زمان مطالعه: 4 دقیقه

نکات مفید هنگام بردن والدین سالخورده به مطب را یادمان باشد تا بتوانیم حس بهتری را به پدر و مادر خود منتنقل کنیم. وقتی یک والد سالخورده را به ویزیت پزشکی می‌برید، نقش‌های زیادی را بازی می‌کنید. شما تنها یک عضو نگران خانواده نیستید، بلکه یک مراقب و یک مدافع پزشکی نیز هستید. راهنمایی‌های ما می‌تواند به شما در مسیریابی و کمک به والدین یا اعضای خانواده‌تان در دریافت مراقبت کمک کند.

 

میلیون ها مراقب خانواده نیاز به راهنمایی دارند

درحالی‌که بیشتر ما برای انجام این مشاغل آموزش ندیده‌ایم، اما در یک گروه هستیم: بیش از 40 میلیون نفر در ایالات متحده از اعضای خانواده مراقبت می‌کنند. آن‌ها هم مانند شما در حال یادگیری هستند. و با دلیل موجه می‌دانند که کلید همراهی والدین برای ملاقات با پزشک، آمادگی است. دکتر سوزان سالامون، سرپرست ارشد طب سالمندان در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «زمان ملاقات با پزشک محدود و در حدود 20 یا 30 دقیقه است. شما باید کارآمد و سازماندهی‌شده باشید تا بتوانید تا جایی که ممکن است در ویزیت مؤثر واقع شوید.»

در پایین 10 نکته برای حفظ شما در مسیر، قبل، حین و بعد از قرار ملاقات آورده شده‌است.

 

 

اطلاعاتی برای به اشتراک گذاشتن یا جمع‌آوری پیش از ویزیت پزشکی

1- از پیش تماس بگیرید و بگویید که والدین خود را همراهی خواهید کرد. ببینید که آیا اجازهٔ ورود به اتاق معاینه را خواهید داشت یا خیر، و آیا والدینتان باید فرمی را امضا کنند تا پزشک بتواند با شما صحبت کند. دکتر سالامون می‌گوید: «اگر والدینتان شما را به‌عنوان نمایندهٔ مراقبت‌های بهداشتی تعیین کرده‌اند، به مطب پزشک بگویید تا اگر والدین شما نتوانستند خودشان پاسخگو باشند، به جای والدینتان صحبت کنید». اگر چنین است، آن سند را با پزشک به اشتراک بگذارید.

2- اطلاعات اولیه را از والدین خود دریافت کنید. برای صحبت آگاهانه با پزشک و کارکنان مطب، باید تاریخچهٔ پزشکی والدینتان را بدانید. این شامل شرایط فعلی سلامت، جراحی‌های گذشته، دارو‌ها و مکمل‌های فعلی و هرگونه حساسیت به دارو‌ها می‌شود. اگر والدین شما نمی‌توانند کمک کنند، ببینید آیا یکی دیگر از اعضای خانواده پاسخ و اطلاعاتی دارد یا خیر.

3- مدارک و فرم‌های لازم را از قبل پر کنید. برخی از مطب‌های پزشکی از بیماران جدید و حتی موجود می‌خواهند که مدارک مربوط به تاریخچهٔ پزشکی، بیمه و علائم فعلی بیمار را پر کنند. این برای والدین مسن‌تری که ممکن است دچار سردرگمی یا آرتروز باشند که نوشتن را سخت می‌کند، زمان‌بر و چالش‌برانگیز است. بپرسید که آیا می‌توان مدارک را پست یا دانلود کرد. سپس قبل از وقت ملاقات مدارک را تکمیل کنید.

4- اطلاعاتی جمع‌آوری کنید تا با دکتر در میان بگذارید. «آیا والدین شما دارو‌ها را به‌درستی مصرف می‌کنند؟ آیا متوجه نقص‌های حافظه شده‌اید؟ آیا قبض‌ها پرداخت می‌شود؟ آیا زباله‌ها خارج می‌شوند؟ آیا والدین شما برای راه رفتن از وسایل راه رفتن کمکی استفاده می‌کنند یا به مبلمان تکیه می‌کنند؟ آیا مادر یا پدر شما هر روز غذا می‌خورند، حمام می‌روند یا با مردم صحبت می‌کنند؟» این‌ها مواردی است که دکتر سالامون پیشنهاد می‌دهد.

 

در روز ویزیت پزشکی

5- فهرستی از نگرانی‌های خود تهیه کنید. فهرستی از علائم، سؤالات و سایر نگرانی‌های پزشکی والدین خود ایجاد کنید. همچنین می‌توانید علائمی را که در والدین خود مشاهده کرده‌اید، مانند مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه درنظر بگیرید. فهرست را مختصر و دقیق نگه دارید. دکتر سالامون می‌گوید: «می‌توانید آن را در زمان ملاقات به پزشک بدهید. اگر چند روز قبل آن را بفرستید، حتی مفیدتر است».

6- تمام داروها، ویتامین‌ها و سایر مکمل‌ها را در بسته‌بندی قرار دهید. این‌ها را در قرار ملاقات بیاورید تا پزشک دقیقاً بداند که والدین شما چه دارویی و به چه میزان مصرف می‌کنند. دکتر سالمون می‌گوید: «این همچنین به من کمک می‌کند تا بررسی کنم آیا تعداد زیادی دارو مصرف می‌شود یا خیر. برای نمونه من دو بطری از یک نوع دارو را دیدم، یک نام تجاری و یک ژنریک، و فرد هر دو را مصرف می‌کند و متوجه نمی‌شود.»

7- تصمیم بگیرید که چه کسی صحبت می‌کند. پیش از رفتن به قرار ملاقات، با مادر یا پدر خود در مورد میزان تعاملی که باید با پزشک داشته باشید صحبت کنید. دکتر سالامون می‌گوید: «به این فکر نکنید که تمام صحبت‌ها را انجام می‌دهید، و تمام مدت ساکت نباشید. بپرسید که والدینتان با چه چیزی راحت‌اند. آیا اشکالی ندارد در صورت متفاوت یا غلط بودن اطلاعات نظر خود را بیان کنید؟»

8- به پدر و مادرتان احترام بگذارید. با والدین خود مانند یک کودک رفتار نکنید و از والدین خود به‌خصوص در حضور پزشک انتقاد نکنید. دکتر سالامون توصیه می‌کند: «از کلمات به شیوه‌ای مهربانانه و حمایتی استفاده کنید. اگر یکی از والدین در مورد یک دارو مطمئن نیست، بگویید: “مامان، یادت هست هفت ماه پیش آن دارو را مصرف کردی؟” نگویید: “مامان، باورم نمی‌شود که دارو‌های خودت را نمی‌دانی!” این طرز صحبت تحقیرآمیز است. به والدین خود کمک کنید تا کرامت خود را حفظ کنند.»

9- یادداشت بردارید. مشاهدات، توصیه‌ها و دستورالعمل‌های پزشک را یادداشت کنید. همچنین، پاسخ لیست نگرانی‌ها و سؤالات خود را یادداشت کنید.

 

بعد از ویزیت پزشکی

10- پیگیری کنید. اگر پزشک دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌کند، آن‌ها را در نقطه‌ای قابل‌مشاهده در خانهٔ والدین خود قرار دهید. همچنین یادداشت‌های خود را بنویسید یا چاپ کنید و به والدین خود بدهید. مطمئن شوید که والدین شما دارو‌های تجویزشده را دریافت کرده‌اند و نحوهٔ مصرف آن‌ها را می‌دانند. قرارهای ملاقات یا آزمون‌های آینده را در تقویم والدین خود علامت‌گذاری کنید.

از والدین خود بپرسید که آیا می‌توانید حساب پورتال بیمار آن‌ها را مدیریت کنید تا با پزشک ارتباط برقرار کنید. این ممکن است کارآمدتر از تلاش برای صحبت با تلفن باشد (به یاد داشته باشید که خود را به عنوان یک فرزند بزرگسال معرفی کنید).

دکتر سالامون می‌گوید: «و مطمئن شوید که مادر یا پدرتان مراحل بعدی برنامهٔ درمانی را درک کرده‌اند. شما اکنون در تیم مراقبت هستید. این نقش مهمی است و والدین‌تان روی شما حساب خواهند کرد.»

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟