زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا درمان ذهنی، بدنی و یا هر دو برای کمردرد کمک‌کننده است؟

اگر تا به حال با کمردرد دست‌وپنجه نرم کرده‌اید، می‌دانید که این درد می‌تواند به‌طرز شگفت‌آوری ناتوان‌کننده باشد، حتی اگر کوتاه‌مدت باشد. ممکن است خرید مواد غذایی، انجام کار‌های خانه، ورزش یا حتی بستن بند کفش برایتان مشکل شود. زمانی که کمردرد مزمن باشد و 12 هفته یا بیشتر طول بکشد، می‌تواند کیفیت زندگی و عملکرد فیزیکی را مختل کرده، به استرس، اضطراب و افسردگی منجر شود یا آن‌ها را بدتر کند.

افرادی که کمردرد دارند اغلب به فیزیوتراپی هدایت می‌شوند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که رویکردهای روان‌شناختی که استراتژی‌هایی را برای مدیریت تجربهٔ شما از درد آموزش می‌دهد نیز کمک‌کننده‌اند. بنابراین، آیا برای کاهش درد ترکیب این رویکردها مفیدتر نخواهد بود؟ بررسی سیستماتیک مطالعات متعدد اخیر نشان می‌دهد که این حالت ممکن خواهد بود.

 

 

این مشکل چقدر بزرگ است و این مطالعه چه چیزی را نشان داد؟

در سراسر جهان، کمردرد یکی از علل اصلی ناتوانی است و بیش از 560 میلیون نفر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، در ایالات متحده، چهار نفر از هر 10 نفری که در سال 2019 مورد بررسی قرار گرفتند، در سه ماه پیش، تجربهٔ کمردرد داشته‌اند.

این بررسی و مطالعه که در مجلهٔ TheBMJ منتشر شد، بر روی 97 بزرگسالی که کمردرد مزمن و غیراختصاصی، با یا بدون پا درد را تجربه می‌کردند، انجام شد. محققان با استفاده از مدل‌سازی آماری، اثربخشی درمان‌ها را با هدف بهبود موارد زیر مقایسه کردند:

  • عملکرد فیزیکی، مانند ایستادن، بالا رفتن از پله‌ها، و مدیریت مراقبت‌های شخصی
  • اجتناب از ترس، چرا که ترس از درد می‌تواند افراد را به اجتناب از حرکت سوق دهد که به چرخهٔ ضعیف شدن عضلات و درد بیشتر منجر می‌شود.
  • شدت درد، با نمرات درد از مقیاس‌های رتبه‌بندی معتبر اندازه‌گیری می‌شود.

 

این بررسی نشان داد که فیزیوتراپی به همراه رویکردهای روانشناختی، مانند آموزش درد و درمان شناختی رفتاری، به‌طور مؤثرتری نسبت به فیزیوتراپی به‌تنهایی، کمردرد مزمن را بهبود می‌بخشد. به‌طور خاص:

  • برای بهبود عملکرد فیزیکی و اجتناب از ترس، برنامه‌های آموزش درد همراه با فیزیوتراپی پایدارترین اثرات را ارائه کردند.
  • برای بهبود شدت درد، رفتاردرمانی همراه با فیزیوتراپی طولانی‌ترین فواید را به همراه داشت.

این مطالعه مزایای یک رویکرد بین‌رشته‌ای را برای کمردرد مزمن نشان می‌دهد. ادغام رفتاردرمانی و فیزیوتراپی به افراد کمک کرد تا عملکرد بهتری داشته، چرخهٔ رفتار اجتنابی و در نتیجه شدت درد خود را کاهش دهند. در زندگی روزمرهٔ آن‌ها، این ترکیب ممکن است منجر به داشتن روز‌های کاری پربارتر و خواب بهتر شود و همچنین افراد را قادر می‌سازد در فعالیت‌های اجتماعی بیشتری شرکت کنند، که بهزیستی کلی را افزایش می‌دهد.

 

چه چیز دیگری را باید در مورد این مطالعه بدانید؟

نویسندگان، کمردرد مزمن و غیراختصاصی را به‌عنوان درد بین انتهای قفسهٔ سینه و چین‌خوردگی باسن، بدون علت ساختاری مشخص مانند تنگی ستون فقرات، سرطان یا شکستگی تعریف می‌کنند.

با این حال، «غیراختصاصی» اصطلاحی بحث‌برانگیز است. بسیاری از متخصصان کمردرد معتقداند که ارزیابی بیشتر ممکن است عوامل خاص و متعددی را تعیین کند که منجر به ایجاد درد شده‌اند.

یک متخصص فیزیوتراپی، می‌تواند طیف وسیعی از شرایط درد را تشخیص دهد و به افراد کمک کند تا روش‌های درمانی را برای مدیریت کمردرد دنبال کنند.

افزون‌بر این، محققان خاطرنشان کردند که گزارش اطلاعات اجتماعی‌-‌اقتصادی و جمعیت‌شناختی در مطالعات ضعیف و متناقض بود. این بدان معنی است که یافته‌های مطالعه ممکن است برای تمام افراد و تمام موارد صدق نکند.

 

درمان‌های روانشناختی چگونه به درد کمک می‌کنند؟

درمان‌های روان‌شناختی به افراد کمک می‌کنند تا افکار منفی را دوباره چارچوب‌بندی کنند و درک، نگرش‌ها و رفتارهای درد را تغییر دهند. نمونه‌هایی از رویکردهایی که هدفشان کاهش پریشانی مرتبط با درد است عبارت‌اند از درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان پذیرش و تعهد (ACT)، کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBSR)، بیوفیدبک و درمان پردازش مجدد درد (PRT). یک مطالعهٔ اخیر در مورد ارزیابی PRT نشان داد که درمان روان‌شناختی متمرکز بر تغییر باور‌ها در مورد علل و پیامد‌های کمردرد مزمن ممکن است باعث تسکین قابل‌توجه و طولانی‌مدتِ درد شود.

علوم اعصاب نشان داده‌است که مغز و بدن همیشه به هم مرتبط‌اند و درد، ترکیبی از مسائل پزشکی، شناختی، عاطفی و محیطی است. استراتژی‌ها برای مدیریت مؤثر درد باید با ادغام درمان‌های فیزیکی و روان‌شناختی، مانند برنامه‌های ترمیم عملکردی و کار با روان‌شناس درد، به بدن و مغز شما کمک کند. به دست آوردن درک بهتر از درد و درمان تمام عوامل مؤثر در درد مزمن شما، توانمندکننده و شفابخش است.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟