زمان مطالعه: 3 دقیقه

بارداری از جهات مختلف دورانی جادویی است، اما برنامهٔ خواب شما در این نه ماه ممکن است رویایی نباشد و مشکلاتی را ایجاد کند. مواردی از قبیل شکمِ در حال رشد، درد، سوزش سردل باعث می‌شود بسیاری از زنان مدت‌ها قبل از اینکه نوزاد گرسنه و گریان خواب شب آن‌ها را بر هم بزند، شب‌های بی‌خوابی را تجربه کنند.

دکتر گریس پین، استادیار پزشکی در مرکز اختلالات خواب بیمارستان جانز هاپکینز، می‌گوید مشکل در خواب در دوران بارداری شایع است. بزرگ شدن شکم، فشار بر دیافراگم، افزایش تعداد دفعات ادرار، بیماری رفلاکس معده (GERD) و سندرم پای بی‌قرار (RLS) تنها تعدادی از موانع برای داشتن خوابی آرام و راحت در این دوران است.

تغییرات ممکن است از سه ماههٔ اول شروع شود، زمانی که زنان به دلیل افزایش پروژسترون، هورمونی که توسط تخمدان‌ها و جفت در دوران بارداری تولید می‌شود، بیش‌از حد معمول احساس خواب‌آلودگی می‌کنند. به گفتهٔ دکتر پین، سه ماههٔ دوم اغلب آرامش را به همراه دارد. اما در سه ماههٔ سوم، پیدا کردن موقعیتی راحت برای خواب دشوار می‌شود. در این مرحله، سطوح بالای استروژن باعث رینیت (تورم بافت بینی) در برخی زنان می‌شود که ممکن است با خروپف و آپنهٔ انسدادی خواب ارتباط داشته باشد.

 

کم‌خوابی چگونه بر بارداری تأثیر می‌گذارد

کمبود خواب فقط ناراحتی ساده ایجاد نمی‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که زنانی که در دوران بارداری به‌اندازهٔ کافی نمی‌خوابند، ممکن است در معرض خطر بالاتری از عوارض بارداری باشند. از جمله این خطرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پره‌اکلامپسی یا فشارخون بالا
  • دیابت بارداری
  • زایمان طولانی‌تر و احتمال بیشتر سزارین، به‌ویژه در زنانی که کمتر از شش ساعت در طول 24 ساعت می‌خوابند

 

 

سندرم پای بی‌قرار و بارداری

سندرم پای بی‌قرار (RLS) تمایل غیرقابل کنترل برای حرکت دادن پاها در حالت استراحت است، که معمولاً در افراد مسن شایع است.

سندرم پای بی‌قرار معمولاً عصرها و اغلب هنگام خوابیدن رخ می‌دهد. اگرچه ناراحت‌کننده است، اما همیشگی نیست. دکتر پین می‌گوید: «بعد از زایمان و در واقع خیلی زود، در هفتهٔ اول و یا بیشتر، این حالت بهتر می‌شود.»

سندرم پای بی‌قرار اغلب با کم‌خونی مرتبط است و کم‌خونی در زنان باردار شایع است. با پزشک خود در مورد مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های دوران بارداری، مانند اسیدفولیک و آهن برای کنترل کم‌خونی مشورت کنید.

 

چگونه در دوران بارداری استراحت کافی داشته باشیم

به محض به دنیا آمدن نوزاد، احتمالاً شب‌های بی‌خوابی زیادی را باید تحمل کنید، بنابراین مهم است تا زمانی که می‌توانید بخوابید. به گفتهٔ دکتر پین، برای رفع این مورد، استفادهٔ گه‌گاه از داروهای بدون نسخهٔ حاوی دیفن هیدرامین نسبتاً بی‌خطر است.

برای رفع مشکلات مزمن خواب، تغییر شیوهٔ زندگی مانند تماشا نکردن تلویزیون و استفاده نکردن از وسایل الکترونیکی پیش از خواب، مفید است. زنان باردار نباید تأثیر استرس بر خواب خود را دست کم بگیرند. فراگیری روش‌های کاهش استرس نیز ضروری و مؤثر است.

دکتر پین می‌گوید: «این دوران به یقین زمانی است ک تغییرات بیولوژیکی زیادی در جریان است، اما افزون‌بر این، والدین آینده ممکن است خانهٔ خود را تغییر دهند یا به این فکر کنند که بعد از تولد نوزاد، چه کار خواهند کرد. عوامل استرس‌زای دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند و گاهی اوقات اولین فرصتی که افراد می‌توانند در مورد این عوامل فکر کنند هنگام خواب و خاموش بودن چراغ‌ها است.»

او پیشنهاد می‌کند که پیش از به رختخواب رفتن، فهرستی از کار‌هایی که باید روز بعد انجام شود، تهیه کنید تا از استرس و درگیری ذهنی در رختخواب جلوگیری شود.

هنگامی که نوزاد به دنیا آمد، مطمئن شوید که خواب را در اولویت قرار می‌دهید، حتی اگر شیوهٔ زندگی شما تغییر یابد.

دکتر پین می‌گوید: «زمانی‌که قرار است مهمان بیاید، خیلی نگران این مورد نباشید که خانهٔ شما تمیز و مرتب است یا خیر. اولویت‌هایی را برای داشتن خواب کافی و باکیفیت تعیین کنید و بدانید که مشکل خواب برای چند ماه طول خواهد کشید.»

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟