندی استراتژیک در درمان موارد ذیل مورد استفاده قرار گیرد:

  • اختلال تأخیر در فاز خواب/بیداری در کودکان و بزرگسالان (بدون وجود بیماری‌های جسمی یا روانی و روحی)
  • بزرگسالان نابینا بدون اختلال خواب/بیداری 24 ساعته
  • اختلالات خواب/بیداری نامنظم در میان کودکان مبتلا به اختلالات عصبی

مهم است که بدانید این سازمان توصیه کرده‌است که ملاتونین را برای بی‌خوابی (insomnia) بزرگسالان استفاده نکنید. آن‌ها دریافتند که کیفیت مطالعاتی که کارایی ملاتونین را ارزیابی می‌کردند پایین بود و داده‌های ثابتی وجود نداشت که نشان دهد ملاتونین در بهبود خواب بسیار مؤثر است.

 

پیام این مقاله و مطالعه چیست؟

در زمینهٔ خواب، استفاده از مکمل‌های ملاتونین به‌عنوان یک کرونوبیوتیک (دارویی که ریتم‌های بیولوژیکی را تغییر می‌دهد) نقش مهم‌تری را نسبت به یک عامل خواب‌آور، دارویی که برای القای خواب طراحی شده‌است، مانند زولپیدم (Ambien) ایفا می‌کند. شیوع استفاده از ملاتونین بسیار فراتر از داده‌هایی است که نشان می‌دهد این مکمل برای اختلال بی‌خوابی (insomnia)، که مردم اغلب از آن استفاده می‌کنند، مؤثر است. مهم است افرادی که با خواب خود مشکل دارند، ابتدا با پزشک مشورت کنند و پیش از تصمیم‌گیری در مورد داروهای خواب یا مکمل‌های بدون نسخه مانند ملاتونین، به یک متخصص خواب مراجعه کنند.

 


منبع:

آیا ملاتونین برای خواب مفید است؟ / آیا ملاتونین برای خواب مفید است؟ / آیا ملاتونین برای خواب مفید است؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟