زمان مطالعه: 2 دقیقه

یکی از جنبه‌های مفید دویدن، دیدن پیشرفت و نتیجهٔ این دویدن است. هر روز که بیرون می‌روید و می‌دوید (مهم نیست چقدر سریع می‌دوید)، بدن شما قوی‌تر می‌شود، استقامت و قدرتتان افزایش می‌یابد و دویدن آسان‌تر می‌شود. در این نوشتار راه‌هایی برای آسان‌تر دویدن آورده شده‌است.

 

شب خوب بخوابید

زمانی که به‌خوبی استراحت می‌کنید، همه چیز بهتر می‌شود و بدن شما عملکرد بهتری خواهد داشت. هنگامی که می‌خوابید، بدن شما به حالت ترمیم فشرده می‌رود، بنابراین آماده خواهید شد تا روز بعد بهترین عملکرد را داشته باشید. اما اگر به اندازهٔ کافی نخوابید، بدن شما زمان لازم را برای انجام تمام ترمیم‌ها ندارد و این باعث می‌شود که احساس درد یا ناراحتی بیشتری داشته باشید. تحقیقات حتی نشان می‌دهد که کمبود خواب منجر به درد بیشتری می‌شود.

 

 

نفس‌های شکمی بکشید

با تنفس عمیق (تنفس شکمی) نسبت به تنفس‌های کم‌عمق از قسمت‌های بالای سینه، اکسیژن بیشتری دریافت خواهید کرد. با وجود اکسیژن بیشتر در گردش خون، عضلات شما سریع خسته نمی‌شوند. برای یادگیری تنفس شکمی، دراز بکشید و یک دست خود را روی ناف قرار دهید. همان‌طور که هوا را به درون می‌کشید، شکم خود را منبسط کنید و هوای بیشتری را به سمت پایین و بخش‌های انتهایی ریه‌های خود بکشید. با بزرگ شدن شکم، دست شما باید بالا بیاید. در حین بازدم، شکم خود را منقبض کنید و هوا را به بیرون فشار دهید تا دستتان به سمت پایین بیاید. این کار را به حالت درازکشیده و یا نشسته، دو یا سه بار در روز تمرین کنید، هر بار حداقل 10 بار نفس بکشید و در حین دویدن نیز آن را امتحان کنید. اگر در حین دویدن شروع به نفس‌نفس زدن کردید و یا متوجه شدید که شانه‌ها و قفسهٔ سینه‌تان بالا و پایین می‌رود، در حال نفس کشیدن از سینه هستید. آهسته قدم بزنید، نفس خود را تازه نمایید و دوباره تلاش کنید.

 

آهسته‌تر حرکت کنید

از نفس افتاده‌اید؟ احساس ناراحتی و یا درد می‌کنید؟ سرعت خود را کاهش دهید و راه بروید. زمانی‌که احساس بهتری کردید، به‌تدریج سرعت خود را افزایش دهید. درد‌‌های عضلانی و حتی برخی از درد‌‌های مفاصل در ابتدا تا زمانی‌که بیش از یک یا دو روز طول نکشند، طبیعی‌اند. اگر در این مدت درد از بین نرفت و یا بیشتر از پیش شد، زمان آن رسیده‌است که به پزشک مراجعه کنید و آن را بررسی نمایید.

 

کمی ریتم بگیرید

موسیقی برای ورزشکاران الهام‌بخش است و آن‌ها را برای کار و تمرین بیشتر ترغیب می‌کند. آهنگ‌های مهیج به قدم‌های شما انرژی می‌افزاید و انگیزهٔ شما را افزایش می‌دهد. با آهنگ‌هایی شروع کنید که آهسته‌تر هستند، چرا که در ابتدا نیاز به گرم کردن دارید، در میانهٔ دویدن آهنگ‌های پرانرژی انتخاب کنید و با آهنگی آرام‌تر، دویدن خود را پایان دهید. فقط به خاطر داشته باشید که آهنگ را با صدای کم گوش کنید و اگر بیرون و در فضای باز هستید، هدفون بگذارید تا برای سایر افراد مزاحمت ایجاد نکنید.

 


منبع:

راه‌هایی برای آسان‌تر دویدن / راه‌هایی برای آسان‌تر دویدن / راه‌هایی برای آسان‌تر دویدن

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟