زمان مطالعه: 5 دقیقه

اهدای جنین مسیری ممکن بعد از IVF

برای چندین دهه، لقاح آزمایشگاهی (IVF) به افراد بی‌شماری کمک کرده‌است تا پس از سال‌ها ناامیدی بچه‌دار شوند. لقاح آزمایشگاهی فرایند پیچیدهٔ پزشکی و احساسی است. افرادی که چرخهٔ IVF را آغاز می‌کنند، اغلب بر روی نوزادانی که آرزویش را دارند، بسیار متمرکز می‌شوند. بیشتر افراد امیدوار هستند که یک سیکل شامل چندین جنین را تولید کنند، چراکه اغلب برای رسیدن به یک حاملگیِ کاملاً موفق، بیش از یک جنین لازم است.

هر جنینِ باقی‌مانده ممکن است امید حاملگی‌های آینده و فرزندان دیگر را ایجاد کند. با این حال جنین‌های باقی‌مانده تصمیمات دشواری را نه بلافاصله، اما در سال‌های بعد در پی دارند. تصمیماتی را که یک فرد و یا یک زوج در این زمینه می‌گیرد می‌توان به پنج مسیر تقسیم کرد. یک مسیر، اهدای جنین به فرد و یا زوج دیگری که امید به داشتن فرزند دارند، است، که سؤالات زیادی را به همراه دارد. این مسیر و آن سؤالات موضوع این مقاله است.

 

یک مسیر تصمیم‌گیری برای افرادی که از طریق IVF پدر و مادر شده‌اند

اگر از طریق IVF پدر و مادر شده‌اید و جنین باقی‌مانده دارید، تنها نیستید. تخمین‌ها در مورد تعداد جنین‌های منجمدشده در ایالات متحده متفاوت است، اما احتمالاً صدها هزار جنین است.

شما ممکن است در میان بسیاری از افراد یا زوج‌هایی باشید که قصد دارند از جنین خود استفاده کنند، یا در میان کسانی باشید که احساس کامل بودن خانواده را دارند. ممکن است در مورد اینکه می‌خواهید با جنین‌های خود چه کاری انجام دهید، تصمیم گرفته باشید و یا اینکه تصمیم خود را به تعویق انداخته باشید، هزینهٔ سالانهٔ نگهداری جنین را پرداخت کرده و هیچ اضطراری برای تصمیم‌گیری احساس نکنید، چراکه جنین‌ها می‌توانند سال‌ها به‌طور ایمن منجمد بمانند. داشتن جنین اضافی به حالت انجماد ممکن است باعث آرامش شود، چراکه نوعی بیمه‌نامهٔ روانی پس از سال‌ها ناامیدی و ضرر محسوب می‌شود.

 

 

با این حال دیر یا زود، بیشتر مردم با درنظر گرفتن این گزینه‌ها خود را در نقطهٔ تصمیم‌گیری می‌یابند:

  • شما می‌توانید جنین‌های باقی‌ماندهٔ خود را دور بریزید: این ممکن است سخت‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌کردید، به‌نظر برسد. اما کاملاً قابل‌انجام است. شما این جنین‌ها را بخشی از فرایند IVF می‌بینید که به شما این امکان را می‌دهد فرزند و یا فرزندان خود را داشته باشید. کلمهٔ «دور انداختن» خشن به‌نظر می‌رسد، اما علت شما از این تصمیم این است که آمادگی تربیت فرزند دیگری را ندارید و اهدای آن را به دیگران گزینهٔ مناسبی نمی‌بینید.
  • می‌توانید تصمیم بگیرید که فرزند دیگری داشته باشید: فرزند بیشتر و خانوادهٔ بزرگ‌تر آن چیزی نبوده که انتظارش را داشتید، اما جنین‌های اضافی به‌عنوان بخشی از IVF، می‌تواند فرزند جدیدی را برای شما به همراه داشته باشد. شما به خانواده‌ای که دارید نگاه می‌کنید و می‌بینید که ارزش دارد پیش از اتخاذ تصمیم نهایی برای دور انداختن جنین‌ها، حداقل یک بار دیگر انتقال جنین را انجام دهید.
  • ممکن است تصمیم بگیرید که جنین خود را برای انجام کارهای علمی، اهدا کنید: متأسفانه، اگر شروع به کاوش در این مورد کنید، متوجه خواهید شد که هیچ مسیر آسانی برای آن وجود ندارد. شاید انتخاب شما این باشد که مسیر‌های دیگر را کشف کنید و یا تصمیم بگیرید روی یکی از گزینه‌های دیگر تمرکز کنید.
  • شما می‌توانید جنین خود را به شخص و یا زوج دیگری اهدا کنید: برای برخی افراد، این امر طبیعی به‌نظر می‌رسد: فرزند به شما هدیه شده‌است و شما می‌خواهید آن را به دیگرانی که آرزوی بارداری و والدین شدن دارند نیز بدهید. با این حال برای بسیاری، تصمیم به اهدا آسان یا طبیعی نیست. در عوض، در دوراهی بزرگی قرار می‌گیرید: می‌خواهید به جنین‌ها احترام بگذارید و به آن‌ها فرصت زندگی بدهید؛ اما زمانی که فکر می‌کنید فرزند ژنتیکی شما توسط خانوادهٔ دیگری بزرگ می‌شود، احساس آشوب و ناآرامی می‌کنید.
  • تصمیم نگرفتن، خود نوعی تصمیم‌گیری است: در فهرست گزینه‌ها، مهم است که بدانید برخی از والدین IVFای تصمیم می‌گیرند که تصمیمی در این مورد نگیرند. آن‌ها از جمله افرادی‌اند که جنین خود را رها کرده‌اند و حتی هزینه‌های نگهداری و ذخیره‌سازی را نیز پرداخت نمی‌کنند.

 

اگر بخواهید جنین را به خانوادهٔ دیگری اهدا کنید، چه سؤالاتی پیش می‌آید؟

آنا هکر، نویسنده در روزنامهٔ نیویورک تایمز دربارهٔ رویارویی با تصمیم خود در مورد جنین‌های استفاده‌نشده، می‌نویسد: «تصمیم‌گیری برای من چیزی بیشتر از آشوب و ناراحتی است. من آن را تصمیمی برای مرگ و یا زندگی می‌بینم که تقریباً انجام آن را غیرممکن می‌کند.» با همکاری با زوج‌ها برای اتخاذ این تصمیم، می‌توانم تأیید کنم که این حسِ «تقریباً غیرممکن» با گذشت زمان از بین می‌رود، چراکه افراد با انتخاب خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند تا به پاسخ شفاف و آرامش برسند.»

 

در پایین برخی از سؤالاتی که احتمالاً هنگام فکر کردن در مورد اهدای جنین با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد، مطرح شده‌است. اگر مجرد هستید، تصمیم با شما است. اما اگر متأهل هستید، این سؤالات را با شریک زندگی خود مطرح کرده، در مورد آن‌ها با هم به توافق برسید و تصمیم‌گیری کنید.

  • چه احساسی نسبت به خانوادهٔ دیگری داریم که قرار است فرزندی را که با ژن‌های ما ایجاد شده‌است، تربیت کند؟
  • آیا آشنایی با خانواده‌ای که قصد کمک به آن‌ها را داریم خوب است، یا با دیدن اینکه فرزندمان در کنار دیگران رشد می‌کند، احساس خوبی نداریم و این کار را سخت‌تر می‌کند؟
  • آیا این مورد برای کودکان عادلانه است؟ فرزندان ما با دانستن اینکه خواهر و برادر‌های ژنتیکیِ کامل در خانوادهٔ دیگری دارند، چه احساسی خواهند داشت؟ نظر آن‌ها نسبت به این واقعیت که انتخابِ تصادفیِ یک جنین‌شناس بود که تعیین کرد کدام جنین در خانوادهٔ ما و کدام جنین در خانوادهٔ دیگری قرار گیرد، چه خواهد بود؟
  • کودکانی که از کمکِ اهدایی ما به دنبا می‌آیند، چه احساسی خواهند داشت؟ آیا آن‌ها احساس خواهند کرد که آواره شده‌اند، مثل این مورد که در خانوادهٔ اشتباهی قرار گرفته‌اند؟ آیا آن‌ها کمی خود را شبیه به پروژه‌های علمی تخیلی می‌بینند؟
  • در مورد چالش‌های احتمالی آینده چه احساسی خواهیم داشت: فرزندمان بیمار می‌شود، خانواده‌ای که به آن جنین اهدا کرده‌ایم، طلاق می‌گیرد و یا اینکه ما کاملاً با سبک زندگی و ارزش‌های خانواده‌ای که به آن جنین اهدا شده‌است، مخالف هستیم؟
  • اگر تصمیم به اهدا داریم، چگونه باید برای یافتن خانواده اقدام کنید؟ آیا جغرافیا یا جمعیت‌شناسی مهم است، برای نمونه، آیا داشتن این خانواده در نزدیکی شما احساس خوبی ایجاد می‌کند و یا موضوع را پیچیده‌تر می‌کند؟
  • آیا می‌خواهید به اعضای خانواده و دوستان از تصمیم خود برای اهدای جنین چیزی بگویید؟ اگر چنین است، چه میزان از اطلاعات را به اشتراک می‌گذارید؟
  • اگر چندین جنین وجود داشته باشد، همه را به یک خانواده اهدا می‌کنید و یا اینکه آن‌ها را تقسیم خواهید کرد؟ برای افرادی که به‌شدت احساس می‌کنند که نمی‌خواهند جنین را دور بریزند، ممکن است برایشان مهم باشد تا اطمینان حاصل کنند که زمانی که خانوادهٔ دریافت‌کننده احساس کامل بودن می‌کند، هیچ یک از آن جنین‌ها دور ریخته نمی‌شوند.
  • اگر جنین‌ها با کمک تخمک‌های اهداکننده و یا اسپرم ایجاد شده‌اند، آیا باید از اهداکننده اجازه و یا تأییدیه بگیریم؟ اگر به اهداکننده دسترسی نداشته باشیم، چگونه این کار را انجام دهیم؟

این سؤالات پیچیده‌اند، بهتر است در طول زمان و بادقت به آن‌ها پاسخ داده شود.

 


منبع:

اهدای جنین انجام دهیم یا خیر؟ / اهدای جنین انجام دهیم یا خیر؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟