زمان مطالعه: 4 دقیقه

میگرن یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عصبی است، با این حال بسیاری از افراد مبتلا به میگرن در دریافت مراقبت برای کاهش یا پیشگیری از سردرد مزمن مشکل دارند. تخمین زده شده‌است که در ایالات متحده تنها حدود یک‌چهارم بزرگسالان مبتلا به میگرن اپیزودیک قادر به تشخیص دقیق و درمان مناسب هستند. بخشی از علت این مورد ممکن است نابرابری‌های سیستم مراقبت‌های بهداشتی باشد که به‌عنوان تفاوت‌های نژادی یا قومی تعریف می‌شود که بر کیفیت مراقبت تأثیر می‌گذارد. نابرابری‌ها جدا از مسائل دسترسی یا نیازهای بالینی، ترجیحات و مناسب بودن مراقبت است و به این مسائل مربوط نمی‌شود.

محققان اخیراً مسائلی را که به نابرابری در سیستم مراقبت‌های بهداشتی در درمان سردرد کمک می‌کند، برجسته کرده و راه حل‌های بالقوه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند. محققان، تحقیقات موجود را برای یافتن شواهدی مبنی بر تفاوت در مراقبت از سردرد بررسی کردند و چندین مورد از جمله موارد مربوط به نژاد، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، پوشش بیمه و جغرافیا را یافتند.

 

تعصبات نژادی نقش مهمی در دریافت مراقبت کافی در مورد سردرد دارند

اگرچه فراوانی میگرن در بین گروه‌های نژادی در ایالات متحده تقریباً متعادل است، بیماران آفریقایی آمریکایی و اسپانیایی تبار به ترتیب 25% و 50% کمتر در مقایسه با بیماران سفیدپوست احتمال ابتلا به میگرن را دارند. به‌نظر می‌رسد بیماران آفریقایی آمریکایی که به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند، تقریباً پنج برابر کمتر از بیماران سفیدپوست تصویربرداری تشخیصی را انجام می‌دهند. کودکان سفیدپوست سه برابر بیشتر از کودکان سایر نژاد‌ها تصویربرداری را انجام می‌دهند. آمریکایی‌های آفریقایی تبار کمتر از بیماران سفیدپوست از مراقبت‌های بهداشتی برای میگرن استفاده می‌کنند. همچنین احتمال کمتری دارد که تشخیص سردرد برای آن‌ها داده شده و احتمال کمتری دارد که دارو‌های میگرن برای آن‌ها تجویز شود. شاید بخشی از این وضعیت به دلیل بی‌اعتمادی بیماران به ارائه‌دهندگان و درک منفی از سیستم مراقبت‌های بهداشتی باشد.

طبق تحقیقات جدید، فراگیرترین نابرابری، سوگیری در برابر استفاده از دارو‌های مسکن در جمعیت‌های غیرسفیدپوست بود که منجر به دو موضوع متضاد می‌شود. از یک طرف، کنترلِ کمترمؤثرِ درد در جمعیت‌های غیرسفیدپوست منجر به مراقبت ضعیف‌تر و ناتوانی بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، تجویز بیش‌از حد نسبی دارو‌های ضد‌درد نامناسب در جمعیت سفیدپوست ممکن است آن‌ها را به‌طور غیرضروری در معرض وابستگی و سوء‌استفادهٔ احتمالی قرار دهد. نابرابری در داروی سردرد برای بیماران سرخ‌پوست آمریکایی و بومی آلاسکا نیز وجود دارد و ارائه‌دهندگان داروی سردرد باید از این موضوع آگاه باشند و برای کاهش این تفاوت‌ها برای همه گروه‌های غیرسفیدپوست تلاش کنند.

 

 

شیوع میگرن به شدت با درآمد خانوار مرتبط است

وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین‌تر با نرخ 60 درصد بالاتر میگرن همراه است. این بدان معناست که با اضافه کردن این موضوع به مواردی که پیش‌تر ذکر شد، بیماران رنگین‌پوست با درآمد پایین دو برابر بیشتر در معرض خطر نابرابری سلامت هستند. افزون‌بر این، عدم دسترسی به بیمهٔ درمانی توانایی بیماران مبتلا به سردرد را برای دریافت نوبت، تشخیص دقیق و درمان به‌روز محدود می‌کند.

 

مکان و چینش برنامه‌های آموزشی بر تفاوت در مراقبت از سردرد می‌افزاید

برنامه‌های بورسیهٔ پزشکی سردرد، که متخصصان آیندهٔ سردرد را آموزش می‌دهد، به‌طور نابرابر در سراسر ایالات متحده توزیع می‌شود و عمدتاً در مناطق شهری در مناطق شمال شرقی و میانهٔ آتلانتیک است. افزون‌بر این، این برنامه‌ها قادر به آموزش متخصصان کافی نیستند. مشاهده شده‌است که متخصصان سردرد آموزش‌دیده با کمک هزینهٔ تحصیلی تمایل دارند نزدیک به محل آموزش خود باقی بمانند. در نهایت، آن دسته از کارآموزانی که بورسیه‌های تحصیلی دریافت می‌کنند، عموماً ترکیب نژادی یا قومیتی ندارند که با جمعیت بیمارانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند مطابقت داشته باشد. این عوامل، که به‌نظر می‌رسد بیشتر آن‌ها همچنان ادامه داشته باشد، ترکیب می‌شوند تا نابرابری‌های جغرافیایی را ایجاد کنند که در دسترسی به مراقبت نقش دارد. علاوه بر پیچیده‌تر کردن نابرابری‌های جغرافیایی، روند آمریکایی‌های روستایی این‌گونه است که درآمد متوسط ​​خانوارها و سطح تحصیلات پایین‌تر است و سواد سلامتی کمتری دارند. همراه با مسائل جغرافیایی مانند مسافت‌های طولانی‌تر سفر برای مراقبت، موانع مراقبت در جوامع روستایی در مقایسه با جوامع شهری ترکیب شده‌است.

 

موانع بیشتر برای بیمارانی که به دنبال درمان برای سردرد هستند

افرادی که از درمان هورمونی استفاده می‌کنند ممکن است میگرن را تجربه کنند، و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی ممکن است با این عارضهٔ جانبی آشنا نباشند، یا ممکن است در مورد درمان‌های هورمونی سؤال نکنند. تجارب نامطلوب دوران کودکی، که به‌طور سنتی به‌عنوان آزار عاطفی، جنسی، یا فیزیکی مشخص می‌شود، با خطر بالاتر میگرن همراه است. اخیراً، فهرست تجربیات نامطلوب به مواردی مانند مشاهدهٔ خشونت در خانواده، تجربهٔ طلاق در خانواده، زندگی در یک محلهٔ ناامن و نژادپرستی گسترش یافته‌است. از آنجایی که جوامع رنگی اغلب سهم نامتناسب بیشتری از چنین بار‌هایی را به دوش می‌کشند، تأثیر آن بر سلامت این جمعیت‌ها افزایش می‌یابد.

 

تحقیقات در مورد سردرد مغرضانه است

به دلایل متعدد، از جمله تأکید کمتر بر تلاش‌های استخدامی متنوع و موانع زبانی بالقوه، بیشتر تحقیقات فعلی انجام‌شده در مورد میگرن روی زنان سفیدپوست انجام شده‌است. سایر گروه‌های نژادی ممکن است نسبت به مشارکت محتاط باشند یا حتی از آن‌ها خواسته نشود که شرکت کنند. نتیجه این است که کمتر مشخص است که آیا یافته‌های مطالعات میگرن برای سایر گروه‌های نژادی و قومی اعمال می‌شود یا خیر.

 

راه حل‌های پیشنهادی که نابرابری در مراقبت از سردرد را کاهش می‌دهد

  • بهبود آموزش بیمار و پزشک در مورد اختلالات سردرد، از جمله نحوهٔ دسترسی و حمایت از مراقبت.
  • بهبود آموزش برای ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت‌های اولیهٔ بهداشتی در زمینهٔ مدیریت اختلالات سردرد، به‌ویژه در مناطقی که متخصصان سردرد کمتری وجود دارد.
  • حمایت از تغییرات ساختاری و مقیاس‌پذیری که برای بهبود دسترسی به مراقبت طراحی شده‌اند، با نوآوری‌هایی مانند پزشکی از راه دور برای کمک به رفع موانع سفر.
  • ارائهٔ آموزش‌هایی در زمینهٔ تعصب ضمنی و حساسیت و شایستگی فرهنگی به ارائه‌دهندگان خدمات درمانی و مراقبتی.
  • توسعهٔ استراتژی‌های استخدام برای افزایش نمایندگی گروه‌های محروم، هم به‌عنوان ارائه‌دهندهٔ مراقبت‌های سردرد و هم به‌عنوان شرکت‌کننده در تحقیقات سردرد.

 


منبع:

مشکلات رایج در سیستم درمان برای سردرد یا میگرن / مشکلات رایج در سیستم درمان برای سردرد یا میگرن / مشکلات رایج در سیستم درمان برای سردرد یا میگرن

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟