زمان مطالعه: 3 دقیقه

4 استراتژی تقویت‌کنندهٔ سیستم ایمنی که در حال حاضر مهم هستند

در حال حاضر حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌است، چرا که بسیاری از ما امیدواریم از آنفولانزا و سرماخوردگی‌های زمستانی و انواع نگران‌کنندهٔ ویروسی که باعث کووید-19، دلتا و یا امیکرون می‌شوند، جلوگیری کنیم. در این مقاله راه‌های تقویت سیستم ایمنی را برای شما شرح خواهیم داد.

جای تعجب نیست که بازاریابان از نگرانی‌های ما سوءاستفاده کنند. در حال حاضر این صنعت به قرص‌های جویدنی، کپسول و پودرهایی اختصاص دارد که ادعا می‌کنند سیستم ایمنی را تقویت و یا پشتیبانی می‌کنند. برخی افراد حتی ادعا می‌کنند که تغذیهٔ سالم و تمرینات بدنی شدید تمام چیزی است که واقعاً برای جلوگیری از بیمار شدن مورد نیاز است. اما آیا این ادعاها درست است؟

 

بهترین راهکار برای سالم ماندن

از مایکل استارنباخ، پروفسور میکروبیولوژی دانشگاه هاروارد، در مورد اقداماتی که می‌تواند به ما در حفظ سلامتی کمک کند، راهنمایی خواستیم.

او می‌گوید: «واکسیناسیون، دوری از مکان‌هایی که در آن زدن ماسک رعایت نمی‌شود و شک کردن به هر محصولی که ادعای تقویت سیستم ایمنی را دارد بهترین راهبرد به‌شمار می‌رود.» در اینجا دلیل اهمیت این رویکرد‌ها بیان می‌شود.

 

 

واکسن بزنید

زمانی که نوبت به بهبود پاسخ ایمنی بدن می‌رسد، زدن واکسن کووید و واکسن یادآور و تقویت‌کننده همراه با سایر واکسن‌های توصیه‌شده بهترین راهکار است. واکسیناسیون را به‌عنوان برگ برنده برای سیستم ایمنی در نظر بگیرید. هنگامی که مهاجمی ویروسی به بدن شما راه پیدا می‌کند، سیستم ایمنی بدن آمادهٔ مبارزه می‌شود. اما ابتدا باید مشخص شود که چه چیزی حمله کرده‌است، که این کار زمان‌بر است و این زمان به ویروس این اجازه را می‌دهد در داخل بدن به تکثیر و تقویت خود ادامه دهد.

واکسن سیستم ایمنی را زودتر از موعد به مهاجم معرفی می‌کند و به او اجازه می‌دهد تا نقشه‌ای دفاعی را در بدن طراحی و پیاده‌سازی کند. بنابراین زمانی که ویروس به‌طور واقعی ظاهر می‌شود، سیستم ایمنی می‌تواند به‌سرعت واکنش نشان دهد، که ممکن است به معنای عدم وجود علائم و یا حداقل جلوگیری از بیماری جدی باشد. تزریق بوستر به عنوان یادآور برای تمام این طراحی‌ها و پیاده‌سازی‌ها است.

درحالی‌که ممکن است حتی اگر واکسینه شده باشید آلوده شوید، سیستم ایمنی بدن شما آماده است تا ویروس را با سرعت بیشتری از بین ببرد، بنابراین احتمال اینکه عفونت شدید و یا تهدیدکننده‌ای داشته باشید، بسیار کمتر است. استارنباخ می‌گوید: «ما باید تمام واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌های موجود را دریافت کنیم تا در صورت ابتلا، احتمال بیشتری برای ابتلا به مورد خفیف داشته باشیم.»

 

شکاک باشید

خیلی از فرمولاسیون ویتامین‌ها و پروبیوتیک‌ها ادعا می‌کنند که سیستم ایمنی شما را تقویت یا حمایت می‌کنند. درحالی‌که ممکن است برخی از این ادعاها کمی حقیقت داشته باشند اما این فرمولاسیون‌ها اغلب مؤثر نیستند. برای نمونه، ویتامین‌ها به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کنند، اما در حقیقت این مورد تنها در افرادی که کمبود ویتامین دارند، نه در یک فرد بزرگسال متوسط و سالم صدق می‌کند.

پروبیوتیک‌ها نیز اغلب نویدبخش‌اند. این دنیای کوچک از موجودات زنده در رودهٔ شما به نام میکروبیوم نقش مهمی در ایمنی بدن بازی می‌کنند. اما کارشناسان اطلاعات کافی در مورد این نقش برای ایجاد محصولی که بتواند میکروبیوم را برای تقویت ایمنی دستکاری کند ندارند. استارنباخ می‌گوید که این مورد ممکن است در دههٔ آینده تغییر کند، اما در حال حاضر تصمیم خود در مورد ادعاهای پروبیوتیک را با ذره‌ای شک و تردید بررسی کنید.

 

ماسک بزنید

در نهایت، هیچ‌چیز در حفظ سلامتی شما بهتر از اجتناب از قرار گرفتن در معرض ویروس نیست. استارنباخ می‌گوید: «هیچ‌کس از ماسک زدن لذت نمی‌برد، اما زدن ماسک به کاهش خطر انتشار ویروس کووید-19 و برخی ویروس‌های دیگر به افرادی که واکسینه نشده‌اند، از جمله کودکانی که هنوز واجد شرایط واکسن نیستند و افراد با ضعف سیستم ایمنی، کمک می‌کند.» ماسک‌ها زمانی مؤثرتر هستند که هم شما و هم اطرافیان شما از آن استفاده کنید. استارنباخ می‌گوید: «ما اکنون به‌وضوح می‌دانیم که بهترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن افراد واکسینه‌نشده، استفاده از ماسک در فضای بسته و مکان‌هایی است که تراکم افراد بالا است.»

 

عادات سلامتی خوب را تمرین کنید

اما ورزش و تغذیهٔ خوب چطور؟ آیا آن‌ها نقشی در حمایت از سیستم ایمنی دارند؟

پاسخ بله است. این موارد استراتژی‌هایی‌اند که برای بهبود سلامت کلی شما همیشه مفید هستند. افراد سالم در برابر بیماری مقاوم‌تراند و اغلب در صورت ابتلا وضعیت بهتری خواهند داشت. عادات سلامتی خوب به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا در اوج عملکرد خود باشد. ورزش و تغذیهٔ خوب تنها عاداتی نیستند که ممکن است مفید باشند. بهتر است سعی کنید میزان خواب کافی و باکیفیتی داشته باشید و سطح استرس خود را مدیریت کنید. کمبود خواب و استرس مزمن عملکرد سیستم ایمنی را مختل می‌کند.

 


منبع:

راه‌های تقویت سیستم ایمنی / راه‌های تقویت سیستم ایمنی

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟