زمان مطالعه: 3 دقیقه

از خود در برابر بیماری لایم محافظت کنید

گرم شدن دمای هوا به دلیل تغییرات آب‌وهوایی ممکن است منجر به افزایش بیماری‌های منتقله از طریق کنه شود. کنه‌ها اکنون در محدودهٔ جغرافیایی وسیع‌تری رشد می‌کنند و در فصول بهار و پاییز زودتر ظاهر می‌شوند و دیرتر ناپدید می‌شوند. این بدان معنا است که ما حتی در ماه‌های زمستان در بسیاری از استان‌های گرم‌تر باید مراقب محافظت از خود در برابر کنه‌هایی باشیم که باعث بیماری لایم و سایر بیماری‌ها می‌شوند.

در اینجا به این موارد اشاره می‌کنیم که چرا پیشگیری از بیماری لایم مهم است و اقداماتی را که می‌توانید برای جلوگیری از گزش کنه انجام دهید یادآور می‌شویم.

 

 

علائم بیماری لایم چیست؟

بیماری لایم بیشتر به دلیل علائم کلاسیک آن، بثورات قرمز رنگ که پس از گزش کنهٔ آلوده ظاهر می‌شود، شناخته شده‌است. با این حال، 20٪ تا 30٪ از افراد دچار بثورات نمی‌شوند. بثورات پوستی را می‌توان به راحتی درمان کرد چرا که کنه‌ها تمایل دارند چین‌های تیرهٔ بدن مانند کشالهٔ ران، زیر بغل، پشت گوش‌ها یا روی پوست سر را گاز بگیرند. برخی افراد علائم آنفولانزا مانند سردرد، تب، لرز، خستگی و درد مفاصل را نیز تجربه می‌کنند. بنابراین اگر متوجه بثورات پوستی شدید یا علائمی شبیه به آنفلوآنزا را داشتید، برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید. در این مرحله درمان سریع آنتی‌بیوتیکی می‌تواند عفونت باکتریایی را از بین ببرد.

زمانی که افراد به دلیل اینکه بثورات را ندیده‌اند یا علائم اولیهٔ دیگری نداشته‌اند، درمان نشوند، در این حالت باکتری می‌تواند به قسمت‌های مختلف بدن گسترش یابد. نه تنها خود باکتری ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، بلکه سیستم ایمنی بدن نیز احتمال دارد بیش‌ازحد به عفونت پاسخ دهد. هر یک از این فرایندها، یا گاهی اوقات هر دوی این موارد، ممکن است به مفاصل، قلب و یا سیستم عصبی آسیب برساند. برخی از افرادی که برای هر مرحله از بیماری لایم تحت درمان قرار می‌گیرند، دچار سندرم پس از بیماری لایم می‌شوند که ممکن است باعث ایجاد طیفی از علائم ناتوان‌کننده از جمله خستگی، مه مغزی و افسردگی شود.

 

چگونه از ابتلا به بیماری لایم جلوگیری کنیم

پیشگیری از گزش کنه بهترین راه برای جلوگیری از بیماری لایم و سایر بیماری‌های منتقله از طریق کنه است. کنه‌های پاسیاه (که به آن کنهٔ گوزن نیز گفته می‌شود) ممکن است به باکتری‌هایی که باعث بیماری لایم می‌شوند، آلوده شوند. اگر در یکی از مناطقی زندگی می‌کنید که شیوع بیماری لایم در آن زیاد است، این موارد ممکن است کمک‌کننده باشد:

  • از مکان احتمالی کمین کنه‌ها آگاه باشید. کنه‌ها معمولاً از برگ‌ها یا تیغه‌های علف روی زمین به سمت پاها می‌خزند. بنابراین هنگام قدم زدن در میان مزارع یا علفزارها و پیاده‌روهایی که ممکن است با بوته‌ها، برگ‌ها یا درختان برخورد کنید، بسیار مراقب باشید. سعی کنید در مسیرهای پاک‌شده قدم بزنید.
  • لباس محافظ بپوشید. شلوار بلندی که داخل جوراب قرار می‌گیرد بهترین راه برای جلوگیری از خزیدن کنه‌ها در زیر ساق شلوار است. در لباس‌هایی با رنگ روشن‌تر، کنه‌ها راحت‌تر دیده می‌شوند.
  • از مواد و اسپری‌های دافع استفاده کنید. می‌توانید به لباس‌ها و کفش‌های خود اسپری کنید. فقط مطمئن شوید که دستورالعمل‌ها را به‌دقت دنبال می‌کنید. در تمام پوست‌های در معرض گزش کنه، از محصولی استفاده کنید که حاوی DEET، پیکاریدین، روغن اکالیپتوس لیمو (OLE)، IR3535، پارا منتان-دیول (PMD) یا 2-اندکانون باشد. به غلظت مواد فعال توجه کنید: برای نمونه حداقل 20٪ و حداکثر 50٪ از میزان غلظت DEET مورد تأیید است. بین 5 تا 20 درصد از پیکاریدین و 10 تا 30 درصد روغن اکالیپتوس لیمو مجاز و مناسب است. بسیاری از محصولات در بطری‌های اسپری پمپ یا به صورت عود یا دستمال مرطوب عرضه می‌شوند که ممکن است استفاده از آن‌ها را در مکان‌های مورد نیاز آسان‌تر کند.
  • خود را بررسی کنید. پس از گذراندن زمان در مناطق آلوده به کنه، بدن خود را وارسی کنید و از فردی بخواهید تا آن قسمت از نواحی بدن را که خود شما نمیتوانید ببینید برای وجود کنه بررسی کند. نواحی رایج گزش عبارت‌اند از: پشت زانو، کشالهٔ ران، زیر بازوها، زیر سینه‌ها در زنان، پشت گوش‌ها و پشت گردن. گونهٔ کنه‌ای که بیماری لایم را منتقل می‌کند به اندازهٔ یک دانهٔ کنجد است. توجه داشته باشید که کنه باید به مدت 24 تا 36 ساعت به پوست شما بچسبد تا باکتری‌های کافی را برای ابتلا به بیماری منتقل کند.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟