زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا صبح‌ها احساس گرفتگی و درد دارید؟ چگونه می‌توان آن را برطرف کرد

بعضی روزها احساس می‌کنید بدنتان به طرزی باورنکردنی خسته و گرفته است. منظور خشکی عضلات و دردهای مزمن و خفیفی است که بعد از بیدار شدن از خواب رخ می‌دهد. این احساسات اغلب حدود 5 یا 10 دقیقه بعد از بیدار شدن از بین می‌رود. این درد‌ها برخی صبح‌ها نسبت به سایر روزها بدتراند و البته گاهی اوقات ممکن است بدون گرفتگی از خواب بیدار شوید.

 

چرا گرفتگی‌ صبحگاهی رخ می‌دهد؟

دکتر ویلیام داکن، روماتولوژیست بیمارستان بریگام و زنان وابسته به دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «مشخص نیست که چرا گرفتگی صبحگاهی به‌ویژه با افزایش سن رخ می‌دهد، اما تنها موضوع مشترک این است که این گرفتگی و خشکی بعد از مدت‌ها بی‌تحرکی ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که شما اغلب هنگام بیدار شدن احساس گرفتگی می‌کنید، چرا که هنگام خواب برای مدتی طولانی‌ و به‌طور مداوم، غیرفعال هستید.»

با این حال، نشستن طولانی‌مدت مانند تماشای تلویزیون، کار با رایانه و یا سوار شدن در ماشین هم ممکن است باعث ایجاد گرفتگی شود.

 

 

درمانی ساده برای گرفتگی بدن

برای اینکه آگاه باشید و طولانی‌مدت ننشینید، زمان‌سنج تلفن یا رایانهٔ خود را تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که هر 20 تا 30 دقیقه بلند شده، تغییر وضعیت دهید و حرکت کنید. در خانه و یا محل کار خود قدم بزنید، برخی کار‌ها را ایستاده انجام دهید، یا حتی مجموعه‌ای از حرکت‌ها را مانند در جا قدم زدن برای مدت یک دقیقه انجام دهید.

گزینه دیگر روال A-B-C است. این سه حرکت بر نواحی اصلی سفت‌شده، یعنی شانه‌ها، پشت و پا‌ها، تمرکز دارند. این حرکت‌ها را صبح‌ها در مدت زمان استراحت و یا هر زمانی که احساس گرفتگی کردید، انجام دهید تا عضلات را شل کنید.

A: حرکت دست‌ها (Arm sweeps). صاف بایستید و پا‌هایتان را کنار هم قرار دهید. هنگام دم، بازو‌های خود را به طرفین و به سمت سقف ببرید. هنگام بازدم، بازو‌های خود را به سمت پایین بیاورید. این حرکت را بین 5 تا 10 بار تکرار کنید.

B: خم شدن به پشت (Back bend). صاف بایستید و پاها را کمی از هم باز کنید. دستان خود را در قسمت پایین کمر قرار دهید درحالی‌که نوک انگشتان به سمت پایین‌اند. هم‌زمان با دم، شانه‌های خود را به عقب بچرخانید و به آرامی قفسهٔ سینهٔ خود را به سمت سقف بلند کنید و کمرتان را تا حدی که راحتید قوس دهید. در این حالت باید به سقف بالای سرتان خیره شوید (مراقب باشید که گردن خود را بیش‌ازحد نکشید). در همین حالت سه تا پنج بار دم و بازدم انجام دهید. هنگام آخرین بازدم خود را رها کنید. این حرکت را 3 تا 5 بار تکرار کنید.

C: حالت صندلی (Chair pose). پاها را به اندازهٔ عرض شانه باز کنید و بازوها را در کنار به سمت پایین بیاورید. بازوها را به بالای سرتان ببرید. هنگام بازدم، باسن و زانوها را خم کنید و خود را در حالت اسکات (تا حدی که راحتید پایین بروید) قرار دهید و پشت خود را صاف نگه دارید. چند ثانیه در این حالت بمانید و در حالی که بازوهای خود را پایین می‌آورید، بایستید تا یک تکرار کامل شود. این حرکت را برای 5 تا 10 بار تکرار کنید. همچنین می‌توانید دستان خود را تنها تا ارتفاع قفسهٔ سینه بالا ببرید، یا دستان خود را روی ران‌ها نگه دارید، تا فقط بر روی قسمت پایین بدن خود تمرکز کنید.

 


منبع:

آیا صبح‌ها احساس گرفتگی و درد دارید؟ / آیا صبح‌ها احساس گرفتگی و درد دارید؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟